Tips på resa inom Sverige?

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
Hade planerat att göra någon mindre debutresa inom Svenska ramarna i sommar. Utgångspunkt blir antagligen Stockholm. Vet ej hur lång resa, men max 2 övernattningar.

Någon som har tips på roliga och fina vägar man kan köra? Föredrar slingriga landsvägar framför motorväg. ::tummenupp

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tjena!

Kolla lite närmare på trakterna runt Kisa i Östergötland, tror inte det finns några raka vägar där!

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja, Dalsland är kalas att hoja i. Massor av småvägar, vackert, sjöar och natur. Gott om krokiga vägar!

Vättern Runt kan vara kanon, om man kör "rätt". Stora vägen Vättern runt är lätt ospännande, men det finns gott om "specialsträckor" där det svänger som tusan! Mycket körvärt!

Gänget i Thruxton-tråden här på SH har kört Vättern Runt Special två gånger. Den resan kan göras på c:a två dagar (Sthlm-Vättern runt-Sthlm) om man gasar på. C:a 100 mil. PM:a om du vill ha vägtips.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Med GPS på småvägarna i Småländska höglandet (extremt kuperat och krokigt) mot östkusten och sedan över till Öland eller (hellre) Blekinge.
Finns otroligt mycket att titta på i Karlskrona.
Missa inte att köra genom Eriksbergs kulturpark:
http://www.eriksberg.nu/
Är inte helsäker på vad de tycker om att man motorcyklar igenom, så kolla först.
Jag skulle trivas med att hojja där och kolla på djuren.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Vättern Runt kan vara kanon, om man kör "rätt". Stora vägen Vättern runt är lätt ospännande, men det finns gott om "specialsträckor" där det svänger som tusan! Mycket körvärt!

Fråga i jkpg-tråden om du vill ha hjälp att lägga upp vättern runt. Vi brukar välja en sida/dag. Antingen Jkpg- Burgerking Laxå-Jkpg = Burgerrun!! (googla för att hitta trådarna) Östra sidan finns flera fina vägar runt Tranås och Malexander mm. Det går bra att köra med två övernattningar. Åk över till Visingsö och tälta på campingen och käka glass i hamnen och kolla på gamla ruinerna i framförallt Näs.. Perfekt stopp för en 3dagarstur.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nu blev jag sugen. Vättern runt skulle man kunna göra som endagstur. Stiga upp i ottan och sen bara kööööööra. Underbart. Våren är ju snart här!

Avfärd 0600. 4-5 stopp under dagen. Småvägar. Ska vi fixa en gruppkörning?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu blev jag sugen. Vättern runt skulle man kunna göra som endagstur. Stiga upp i ottan och sen bara kööööööra. Underbart. Våren är ju snart här!

Endagstur känns misslyckat.
Gränna och Hjo förtjänar några timmar var.
Husqvarnamuséet ingår knappt i resan, men förtjänar en halvdag.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip

Husqvarnamuséet är ett måste. Gör en övernattning. Har en balkong 200meter från parkeringen till muséet som går att hyra plats på :D

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Äääh. Har redan kört runt i de där trakterna. Har inte så mycket tid att avsätta tyvärr. En lång dag i sadeln är ju underbart och då är det kul att ha ett "mål" med sin köring. Köra runt Vättern typ. Gå på museum och sån shit håller jag inte på med när jag kör hoj. Det kan man pyssla med när man är på genomresa med bilen eller nåt.

Kör man hoj så kör man hoj. Inget annat :)

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Äääh. Har redan kört runt i de där trakterna. Har inte så mycket tid att avsätta tyvärr. En lång dag i sadeln är ju underbart och då är det kul att ha ett "mål" med sin köring. Köra runt Vättern typ. Gå på museum och sån shit håller jag inte på med när jag kör hoj. Det kan man pyssla med när man är på genomresa med bilen eller nåt.

Lite inne på din linje, iaf för en dagstur. Då kör man. En rejäl tur är en rejäl tur. Lite stopp för mat och tjafs annars så kör man båge. :)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Inte min modell att åka hemifrån med målet att komma hem.
Jag vill se något nytt.
Men det är olika.

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
Tack för alla svar, nu får man lite att fundera på!

Gruppkörning vore perfekt, jag är på!
Om det inte blir av så är nog vättern runt perfekt ändå, då man kan slagga hos syrran i skövde 1-2 nätter :)

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping