tips på offroad som förstahoj

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Hej jag är precis klar med bilkortet och ska anmäla mig till intensivkörs för mellanklass mc nu!

Det jag nu behöver lite hjälp med att hitta är en vettig förstahoj. Budgeten är 30k max. Är ute efter en offroad alternativt SM hoj som inte väger för mycket och är ganska smidig.

Jag vill börja med att köra lagligt med pluggar i för att slippa köra ihjäl sig eller krascha cykeln :D

Efter en hel dels sökande så har jag kommit fram till att det bästa är väl att köpa en hoj och sedan plugga ner den och registrera om den. Låter inte som om det ska vara allt för mycket problem, eller?

Om man nu ska köra pluggat så vad jag förstått är det bäst att inte göra det på en hoj som från början har hög effekt men ändå en motor med stor kubikvolym.

DRZ400, KLX650 och TT600 är modeller som verkar grymt intressanta. En ktm625/640 vore ju drömmen men plånboken tillåter inte det :(


Dessa är något som jag skulle kunna tänka mig, har ni några tips eller förslag på dem eller något jag borde veta?
http://www.blocket.se/vi/19522458.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/19989055.htm?ca=11_s

Jusste och en sista liten sak bara. Jag vet vad enduro-registrerad innebär men landsväg-registrerad(lv-reggad) som det står i många annonser?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
blocket

Pruta några tusingar så har du nog en bra förstahoj.

Hade en 02:a själv och sålänge motorn lever så är det nog den mest lättkörda hojen som finns :)
 

kojf

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2008
Ort
Boden
Hoj
Funderar på KTM 640
KTM 620 omkring 1995 finns också som alternativ och kostar ca20k på blocket. Vissa av dom är redan registrerade för 20kw (tror det är dom importerade) men har ostrypt kring 37kw (50 hästar) om jag inte minns fel.

Sen har du även Yamaha XT600.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
tack för svaren. Fan det lär lätt bli en äldre ktm, trodde dem skulle ligga på mycket mer pengar :D Antar att du inte testat xibalba hur din duke känns pluggad?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Mcvaruhusets TT600r är klart överpris på!

Tips ang 1:A offroad är kanske inte TTR den mest optimala om man inte har kickat hoj tidigare.

XT600 kan man hitta många aav t.o.m en del med låga mil. DR650SE är en annan bra insteghoj som man kan göra lite lägre för de korta. DRZ400s ligger rätt högt fortfarande, då kan du lika gärna spara till din kära KTM. Det är svårt att hitta äldre KTM 620/625 i bra skick m rätt pris.

KTM620 för 15000:- dock så har denna tror jag inga dubbla oljepumpar vilket kan vara till fördel med gammal KTM
http://www.blocket.se/vi/20010032.htm?ca=11_s
 
Last edited:

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Att stå och kicka lite ser jag inte som något problem, snarare charmigt på något sätt :D

Har kollat in Xt600 och provkört en men dem känns klumpiga och är inte för den delen heller speciellt vackra.

Det som väger störst roll in dock är hur dem fungerar pluggade och om det finns färdiga pluggsatser att köpa. Känns som det förenklar saken en del..
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Att stå och kicka lite ser jag inte som något problem, snarare charmigt på något sätt :D

Har kollat in Xt600 och provkört en men dem känns klumpiga och är inte för den delen heller speciellt vackra.

Det som väger störst roll in dock är hur dem fungerar pluggade och om det finns färdiga pluggsatser att köpa. Känns som det förenklar saken en del..

Att det skulle vara charmigt att stå och kicka kommer du inte tycka när hojen vägrar starta i i mitten av Juli. Du kommer hata din MC mer än vad ditt svett rinner. :näsblod
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
haha lita på mig det är inget problem :) Har tålamod med sånt
 

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 400 exc
Jag har en KLX 650c. (mellanklassreggad) Köpa?

Nackdelen med klx är väl att den väger ganska mycket.
Funkar skitbra på grusvägar, men inget vidare i gegghål.

Annars är jag nöjd med min.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Vet ingeting om hur en KLX är så lite mer kött på benen hade inte skadat!
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Varför inte en Wr 250 f?

Du kommer inte behöva plugga den, att ramla göra inget; bara att plocka upp och köra vidare. Den är lätt att köra, lätt att kontrollera och underhållsfri om du inte "gasar hElVeT".
Om du ska köra mycket på vägen: Sätt på en kugg mindre drev bak och ett mellanting mellan offroad/landsvägs däck.

(Självklart fixar du en som är landsvägsreggad, och inte enduroreggad.)
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Min TTR600 -98 är EV till salu, den har rullat 320 mil....toppskick med Micron avgas + original....PM:a om du är intresserad.

Lita på mig, jag har också haft en TT600R, du vill inte ha ett sånt svårstartat as...

Det handlar om teknik! min är skitlätt att starta bara men vet hur man gör! skräm inte killen nu!
 
Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Inga problem att kicka TTR om man gör rätt och sålänge du inte surar ner den. Har den surat kan du ta en kaffe innan du testar igen... :D

..och ett par bullar. Kick är skitmanligt. Elstart förbannat bekvämt. Jag vet vad jag skulle välja efter ett motorstopp utanför Dramaten en sommardag när det var +28° ute. :näsblod
 

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha XT 600 E
Köpte själv en Yamaha XT 600 nu som förstahoj och ska börja övningsköra, har testat att köra lite och är mycket nöjd med mitt val.

Elstart ger jag :tummenupp för, visst lär man sig tekniken med att kicka igång en hoj så går det men ngn gång så lyckas man sura ner den och då får man hålla på tills man blir :huvet

Det är inget effektmonster men det räcker till mer än väl som förstahojjen och skulle man råka lägga den, vurpa eller vad som helst är det inte hela världen. Lättkörd är den också, bara lätta på kopplingen så åker den iväg, väger visserligen ganska mycket men polarens LV-reggade Husqvarna TE510 känns tyngre och tror den är 50kg lättare. Han sa samma sak själv, när han testade min.

Tänkte själv byta upp mig nästa vinter och då tror jag det blir en XT660 istället, mest pga att det inte blir så mycket service på de.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top