garre skrev:
2204418 Tja, någon som vet någon textiljacka som är CE-godkänd. Har kollat ut en arlen ness jacka men den var enligt yamahacenter inte helt godkänd enligt CE. Det är ju lite lurigt minst sagt eftersom det står på fc-moto.de att de är godkända.
Någon som vet någon alpinestarsjacka som är godkänd som vill rekommendera någon?
Tackar
Jadu, jag har ingen aning. Svårt att veta när en jacka verkligen är godkänd i så, att det står CE på den behöver ju inte bevisa något, tillverkaren kanske bara menar att de haft skiten i åtanke när de designat jackan typ.
Vad jag lärt mig att du iaf skall kolla efter är rejäla booklets hängandes på plaggen i vilka du bör se att de verkligen hävdar att det är ett CE-godkänt plagg/skyddset. Vidare får man helt enkelt känna efter, kolla att skydden inte går att flytt så mkt, kolla att de är heltäckande (gärna anatomiskt formade, alltså i princip skålformade för knän o armar o så, istället för bara en platta som är lite "utskuren" på sina ställen så den KAN flexa o forma sig en aning efter kroppsdelarna), o rent allmänt hur robust allting är.
En annan fråga är vad du kan räkna med om du får veta att plagget är CE-godkänt. Det enda jag sett är plagg där de säger att det är godkänt enligt EN1621-1, vilket behandlar hur ett skydd står emot slag och dämpar dessa. En annan standard/test som finns är EN13595, vilket tydligen skall behandla hur mycket ett skydd får förflytta sig ur läge vid en krash. DET skulle jag vilja har mer om på de plagg jag köper