Tips på ställ för långa (189 cm)

RoadHog

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
Yamaha R1
Håller på och letar efter ställ, men det är inte helt lätt att hitta något som sitter bra när man är lång och samtidigt inte överviktig. De jag provat i storlek 50-52 blir ofta korta i armar och ben då de sitter bra/tight på kroppen i övrigt. Är 189 cm lång och väger 78 kg. Någon som har något tips på ett välsittande ställ som kunde passa mej och som går att få tag på i affärerna den här säsongen. Någon med mina mått som gjort ett bra köp och kan tipsa? Om inte, kan man säga något om längd och fabrikat generellt?

Eng

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Hoj
R6 Lego edition
Jag köpte ett BERIK 3214 stl 56. (1.92 85kg). Sitter som en smäck, passar nog dig ännu bättre då jag gärna hade haft en centimeter till på längden, men väl på hojen sitter det kanon. Du skrev iofs inte om du ville ha helställ eller tvådelat.

Arlen Ness är likvärdiga Berik i storlek.

RoadHog

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
Yamaha R1
Tack för tipset. Storlek 56 låter visserligen ganska stort för mig som väger 78 kg, men jag skall absolut kolla in det stället och prova hur det är i storlekarna. Angående helställ eller delat så har jag inte bestämt mig än, det primära är att hitta ställ med bra passform och så gör jag det valet senare om jag hittar några snygga ställ att välja mellan.

Last edited:

pvcraketen

Ung å lovande...
Gick med
12 May 2003
Hoj
En liten svart
Hej
Tänk på att stället ska sitta tight om kroppen. Om det är lite kort i armar och ben gör inte så mycket eftersom du ändå har hanskar och skor där. Om du låter sy upp ett vore det intressant att veta hur lång tid det tog, om du är nöjd, om det sitter bra och vad det kostade :)

Lycka till.

copse

Guest
Jag har samma problem

Är 195 och väger 83 typ, köpte en ny jacka, dainese storlek 52, satte perfekt på bredden men självklart för korta ärmar, så jag bad dom förlänga skiten, kostar 500 spänn men men ...

RoadHog

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
Yamaha R1
Visst fasiken är det ett problem och man tycker ju inte man skall behöva förlänga när man köper nytt. Fattar inte varför inte en enda av de stora tillverkarna åtminstone kunde ha några modeller i 100-storlekar, eller det kanske de har, bara jag som har missat? Alla snackar ju om att det skall sitta så satans tight, men då är det ju direkt för kort i armar och ben. Någon därute med ca 189 cm i längd och 78 kg måste ju ha lyckats hitta ett ställ som sitter perfekt, eller?

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Tveksamt, jag har samma problem, håller dock på att ändra det långsamt. Är 193 och väger 76/77 och tycker det är omöjligt att hitta rätt. Det som sitter bra på kroppen är alltid för kort. Nu har jag ett Dainese i storlek 54, det sitter varken hundra på bredden eller längden men är den enda vettiga kompromissen. Skitstörigt. Nästa ställ vettetusan om inte det blir skräddarsytt, eller så får man helt enkelt bli bredare, så man fyller ut en vanliga 56a.

:gymma

brandcore

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
ktm 690 smc
tjena..
köpte ett tvådelat skinnställ från dainese i storlek 52 Svart,vit,silver. jag är 192 cm och väger 80 kg så är ungefär av samma mått som dig. sitter som en smäck!!

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
tjena..
köpte ett tvådelat skinnställ från dainese i storlek 52 Svart,vit,silver. jag är 192 cm och väger 80 kg så är ungefär av samma mått som dig. sitter som en smäck!!

Får man fråga vad den modellen heter? Med tanke på att jag har en 54a låter det ju otroligt att det kan skilja så mycket från modell till modell.

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
Yamaha Ténéré 700 Extreme 2024 | Honda VFR 750FJ 1988
Kolla på Arlen Ness 2-delat.. 07-modellerna. Jag är runt 2meter och smal++ (85kg). Jag fick tag i bra grejjer även om byxorna blev liiiite för korta för mig.

pharoz

Medlem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
F.n. Hojlös
Jag har ett 2-delat berik- ställ storlek 54, kort i armarna och bena men spelar inte så stor roll...
Har för övrigt hört att berik har schyssta grejer för långa / smala som jag ^^

Är för övrigt 194 lång och väger 82-83 nånting

Popelollole

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2007
Hoj
Honda cbr 954 RR
Det borde väl vara lättare att sy in ett ställ på bredden än att förlänga både armar och ben?.
Att göra det smalare är ju bara för skräddaren att "klippa upp" de gamla sömmarna och dra in det 2 cm över hela stället

draggen

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
K5
Har ett spyke helställ strl 56 de skulle nog kunna sitta bra på dig. Tänk på att helställ blir alltid lite mindre än delade, och storlekarna skiljer från märke till märke.

tjing78

prinsessor växer inte på träd...
Gick med
24 May 2007
Hoj
Yamaha FZ6
Jag vet att IXS har särskilda modeller och storlekar för dig som är lite längre. Med längre armar och ben.

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
Har ett Dainese monza st 48,(181 cm och 60 kg) Sitter perfekt :tummenupp, Kan ju vara värt att kolla Dainese ställen, tkr iaf mitt ställ passar bra på en lång och smal :)

davve

I´ll make you famous
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
GG EC300
AN stl. 48, 186cm & 75kg... kort på armar och ben men stövlar och handskar täcker med råge.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy