Tips på namn till en hanhund

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag har änsålänge blivit betrodd att döpa vår kommande hanhund.

Rasen kommer ursprungligen frpn England (engelsk bulldog) men efter all missbildning upptog David leavitte en ny ras, olde english bulldog/OEB. Rasen är på nytt sönder avlad av stolpskott så nu heter hans hundar Leavitt bulldog. Bla bla.. Vi skall iaf ha en riktig hund med stamtavla från UKC och senare LBA.

Nå, jag ville ha en legende namn med inspiration från eng/USA. Helst Rossi, men de känns inte så engelskt, vale? Nja ja vet inte.. Sambon tycker valentino.. Men de känns inte så kraftigt som ja vill, även om han är min hjälte. Rossi är det som strår högst nu.

Namn som:
Barry Sheene
Guy Martin
Randy Mamola
Carol shelby
Jackie S
Lewis h
Lotus
James Hunt

Hank modey? Om man gillar californiacation, han skall användas i avel om det blir en bra hund;)

Tipps! Vad missar ja? Det blir endel av namnet och inte hela Barry Sheene

Kassta in andra namn med men de vore fint med en räser!

NU har vi valt hane! :)

image.jpg
image.jpgimage.jpgimage.jpg

Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Väntar själv på en valp som ska bli leveransklar.
En liten mops, även den en hane.
Väljer mellan Megatron och Hulken just nu, är lite kluven men har några veckor på mig... :rofl

Rossi är ett tvärcoolt namn, dessutom ett väldigt "simpelt" namn så lätt för jycken att förstå när man kallar på den, kan bli lite förvirring när du sitter framför TVn och vrålar på Rossi när han tar hem mästerskapet i år ;)

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
Väntar själv på en valp som ska bli leveransklar.
En liten mops, även den en hane.
Väljer mellan Megatron och Hulken just nu, är lite kluven men har några veckor på mig... :rofl

Rossi är ett tvärcoolt namn, dessutom ett väldigt "simpelt" namn så lätt för jycken att förstå när man kallar på den, kan bli lite förvirring när du sitter framför TVn och vrålar på Rossi när han tar hem mästerskapet i år ;)

Haha ja de väger de namnen!

En viss sinnesförvirring kanske sker, det Ropas Rossi mer än en gång från soffan...

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Kenny Powers såklart!

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Hank låter ju helt klart som ett bra namn på en bulldog! :D Men efternamnet stavas Moody. ;)

Av ren nyfikenhet, om man får gå in på ett sidospår, hur ser hälsostatistiken ut i rasen? Även om nosen är snäppet längre än hos dagens bulldogs så andningen bör vara något bättre, hur är det med höfter och underbett t.ex?

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
Och från sovrummet låter det som... :hihi

Terminator, kalla honom Termi...

Hahaha skriva och skriva rapport samtidigt va en miss;) "läs mellan fingrarna, eller hela handen":rodnar

- - - Updated - - -

Kör på något mångkulturellt, ligger ju i tiden. Abdulla är ju fint

Ja eller Mohamed Lee..

- - - Updated - - -

Eftersom det nämns missbildning så borde namnet bli Error

Den va genomtänkt!

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
Hank låter ju helt klart som ett bra namn på en bulldog! :D Men efternamnet stavas Moody. ;)

Av ren nyfikenhet, om man får gå in på ett sidospår, hur ser hälsostatistiken ut i rasen? Även om nosen är snäppet längre än hos dagens bulldogs så andningen bör vara något bättre, hur är det med höfter och underbett t.ex?

Tack! :) Tur ja är bättre på att mysa med våra vovar än att stava!

Här är den ENDA uppfödaren i Sverige som har renrasiga OEB. Eftersom det är en ovanlig ras och vi inte vill hjälpa till med missfoster så tar köper vi en hane från Emmas kommande kull, om det är rätt förutsättningar. Tanken är att vi skall hjälpas åt med avlen i Sverige och på sikt importera en LBA, om rasen passar oss. http://www.crowned.se

Alla avelsgodkända är HD och ed röntgade innan de får avlas på. Lite missvisande när det är schäfer vinklar.. Men andningen är markant bättre, höft är väl egentligen en svag punkt. Men det kan man ju får på vilken ras som helst. Jag älskar dock att de är hårda och noga, så det inte avlas på dåliga hundar. Tyvärr kan man inte få bort dåliga uppfödare..

Vi har haft två "friska" engelsk bulldog av 10, Olga midhas mamma, midha hade fel på knä och andning. Världens underbarast hund men tyvärr:( Min sambo hoppades på att vi kunde avla på bra hundar, men de är bara att inse. Den rasen skulle inte överleva..

Last edited:

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Tack! :) Tur ja är bättre på att mysa med våra vovar än att stava!

Här är den ENDA uppfödaren i Sverige som har renrasiga OEB. Eftersom det är en ovanlig ras och vi inte vill hjälpa till med missfoster så tar köper vi en hane från Emmas kommande kull, om det är rätt förutsättningar. Tanken är att vi skall hjälpas åt med avlen i Sverige och på sikt importera en LBA, om rasen passar oss. http://www.crowned.se

Alla avelsgodkända är HD och ed röntgade innan de får avlas på. Lite missvisande när det är schäfer vinklar.. Men andningen är markant bättre, höft är väl egentligen en svag punkt. Men det kan man ju får på vilken ras som helst. Jag älskar dock att de är hårda och noga, så det inte avlas på dåliga hundar. Tyvärr kan man inte få bort dåliga uppfödare..

Vi har haft två "friska" engelsk bulldog av 10, Olga midhas mamma, midha hade fel på knä och andning. Världens underbarast hund men tyvärr:( Min sambo hoppades på att vi kunde avla på bra hundar, men de är bara att inse. Den rasen skulle inte överleva..

Absolut, den typen av hundar kommer ju i princip alltid med höftproblem, så det är ju aveln som behöver vara selektiv.

Informativ hemsida! Det enda jag reagerar på är att det står att det krävs minst B-höfter för att hundarna ska vara avelsgodkända i LBA, ändå har deras egen avelshane C-höfter? Om nu rasen kommit såpass långt att B är ett minimikrav borde det ju gå att välja bort de med C.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA