Tips på prisvärt ryggskydd....

matcol

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Kawa ZZR 1100 -91:a
Såg nån tråd om ev. lag på ryggskydd.....ja tillhör dom som inte har ett, inte än i alla fall.

Har funderat länge på att skaffa men inte blivit av.

Nu vill ja ha tips på prisvärda ryggskydd för mig som är 185 cm.
Kör ej bana så det ska vara ett man har på sig när man åker bland vanliga dödliga.

Vet inte hur det är men om det är för mycket spännen å så då blir det säkert att man slarvar så det ska vara bekvämt å enkelt å samtidigt bra....

(Omöjlig ekvation eller?? .-) )

Gärna pris å var man hittar det (bor i Sthlm)

//Matte//

Boodh89

Medelkortare....
Gick med
24 Oct 2006
Hoj
FZR 600 R -94
Snåla inte på ryggsyddet

Köp ett halvarssons för dryga tusenlappen, där får du ngt som skyddar !

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Åk till några mc-butiker och prova lite olika. Det måste sitta bekvämt annars är det lätt att man skippar det.

Tror det vara i nya numret av Bike så har dom testat lite olika.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag har kört några säsonger med ett billigt ifrån Flying Eagle (500:). Resonerade som så att det var bättre än inget. Satt sådär halvbra vid aktiv körning (var nog lite för långt för mig) och var lite ivägen när man har ryggsäck. Ett tips är att prova det under stället och inte bara över en t-shirt i affärn.

Hur eller hur, så lägg gärna upp emot en 1000:- direkt...så blir du mindre missnöjd iaf. Iår köpte jag en Dainese Gilet Wave 2 skyddsväst. Dyr, men ack så bekväm. Har inte kört med det ännu, men ångrar redan att jag inte haft det för länge sedan.

Mitt tips är att köpa ett ryggskydd ifrån Dainese eller Halvarsson bägge sitter bra och verkar fått bra omdömen. Ta det som sitter bäst och verkar vara svalast. En del kan man se igenom, jag upplever dem som svalare sedan om de verkligen är det...är en annan sak.

//KaliZ

trummiz

Alla har vält!
Gick med
23 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200 -97
Jag kör med ett Dainese Wave 2. Kostade 1300:- för sådär två år sen. Jag är 190 lång och har största storleken. Är otroligt bekvämt tycker jag. Tycker inte alls att det är ivägen, tvärt om! Man hänger på sig det som en ryggsäck ungefär, sen spänner man ett brett bälte kring magen. Sitter stadigt och skönt!

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Jag kör också med Dainese Wave. Riktigt bekvämt tycker jag.
Halvarssons har väl fått kanonbetyg i tester har jag för mig?

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawa er6 -06
Jag använder ryggskydd från Ufo som heter CE-1?? (där frågetecknen byts ut mot modellstorlek). Kostade 700 spänn på Johans MC i göteborg. Det sitter jättebra, det har aldrig varit i vägen. Och då kör jag ofta med ryggsäck.
Själv så skulle jag inte köra utan ryggskydd, lika viktigt som hjälm! I och för sig kittar jag alltid upp helt när jag ska köra, man känner ju sig själv.
:näsblod

Så här ser det ut:
802054_460.jpg

Hejdå!

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
saltvatten skrev:
2690306 Jag använder ryggskydd från Ufo som heter CE-1?? (där frågetecknen byts ut mot modellstorlek). Kostade 700 spänn på Johans MC i göteborg. Det sitter jättebra, det har aldrig varit i vägen. Och då kör jag ofta med ryggsäck.
Själv så skulle jag inte köra utan ryggskydd, lika viktigt som hjälm! I och för sig kittar jag alltid upp helt när jag ska köra, man känner ju sig själv.
:näsblod

Så här ser det ut:
802054_460.jpg

Hejdå!

Köpte ett sådant i början av sommaren men jag köpte ett som var för 175cm+ (är 175cm själv). Provade det i butiken under stället och det kändes bra, fast sedan när man började köra så blev det för långt. Skulle tillbaka och byta mot en storlek mindre fast då hade butiken gått i kk :huvet

Så om någon vill köpa ett ryggskydd som bilden ovan visar för 175cm+, det är använt 2 eller 3ggr dvs som nytt! Skicka pm med bud. (700kr nypris)

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Jag anvander halvarssons ryggskydd (inte det som ska vara inuti kladerna) mycket skønt at ha på och har gjort det bra i test...tror det kostar rundt 1000 kronor...men som såkallade regn hanskarna från samma produsent...skit!

Dauich

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2006
Hoj
CBR 600rr-08
Kör själv med halvarsson track o är kanonnöjd. smidigt o följsamt enda nackdelen är att de e ganska varmt men de nog många andra oxå. tror de kostar 1200-1300 men som andra skrivit snåla inte på det... ett kanonskydd:tummenupp

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
tänkte slå till på ett beggat dainese wave.. storlek Large, jag är 182cm lång, kan det passa månne?

(köper det via grisen i säcken över blocket men det känns bra i magen...)
och passar det inte så kränger jag det med vinst här i Stockholm till våren! :D :D

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Vänta till Lidl kör sin mc-vecka i vår.
Oavsett sett vad folk inbillar sig om att dyrt ska va bra så placerades det i topp i mc-nytts test!!

PL0J

Fo' Shizzle!
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
-
xt_660 skrev:
2690780 tänkte slå till på ett beggat dainese wave.. storlek Large, jag är 182cm lång, kan det passa månne?

(köper det via grisen i säcken över blocket men det känns bra i magen...)
och passar det inte så kränger jag det med vinst här i Stockholm till våren! :D :D
Tror det kan bli stort, tror M passar bättre för dig.
Men åk till en mc butik och testa, så VET du! :tummenupp

Till trådskaparen: Halvarsson Track (kör själv med det) och Dainese Wave 2 är två ryggskydd som fått bra kritik. Båda går på lite över 1000 lappen, det är det värt!

Last edited:

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Hoj
Ducati Monster
Jag har kört med ett BMW motorrad. Otroligt skönt sitter perfekt och spänner inte åt någonstans. Kostar runt 1500 spänn men det är det värt.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Dainese Wave 2 kostade 1200kr.........Dyrt = ja, värt = ja

Har även gått runt med det hemma när jag städat.....bara för att det sitter så jävla skönt.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept