Tips på "skakmaskin" till ett skakbord?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag vill bygga ett skakbord som man kan använda när man gör mindre betongdetaljer och då vibratorstav blir för kraftigt/krångligt.
Men jag vet inte riktigt vad jag letar efter :va

Någon här som har koll på vad man kan använda sig av? Jag vet att det finns färdiga maskiner som man kan skruva fast i bordskivan som skakar som bara fan men hur hittar man dessa?
Kan man bygga något eget annars av elmotor med vikt på remskivan kanske :confused:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Elmotor med excentrisk vikt funkar, men dom du tänker på heter bl.a skako.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
När vi vibbar betongprover har vi ett skakbord som är gummiupphängt med vibbmotor under, kan ta en bild imorgon. Det finns grymt små pneumatiska vibbar som säkert funkar jättebra. Kolla med lokala tryckluftsfirman. Alternativt använd självkompakterande betong beroende på vad du ska göra?

pneumatic-vibrator-250x250.jpg

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kanon, tack för tipsen :tummenupp

Tryckluftsdrivet vore kanon då jag har stor kompressor på verkstaden och ett gummiupphängt bord bör inte vara alltför svårt att få till. Jag tänker mig typ gummifästen för luftvärmepumpar, det bör fungera ovanpå en stålram med en tillräckligt kraftig bordsskiva uppepå.

Ta gärna ett kort om du kan.

Självkompakterande betong är en tanke som har slagit mig, dock har jag inte hittat någon lösning på detta. Flytmedel i vanlig flytbetong? Vart hittar jag det i så fall? Jag har en kompis på betongfabriken här i stan som jag tänkte ska få forska lite i ämnet åt mig men jag har inte kommit så långt än då det fortfarande är i första stadiet av allting.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag vill bygga ett skakbord som man kan använda när man gör mindre betongdetaljer och då vibratorstav blir för kraftigt/krångligt.
Men jag vet inte riktigt vad jag letar efter :va

Någon här som har koll på vad man kan använda sig av? Jag vet att det finns färdiga maskiner som man kan skruva fast i bordskivan som skakar som bara fan men hur hittar man dessa?
Kan man bygga något eget annars av elmotor med vikt på remskivan kanske :confused:
www.anboni.com har länkar till sina leverantörer, bl a http://www.testing.de/en/products/vibrating-tables

De flesta bord har någon form av vibration i horisontalplan vilket kan ge ojämn vibrering på grund av egenfrekvens- eller resonansfenomen. Större bord ( för t ex väggar) har numera ofta oscillerande vibration även i vertikalplanet. Den design Du väljer bör i varje fall ha en regulator så att Du kan anpassa vibrationernas frekvens/amplitud till den betong Du tänker använda.

Sök på "vibratorbord" eller "utrustning betong laboratorium" så lär Du finna en hel del. Lycka till!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Tackar, ska genast undersöka det med :tummenupp

Det är inget stort bord jag ska ha direkt, som mest tippar jag på att det ska klara av en vikt på ca 3-400kg men mestadels under 100kg.

En sådan motor som i videolänken är kanske något som skulle passa mig OCH en styrning till denna. Vilken form av styrning kan man tänka sig till denna? Jag har endast frekvensstyrning till asynkronmotor liggandes på hyllan, men en sådan fungerar inte till en vanlig enfasmotor eller?

http://www.youtube.com/watch?v=GWImU7CCU8g

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09

Det är inget stort bord jag ska ha direkt, som mest tippar jag på att det ska klara av en vikt på ca 3-400kg men mestadels under 100kg.

Oj såpass stort, vårat är jättelitet, vi gjuter 15x15 kuber som mest men kan ta en bild. Självkompakterande har flyt och kalkfiller + ett tillsatsmedel till. Be din polare fixa loss lite åt dig och skriv upp receptet. Det blir fantastiskt fin yta. Vad gör du för något?

Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22

En sådan motor som i videolänken är kanske något som skulle passa mig OCH en styrning till denna...
Frän farbror, Mr Ramadan :) Vi har ett antal vibrobord för tillverkning av "vändgjutna" prylar upp till ett par ton, ska se om jag får tid att kolla och fota i morgon. Hur stor blir ytan på bordet? Vilket ballast har Du i betongen, 8-16? Konsistens? Armerat eller oarmerat?

