Tips på minigrävare samt minidumper

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Om man ska köpa en minigrävare samt minidumper, vad ska man kolla efter för något?
Inte nytt då det är för dyrt, runt 70k för minigrävare och kanske hälften på en minidumper?
Ska man kolla i England för att köpa där och ta hem själv? Man behöver väl inte registrera sådana fordon eller måste man det?

Har någon här testat en sån där motordriven skottkärra annars, är det något att ha?

Jag ska renovera källaren i huset och även gräva grunden och en hel del i trädgården samt bygga ut huset och har även användning för sådana prylar i företaget sen och när de inte används så kan man ju alltid hyra ut dem, även om marknaden känns ganska mättad på den punkten. Så inköpet känns ganska genomtänkt för min del, sen om min sambo säger samma sak är ju en annan femma :D

Jag har kört några minigrävare och den smidigaste var en som man kunde skjuta ihop larverna på så att man kunde köra igenom 70cm breda dörröppningar och en sån vore ju grymt smidig. Dock klarar den ju knappast av att gräva grunden och den kanske inte är så användbar i det långa loppet?
Takhöjden i källaren är ca 235cm i dagsläget och jag ska gräva ut ca 50cm, ha 10cm Leca-kulor, 20cm markisolering och 7-10cm betong med golvvärme så en alltför stor minigrävare är ju också oanvändbar.
Grundgrävningen bör bli ca 180cm djup då det är så kallad halvkällare och jag ska bara ner till dräneringen en tia under sulan och lite kan jag ju gräva själv för dräneringen.

Så, vad rekommenderas?

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Jag rekomenderar :gnissla
spade.jpg
och en
skottkärra.jpg
Jag håller själv på att grava ut ett gammalt torp på ~90m2... med spade och skottkärra...
Jag vill oxå ha en minigrävare:4skrika

Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...