så funkar ett ryggskydd
Det sprider ut tryckkraften över en större yta så att risken att det börjar gå sönder saker minskar rejält.
En jämförelse kan vara om du är på krogen och det kommer en 100 kilos kille med sina STORA skor och kliver dig på foten. Det känns lite irriterande men är ingen större fara. Sen kommer en 50 kilos donna med stilettklack och sätter den rakt över din fot, den går fan nästan igenom och du kan knappt gå resten av den kvällen.
Det är alltså inte främst för att du inte ska bryta ryggen runt en stolpe du har ryggskyddet.
De skydd som har hårt skal (som dainese Wave II) hindrar ju även saker från att tränga igenom. Typ vassa trädgrenar, rör eller plåt.
En nära vän körde i diket i över 100 knyck igår och hade sitt Dainese Wave II på sig. Han har kört utan ryggskydd fram till förra veckan pga att hans gamla var för stort, klumpigt och varmt. Jävla tur att han fick fingrarna ur och gjorde som vi tjatat på honom i över ett år INNAN han körde av vägen. Räddade nog livet på honom då han slog i ryggen rätt rejält.
Edit:
Det bästa ryggskyddet enligt mig behöver inte vara det som ger det bästa skyddet, i så fall skulle vi väl ha kappsla in oss i nå kolfiberhistoria som man knappt kan röra sig i och blir toksvettig i. För att ett ryggskydd ska vara bra ska det vara bekvämt och luftigt så att man faktiskt använder det ALLA gånger man är ute å kör. Sen är det ju bra om priset är överkommligt så man har råd med det. Där tycker väl jag att runt 1500 ändå är max vad det ska behöva kosta. Sen blir det ju dyrare om man ska ha en hel väst, men då återkommer problematiken att det blir varmt och bökigt och man kanske inte använder nåt alls istället.