Tips på textiljacka som är CE-godkänd

garre

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2005
Hoj
Honda XR650R
Tja, någon som vet någon textiljacka som är CE-godkänd. Har kollat ut en arlen ness jacka men den var enligt yamahacenter inte helt godkänd enligt CE. Det är ju lite lurigt minst sagt eftersom det står på fc-moto.de att de är godkända.

Någon som vet någon alpinestarsjacka som är godkänd som vill rekommendera någon?

Tackar :)

rAWTAZ

Skvimpa.
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Liten sladdrig offroad-Honda från -98
garre skrev:
2204418 Tja, någon som vet någon textiljacka som är CE-godkänd. Har kollat ut en arlen ness jacka men den var enligt yamahacenter inte helt godkänd enligt CE. Det är ju lite lurigt minst sagt eftersom det står på fc-moto.de att de är godkända.

Någon som vet någon alpinestarsjacka som är godkänd som vill rekommendera någon?

Jadu, jag har ingen aning. Svårt att veta när en jacka verkligen är godkänd i så, att det står CE på den behöver ju inte bevisa något, tillverkaren kanske bara menar att de haft skiten i åtanke när de designat jackan typ.

Vad jag lärt mig att du iaf skall kolla efter är rejäla booklets hängandes på plaggen i vilka du bör se att de verkligen hävdar att det är ett CE-godkänt plagg/skyddset. Vidare får man helt enkelt känna efter, kolla att skydden inte går att flytt så mkt, kolla att de är heltäckande (gärna anatomiskt formade, alltså i princip skålformade för knän o armar o så, istället för bara en platta som är lite "utskuren" på sina ställen så den KAN flexa o forma sig en aning efter kroppsdelarna), o rent allmänt hur robust allting är.

En annan fråga är vad du kan räkna med om du får veta att plagget är CE-godkänt. Det enda jag sett är plagg där de säger att det är godkänt enligt EN1621-1, vilket behandlar hur ett skydd står emot slag och dämpar dessa. En annan standard/test som finns är EN13595, vilket tydligen skall behandla hur mycket ett skydd får förflytta sig ur läge vid en krash. DET skulle jag vilja har mer om på de plagg jag köper :dummer

rAWTAZ

Skvimpa.
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Hm, satt just o bläddrade i Jofama's katalog med kläder för 2006. Såg att där fanns ett innerställ (byxa+jacka) som kombinerat med ytterjacka o byxa gav ett ställ godkänt enligt standarden för hur mkt skydden får förskjutas! :)

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
I stort sett alla mc-kläder har ce godkända skydd... Rådande norm är EN1621-1 och det är vad du ska titta efter. Ryggskydd = EN1621-2

Det enda plagget som CE-godkänts som skyddsplagg i sin helhet, är mig veterligen halvarsson Safety jacket/pants.

rAWTAZ

Skvimpa.
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Superbee skrev:
2205537 I stort sett alla mc-kläder har ce godkända skydd... Rådande norm är EN1621-1 och det är vad du ska titta efter. Ryggskydd = EN1621-2

Det enda plagget som CE-godkänts som skyddsplagg i sin helhet, är mig veterligen halvarsson Safety jacket/pants.
Den var det jag såg i katalogen, ja. Verkar ju helt OK prismässigt också, blev typ 6k för allt tror jag.

Rårande norm i det här fallet är lika med den norm som alla bemödar sig att få godkänt efter, tyvärr.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
garre skrev:
2204418 Tja, någon som vet någon textiljacka som är CE-godkänd. Har kollat ut en arlen ness jacka men den var enligt yamahacenter inte helt godkänd enligt CE. Det är ju lite lurigt minst sagt eftersom det står på fc-moto.de att de är godkända.

Antar att det är samma Arlen Ness jacka jag har kikat lite på, dom har den på Honda Center ute vid Åby om du vill se den "live"...

garre

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2005
Hoj
Honda XR650R
peteR1000 skrev:
2206364 Antar att det är samma Arlen Ness jacka jag har kikat lite på, dom har den på Honda Center ute vid Åby om du vill se den "live"...

Det är det alldeles säkert, jag har varit där o kollat! :)

Men den var inte helt godkänd sade de där. Det känner man också ganska snabbt bara man tar på sig den.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
garre skrev:
2207277 Det är det alldeles säkert, jag har varit där o kollat! :)

Men den var inte helt godkänd sade de där. Det känner man också ganska snabbt bara man tar på sig den.

Var och handlade en Bering-jacka på Superbike igår, är skitnöjd! Den har iallafall CE-skydd enligt en lapp i jackan. Denna kändes dock lite tjockare än Arlen Ness jackan.

R.R.B

JO ¤_¤ HAN
Gick med
18 May 2005
Hoj
. . . . .
garre skrev:
2204418 Tja, någon som vet någon textiljacka som är CE-godkänd.

Mitt textil ställ är ett halvarsson loke jacka och nexus byxa.
Till båda medföljer en liten broschyr där ce märkningen beskrivs.
Säkrast är nog ett skinnställ då skydden i textilstället inte sitter lika fixerade som i ett skinnställ.

Bifogat

• CE_protectors1.jpg
    CE_protectors1.jpg
    103.4 KB · Visningar: 50
  • CE_protectors2.jpg
    CE_protectors2.jpg
    119.4 KB · Visningar: 44

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
R.R.B skrev:
2208041 Säkrast är nog ett skinnställ då skydden i textilstället inte sitter lika fixerade som i ett skinnställ.

:fakta

Skulle först och främst satsat på ett skinnställ och senare isåfall kompletterat med jacka och byxa. Skinnställ är bättre på alla punkter än textil!

trasher84

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Hoj
Hypermotard
garre skrev:

Alpinestars E5 Jacket

jag har en sån här, den svarta modellen och den tror jag är ce-godkänd. Inte helt säker dock. Den har i allafall rejäla skydd på armbågar, underarmar och axlar. Inte alltför dyr heller och enligt mig, riktigt snygg :hihi kostar runt 2 lappar. Men egentligen tycker jag att du skall köpa ett skinnställ. Om du hittar schyssta textilgrejer för 6 lappar så kan det vara värt att lägga till två-tre till för att få ett riktigt skinnställ. Skall själv byta upp mig till skinn efter att ha testat det :banana tänk på att det gäller ditt liv!

Bifogat

• 05aspstarsE5SportlJackLG.gif
    05aspstarsE5SportlJackLG.gif
    65.5 KB · Visningar: 41

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Bobby 600 skrev:
2208504 Inte värme och lätthet att ta av och på :7peta :fakta :hihi

Textil kan väl vara minst lika varmt som skinnställ vad jag har märkt, sen är det givetvis smidigare som du säger.
Men jag hade aldrig valt textil framför skinn om man ska handla skyddskläder för första gången. Ska jag ut och leka, köra lite snabbare o.s.v så är det skinnställ som gäller. Ska jag ner till affären och handla snus så skulle jag använt textil. Skinnställ är överlägset ur säkerhetssynpunkt då då :hihi

garre

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2005
Hoj
Honda XR650R
Blanda?

peteR1000 skrev:
2208660 Textil kan väl vara minst lika varmt som skinnställ vad jag har märkt, sen är det givetvis smidigare som du säger.
Men jag hade aldrig valt textil framför skinn om man ska handla skyddskläder för första gången. Ska jag ut och leka, köra lite snabbare o.s.v så är det skinnställ som gäller. Ska jag ner till affären och handla snus så skulle jag använt textil. Skinnställ är överlägset ur säkerhetssynpunkt då då :hihi

ja annars kan man ju blanda lite... köra med skinnjacka o textilbrallor eller tvärtom. Vad man nu skulle tjäna på det...? :huvet :hihi

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
garre skrev:
2223426 ja annars kan man ju blanda lite... köra med skinnjacka o textilbrallor eller tvärtom. Vad man nu skulle tjäna på det...? :huvet :hihi

Jag måste erkänna att jag blivit väldigt dålig på att använda skinnstället nu när jag har shoppat textilkläder. Iofs kör jag bara motard nu...
Det är väl inget fel på att blanda skinn och textil.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!