Tips på stövlar och handskar

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Har ett par billiga handelsboden skinnhandskar med kolfiber över knogarna, men de börjar bli slitna och är inte så speciellt kraftiga. Sen har jag ett par TCX typ touringboots som jag inte heller känner mig bekväm att licensköra med. Vurpat med dem ganska odramatiskt men kände ändå att de inte höll måttet.

Så, tips på handskar och stövlar? Racing on a budget, är student, så det kniviga är väl att hitta bra men billiga saker. Sen har jag strl 48-49 i stövlar med så det är svårt att hitta begagnat.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Handskar kan du kolla på märket "racer", jäkligt bra i förhållande till pris, har hårdtestat dom, sicuro tror jag modellen jag kör heter. Stövlar är svårare, Bra grejer kostar där. . . .sidi kör jag, de är bra men kostar.

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Handskar kan du kolla på märket "racer", jäkligt bra i förhållande till pris, har hårdtestat dom, sicuro tror jag modellen jag kör heter. Stövlar är svårare, Bra grejer kostar där. . . .sidi kör jag, de är bra men kostar.

Tack för tipset om handskarna! Sidi har jag förstått gör bra stövlar, vilken modell ska man välja?

Edit: Har kollat in handskarna lite nu. Det var ju inte superupphetsande priser eller synbar raceighet i de handskarna. Verkar va typ 140 pund (1600kr) för ett par racehandskar från dem. Hittade billigare och ballare på lelles reasida tror jag.

Bra pris, och rätt storlek!! Men står sporttouring, jag vill ju inte ha touringstövlar. :( Vill ju ha boots som gör att mina fotleder förhoppningsvis funkar även efter en krasch på bana!

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Åk till stora hojklädesbutiker och gräv i realådorna. En polare hittade ett par sporthandskar med hårda skydd på alla rätta ställena med rejäla sömmar för 3-400 i en sån låda. Normalt sett kostar ju vettiga sporthandskar som du märkt en del slantar. :crash

Stövlarna, tja, de ska ju sitta bra på dina fötter, passa på att köpa dem på vinterrean. Själv kör jag i ett par dainese sportstövlar som klarat av mina krascher bra, bättre än skinnstället. :gnissla

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Halvarsson Dino är prisvärda och sitter som gjutna på mina händer. Ganska smala i passformen, ger bra känsla och har bra kvalitet på skinnet.
Har kört riktigt mycket med mina och även kraschtestat en sväng utan synbart slitage utöver lite missfärgning av den ljusa innerhanden. Möjligt minus att de yttersta fingrarna inte sitter ihop men personligen vill jag ha det så.

Stövlar är värre att hitta bra och billigt. Leta upp ett antal modeller du kan tänka dig och håll koll på utförsäljningar under vintern.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Tack för tipset om handskarna! Sidi har jag förstått gör bra stövlar, vilken modell ska man välja?

Edit: Har kollat in handskarna lite nu. Det var ju inte superupphetsande priser eller synbar raceighet i de handskarna. Verkar va typ 140 pund (1600kr) för ett par racehandskar från dem. Hittade billigare och ballare på lelles reasida tror jag.

Bra pris, och rätt storlek!! Men står sporttouring, jag vill ju inte ha touringstövlar. :( Vill ju ha boots som gör att mina fotleder förhoppningsvis funkar även efter en krasch på bana!

http://www.nilssonsmc.se/produkt/Alpinestars-Supertech-R-Svart

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Trodde du skulle ha prisvärda, bra grejer för racing med tanke på var tråden var postad, 1500 (som jag gav) är Bra pris för handskar som skyddar utan att falla i bitar när det går fel.

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Trodde du skulle ha prisvärda, bra grejer för racing med tanke på var tråden var postad, 1500 (som jag gav) är Bra pris för handskar som skyddar utan att falla i bitar när det går fel.

Ah jo det är korrekt! Men verkar som att det går att hitta rätt mycket racehandskar från mer kända tillverkare som arlen ness, dainese etc för samma pengar?

IggaN

Medlem
Gick med
30 May 2011
Hoj
KTM 640 LC4 -06

Jag undrar detsamma som föregående inlägget. Är de bättre än race handskarna man kan få sig på Sverige i samma prisklass? Lite jobbigt att klydda med utländska butiker ifall storlekarna inte passar men handskarna verkar jävligt intressanta så det kanske ändå är värt d. Hur är de för vardaglig kröning om man jämför med andra sporthandskar i samma prisklass?

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Var bara ett tips, de är hållbara, smidiga och med bra skydd, de stora märkenas handskar kostar ofta en 4-500 till och de som är närmast i känsla jag testat är alpinestars gp-pro för nära 2500.

Känguruskinn på insidan så det är riktigt bra känsla, hårda skydd som är bra placerade plus något "super fabric" i handflatan som verkligen är slitstarkt, mina berik höll ett år ungefär men dessa har jag haft sen 2010 och jag är en svettare så handskarna är ofta blöta efter ett race.

Har beställt nya nu när de andra gav upp, en söm längst ut på ett finger som gett upp som hade gått att laga men det kändes som det var dags efter alla dessa år och krascher(15?), köpte mina på http://www.event-mc.se/ , bra service och bra att göra med så de finns i Sverige med.

Du frågade om vilka sidi, jag kör vortice och de är riktigt jäkla bra och slitstarka men de kostar, bortåt 4´ så det är inga budgetstövlar, mina första köpte jag -09 och har varit de enda jag haft sen dess till förra bikeweek då jag köpte ett par till då de varit så jäkla bra och tagit mig från alla krascher utan så mycket som ett blåmärke på fötterna, då har jag ändå varit med hojen ut med en fot emellan ett par gånger.

steff-650

Medlem
Gick med
1 Feb 2014
Hoj
2009 Triumph daytona 675
Mitt tips är att invänta mcmässan i Göteborg. Jag har själv varit där och fyndat blandannat handskar, stövlar och skinnställ för 5k. Handskar: alpinestars road tech stövlar:W2 (någon racing modell) och ett alpinestars carver skinnställ.:tummenupp

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det finns gott om "racing" handskar med hårda skydd och balla färger som har kass passform, tjockt skinn i innerhanden, sömmar som spricker och kass nötningsbeständighet. Även från de kända tillverkarna.
Å andra sidan kan man göra riktiga fynd i reabackarna i bland om man vet vad man letar efter.

Jag hade tittat vidare om skinnet i innerhanden inte är bättre än ko/get. Där måste man ha tunt för känslan men ändå mycket bra nötningsbeständighet. Prisvärda handskar brukar ha innerhand i känguru.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det är jättesvårt att hitta handskar som är sköna att köra med. Att de sitter bra i butiken betyder inte att de är sköna efter ett par mil på hojen. Köp ett gäng begagnade handskar, testkör och behåll de som är bra eller köp nya såna, sälj sen de andra. Jag har testat ett tital handskar de senaste fem åren, både dyra och billiga och de som funkat bäst för mig är Dainese carbon cover st. Överlägset bäst låsning över armen och sköna.
Alpine stars gp-pro köpte jag med men de funkade inte alls för mig så jag sålde dem. Gp-plus däremot har jag fortfarande kvar och använde tidigare i ett par år.

Stövlar har jag kört med Alpine stars STX länge nu, de är grymt sköna. Man får dock köpa en storlek större än normalt, annars får man inte av sig dem. Jag har även ett par STR låg mc skor som är rätt sköna om man är för lat(och dum) för att ta på sig stövlarna.

Det är väldigt individuellt vad man gillar och bara för att det är dyrt betyder inte nödvändigtvis att det funkar bäst för dig så som sagt, prova.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping