Tips på LED bakljus

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har precis avverkat ett LED-bakljus från biltema.
82-357_l.jpg

Sladdarna, två dioder inuti och skruvarna som skall hålla fast elektroniken inuti lampan var lösa. Positionsljuset lös hela tiden men bromsljuset lös endast när varvtalet var högre än tomgång för att sedan när sladdarna gick av inte lysa alls.

Tidigare har jag kört med detta från Louis.
10033521_880_FR_06.JPG

På det lossnade glaset och lampan lös inte alls när varvtalet var för lågt och då var man tvungen att bryta tändningen för att sedan slå på den igen för att det skulle lysa.

Skulle kunna få ett nytt från Biltema, men om det också kommer gå sönder inom en månad är det väl ingen vits. Söker därför tips på andra ledlampor som fungerar på vibrerande enstånkor.

Kriterierna är alltså att lampan skall klara av ett kasst elsystem (SEM) och kraftiga vibrationer.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
detta hade jag på min första 660 + SXV+´n

Kommer från UFO. grhans har det, tror även garage24 har det.

image.asp

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Provat att försöka få bort orsaken till problemet?

Jag antar att det kan vara vibrationer som har sönder dom. Gummiupphängning tex brukar hjälpa för att inte vibrationer ska fortplanta sig lika kraftigt.

Ett annat fel kan vara att spänningen blir för hög eller låg. Ett LED bakljus drar ju inte alls lika mycket ström som en glödtrådslampa, med resultat att spänningen stiger vid höga varvtal.

Ett bra/friskt batteri som tar laddning dämpar spänningstopparna som blir, särskilt om halv/hel ljuset inte heller är på slaget. Och levererar en minimispänning på tomgång då spänningen från generatorn är för låg.

Last edited:

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Både farsan och ja har de där =) underbart baklyse, lyser som bara f*n! (dock inte godkänt)

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ett alternativ kan vara att köra med en vanlig baklampa och sedan i den köra med dioder i glödlampssockel. Hållit 330 mil Island för mig på LC4 så vibrationer bör nog inte vara ett problem.
Skulle nog först kvittera ut en ny lampa från biltema och skissa på en dämpande anordning att hänga den i.

(btw, hur funkar vevpartiet?)

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...