Ingen oljetråd bör väl skrivas som första mening
Letar efter bästa pris på:
5 Liter SAE 10w-40 helsyntet av ett bra märke.
Skall hällas i en GTR1400 som går långt och relativt hårt.
Jag vet att Biltema duger, men jag vill ha snäppet bättre

Har ni några bra tips?
Vilka ställen har bra rabatter just nu?
Jag vet att vi vet att Biltema duger, men jag tänker ändå utifrån kraven på specsen nämna Biltemas racing-olja 34-038.
Igår servade jag min KTM 450 EXCF för andra gången då jag bytte Biltemas delsyntetolja 34-040 mot den nya. Efter provkörning märker jag viss positiv skillnad i växlingen.
Jag sökte info på nätet om just syntetoljor till MC, och fick bla träff på en tråd här i Sporthoj från 2008, där man tog upp att Biltemas oljor är egentligen Statoils, men säljs under Biltemas märke.
Sen tycker jag att man hört så mycket om olika dyrare oljor som inte håller måttet, så att om det ska myglas kan det lika gärna myglas billigt. Så länge oljan håller specsen för MA2 (våtkoppling), och har den viskositet man avser för ändamålet, så kommer oljan att funka bra. För nämn en olja som fått världsrekord i vara "bäst" där folk verkligen häpnar över "WOW! Vilken skillnad ..." eller bara raka motsatsen.
Motorolja är 'fåfängans fetaste ämne', och alla anekdoter man hör om den ena eller andra varianten har aldrig nån beprövad grund. Annars hade man specificerat innehållet med annat än bara "magiska estrar".
Ska man ha nån slags regel i detta vore det;
1. äldre hoj med lågvarvig motor - delsyntet
2. modern hoj med prestandamotor - helsyntet med lämplig viskositet.
.. och det behöver inte kosta skjortan. Olja är olja, en fet vätska som ska skölja genom motorn under drift och se till att kuggarna och lagren smörjs. Känn på den med fingrarna, är det fet? Då funkar den.