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

En sådan motor som i videolänken är kanske något som skulle passa mig OCH en styrning till denna. Vilken form av styrning kan man tänka sig till denna? Jag har endast frekvensstyrning till asynkronmotor liggandes på hyllan, men en sådan fungerar inte till en vanlig enfasmotor eller?

http://www.youtube.com/watch?v=GWImU7CCU8g

Pneumatiska vibratorer är ganska billiga, problemfria och lättreglerade.
Brukar räcka att justera luftflödet.
Se till att kunna ställa lutningen på bordet, om du skall gjuta långa bitar.
Vibrationerna gör att betongen "vandrar".

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Oj såpass stort, vårat är jättelitet, vi gjuter 15x15 kuber som mest men kan ta en bild. Självkompakterande har flyt och kalkfiller + ett tillsatsmedel till. Be din polare fixa loss lite åt dig och skriv upp receptet. Det blir fantastiskt fin yta. Vad gör du för något?

Ja, jag vill gardera mig :) Å andra sidan, ska det gjutas större så kan man ju köra med vibratorn förvisso men det vore skönt att ha någon form av vibratorbord även för de större. Eventuellt löstagbara vibratorer som man kan skruva på formvirket eller dylikt :va
Just nu gör jag ingenting men det ska bli lite olika prylar som bord, bänkar, marksten osv.

Frän farbror, Mr Ramadan :) Vi har ett antal vibrobord för tillverkning av "vändgjutna" prylar upp till ett par ton, ska se om jag får tid att kolla och fota i morgon. Hur stor blir ytan på bordet? Vilket ballast har Du i betongen, 8-16? Konsistens? Armerat eller oarmerat?

Jag vet inte ytan på bordet, ska kolla imorgon och se vad som finns i verkstaden. Jag har några olika rullbord och några fasta saker och minns jag inte fel så har jag ett rejält bord i stål som ett par hundra kilo ståendes i ett garage någonstans. Hjul på det och det vore perfekt. Det måste bli flyttbart då det kommer gjutas i min verkstad där det är vanligt verkstadsarbete mellan 7-16 och bara en rejäl stor yta som är ledig för detta ändamål egentligen. Givetvis framför porten där jag tar in alla verkstadsobjekt :(
Men 800x2000 är ett mått som känns lagom.

Det blir lite olika fraktioner beroende på vad som ska gjutas men mest blir det nog 0-4 som finbetong då mycket kommer kräva väldigt fin yta och inte är utsatt för tryck. En del 0-8 också. 8-16 känns mer som vägg- och golvkonstruktioner? Här är det endast designprylar :brinnerup
Borden blir armerade och en del andra grejer med. Det kommer testas lite olika, både jag och min medbrottsling är ganska novisa på detta då jag oftast räknar ut hur många kubik jag ska ha och sen ringer jag betongbilen, alternativt köper på färdig säck när det ska gjutas enstaka plintar eller dylikt.
Nu i början kör vi med färdiga säckar betong men sen blir det tombola och eget recept antar jag för att hålla kostnaderna nere.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Löfgrens i Sundbyberg har också ett stort utbud. Samt även bra råd och dåd för konstruktörer på sin hemsida.

http://www.lofgren-eng.info/

Jävlar i min låda vilken übergrym sida! Stort tack, jag ringer dem direkt imorgon bitti och kollar om de har något som passar en nybörjare som mig.

Jag kom just på att jag har en liten basshaker som man monterar under soffan och matar med sub-signalen från stärkaren för att få baslådeeffekt utan själva ljudet. Jag vill minnas att det var ett JÄVLA skakande i den prylen när man höll den i näven och den skakade om min soffa utan problem vid filmtittande, kan man lyckas mata den på något sätt så har jag även en perfekt liten löstagbar skakare att montera direkt på en gjutform som kanske inte passar på skakbordet eller dylikt.
Någon som har ett tips om hur jag matar en sådan? Känns lite fånigt att koppla upp den mot förstärkare när man ska gjuta och sedan lyssna på Cypress hill eller liknande för att få betongen att ramla ihop :D

