Tips på ryggskydd

ITZHAK

Musikalernas Robin Hood
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Kulturraket
Kawa Tina skrev:
Har ett som heter Ufo. Jag är mycket nöjd med det sitter bra och följsam mot ryggen.
Köpte det då pga ekonomin, kostar inte så himla mycket. Godkänt och testat märkt.

Jag kör också med UFO 9 kotors skydd och det funkar helt utmärkt.
Däremot har jag inte haft det sura nöjet att klota ännu, men när dagen kommer så ska jag meddela huruvida skyddet fyllde sin funktion eller ej.

Men tummen upp för UFO! :tummenupp

HIPS

Oooops!
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
Speed Triple-05
Tack ska ni ha för tips, på måndag bär det iväg för att kika och förhoppningsvis välja ut ett... :tummenupp

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Vet inte hur bra den är, men jag har en billigare variant för lite drygt 700. Zandona x8 heter den.

protector_x8.jpg

Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Halvarsson Track, fördelen är att det "mjuka" skyddet är brett, jag inbillar mig att större yta=bra. Kan vara lite varmt dock...

Jompas

Mår gott
Gick med
24 May 2004
Hoj
Buell XB12SS 2009
KalleNorton skrev:
när bike hade testade ryggskydd vann halvarsson track, kostar 1200. ja har ett sånt. e skit bra.

Både jag och tjejen har ett var sitt Halvarsson Track och dom e grymt bra...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Nån som är bra på att förklara hur ett ryggskydd egentligen fungerar? Man kan ju böja skyddet rätt rejalt, så nog borde det kunna knäcka till även med ryggskyddet på...

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
så funkar ett ryggskydd

Det sprider ut tryckkraften över en större yta så att risken att det börjar gå sönder saker minskar rejält.

En jämförelse kan vara om du är på krogen och det kommer en 100 kilos kille med sina STORA skor och kliver dig på foten. Det känns lite irriterande men är ingen större fara. Sen kommer en 50 kilos donna med stilettklack och sätter den rakt över din fot, den går fan nästan igenom och du kan knappt gå resten av den kvällen.

Det är alltså inte främst för att du inte ska bryta ryggen runt en stolpe du har ryggskyddet.

De skydd som har hårt skal (som dainese Wave II) hindrar ju även saker från att tränga igenom. Typ vassa trädgrenar, rör eller plåt.

En nära vän körde i diket i över 100 knyck igår och hade sitt Dainese Wave II på sig. Han har kört utan ryggskydd fram till förra veckan pga att hans gamla var för stort, klumpigt och varmt. Jävla tur att han fick fingrarna ur och gjorde som vi tjatat på honom i över ett år INNAN han körde av vägen. Räddade nog livet på honom då han slog i ryggen rätt rejält.

Edit:
Det bästa ryggskyddet enligt mig behöver inte vara det som ger det bästa skyddet, i så fall skulle vi väl ha kappsla in oss i nå kolfiberhistoria som man knappt kan röra sig i och blir toksvettig i. För att ett ryggskydd ska vara bra ska det vara bekvämt och luftigt så att man faktiskt använder det ALLA gånger man är ute å kör. Sen är det ju bra om priset är överkommligt så man har råd med det. Där tycker väl jag att runt 1500 ändå är max vad det ska behöva kosta. Sen blir det ju dyrare om man ska ha en hel väst, men då återkommer problematiken att det blir varmt och bökigt och man kanske inte använder nåt alls istället.

Last edited:

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Dainese Wave funkar, jag vet det av egen erfarenhet sen igår. Dessutom sitter det skönt och har bra ventilation. Billig försäkring och ha ett riktigt ryggskydd. När jag vurpade igår så landade jag på ryggen och slog huvudet i marken, var in på röntgen senare och hade inga kotförskjutningar eller något sånt.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Dainese's ryggskydd - var?

Skulle behöva en ny skena då den gamla numera mer eller mindre inte får plats i stället (dumme jag köpte ny skinnjacka utan att testa med skyddet) och därför mest hänger på klädhängaren. Inte smart, jag vet...
Vill därför testa Dainese-varianten. Var kan man införska ett sådant i Skåneland? Mig veterligen ingenstans i Malmö, men Helsingborg kanske har? Finns ju något plejs som saluför Dainese-ställ där.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Har man råd med mc och försäkring och allt sådant så har man råd med ett bra ryggskydd! Jag kör med dainese väst med skydd under stället. Sitter riktigt bra och flyttar inte på sig när man vurpar (Ja, jag har provat alldeles för många ggr).

- Johan

oakhammer

Carpe Diem
Gick med
12 May 2004
Hoj
Fireblade
Halvarsson

Halvarsson track är bra, mycket prisvärt. Kanske lite åt det varmare hållet....men mjukt och skönt.

ITZHAK

Musikalernas Robin Hood
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Kulturraket
Skalman skrev:
Skulle behöva en ny skena då den gamla numera mer eller mindre inte får plats i stället (dumme jag köpte ny skinnjacka utan att testa med skyddet) och därför mest hänger på klädhängaren. Inte smart, jag vet...
Vill därför testa Dainese-varianten. Var kan man införska ett sådant i Skåneland? Mig veterligen ingenstans i Malmö, men Helsingborg kanske har? Finns ju något plejs som saluför Dainese-ställ där.

På Yamaha-Center i Helsingborg har de Dainese-skydd & ställ.
Fast jag skulle kollat med Gerts Cykel och Motor i Ängelholm, för jag vet att de har Dainese-skenor till riktigt schyssta priser.
Snacka inte pris över telefonen... Berätta att Du kört från Malmö för att handla hos dom så får Du nog bensinen åter eller ngt i den stilen!

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Henkmaster skrev:
På Yamaha-Center i Helsingborg har de Dainese-skydd & ställ.
Fast jag skulle kollat med Gerts Cykel och Motor i Ängelholm, för jag vet att de har Dainese-skenor till riktigt schyssta priser.
Snacka inte pris över telefonen... Berätta att Du kört från Malmö för att handla hos dom så får Du nog bensinen åter eller ngt i den stilen!

ok thx :)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...