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag rotade fram några gamla hifi-kartonger och hittade min butt-kicker liggandes i en av dem :banana

Kopplade ur golvhögtalarna, in med denna på en vanlig frontkanal, på med Seven nation army (för övrigt troligtvis världens bästa låt) och sen halv volym på stärkaren med kickern liggandes på ungarnas lilla Ikea-bord. Jävlar vad det skakade och bordet agerade högtalare så man hörde allt i låten, tills jag lyfte upp den och den bara vibrerade.
Den kan bli bra det här, nu måste jag bara slakta nån gammal stärkare också och mata den med :MacGyver

DSC_1406.jpg

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag rotade fram några gamla hifi-kartonger och hittade min butt-kicker liggandes i en av dem :banana

Kopplade ur golvhögtalarna, in med denna på en vanlig frontkanal, på med Seven nation army (för övrigt troligtvis världens bästa låt) och sen halv volym på stärkaren med kickern liggandes på ungarnas lilla Ikea-bord. Jävlar vad det skakade och bordet agerade högtalare så man hörde allt i låten, tills jag lyfte upp den och den bara vibrerade.
Den kan bli bra det här, nu måste jag bara slakta nån gammal stärkare också och mata den med :MacGyver

View attachment 397261

Koppla in den till en gammal stärkare och kör en tongenerator-app på telefonen som signalkälla så kan du reglera både frekvens, amplitud och vågform.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Koppla in den till en gammal stärkare och kör en tongenerator-app på telefonen som signalkälla så kan du reglera både frekvens, amplitud och vågform.

Smart, då slipper jag höra hiphop :D Jag har ett stort jävla oscilloskop också men det är snart 15 år sedan jag använde ett dylikt senast och misstänker att jag med nöd och näppe vet hur man slår på det, än mindre genererar en utsignal till denna...

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09

Jag provar med en film för att visa ungefär hur mycket det vibrerar. Det är nästan i värsta laget, vibbar man för mycket får man separation.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det var ganska bra drag i den där :näsblod
Är det gummiupphängt, tycker det ser ut som nån form av gummikudde på bilden?

Jag har fått en liten kurs nu i betoongskakning efter att ha pratat med både Anboni (tack Roffe_s) och Löfgren (Tack Jörgen) och väntar nu på offert från Löfgren. Av Anboni fick jag ett pris på ca 2000:- ex moms för en skakmotor som kan skaka runt 200kg och det kanske räcker då jag kan köra vibrator på större prylar.
Sen kom verkstadsgurun på min verkstad med ett förslag om att vi tar en elmotor och borrar in lite vikter i valfritt remhjul, ungefär den tanken jag hade från början.
Nåväl, jag måste börja med att leta fram ett bord först och främst, det gick sådär att gjuta på ett rullbord när man skulle börja vibrera formen :rolleyes:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Ja det är gummiupphängt. Men hade jag vart du hade jag tittat på självkompakterande betong.

http://www.youtube.com/watch?v=LNNPcXbT2Pc Jag tog första bästa länk nu men sök på SCC concrete. Den får du inte vibba.

using%20SCC%202_tcm45-571612.JPG

lafarge_18102.jpg

lafarge_18111.jpg

Bifogat

• lafarge_18111.jpg
    lafarge_18111.jpg
    19.8 KB · Visningar: 84

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Jag har fått en liten kurs nu i betoongskakning efter att ha pratat med både Anboni (tack Roffe_s) och Löfgren (Tack Jörgen) och väntar nu på offert från Löfgren. Av Anboni fick jag ett pris på ca 2000:- ex moms för en skakmotor som kan skaka runt 200kg och det kanske räcker då jag kan köra vibrator på större prylar.
Sen kom verkstadsgurun på min verkstad med ett förslag om att vi tar en elmotor och borrar in lite vikter i valfritt remhjul, ungefär den tanken jag hade från början.
Nåväl, jag måste börja med att leta fram ett bord först och främst, det gick sådär att gjuta på ett rullbord när man skulle börja vibrera formen :rolleyes:
Lagringen på elmotorer är inte gjord för att hantera vibrationer.
Montera excentervikten på en axel som lagras i rejäla lagerbockar och driv axeln med en slang.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO