Tips på Trafikskolor

Michello

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Hoj
Ingen ännu
Tänkte börja en intensivkurs nu i juli. Har sett flera stycken där det endast är på 3 dar?!!
Hinner man verkligen lära sig allt på 3 dar? Såg även att det finns på 7-10 dar, låter mer realistisk för mig. Ska säga att i dem här 3 dagarna ingår riskettan o risktvåan.
Jag har kört lite hoj förut utomlands, då var det 125, 250, 350 cc
Kan någon rekondera nån trafikskola som har mc intensivkurs?
Är det möjligt att hinna ta kortet denna säsong om man börjar ca i mitten av Juli?
Tack på förhand

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Började i slutet av Augusti på skola. Dock hade jag kört privat hela sommaren då istället. Trafikbiten av uppkörningen är inget problem skulle jag säga, har man bilkortet och lite vett går det bra.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan du redan grunderna i att framföra en hoj hjälpligt så är 3 dagars intensivkurs antagligen tillräckligt. Är du ny eller inte så värst haj på hoj är det inte tillräckligt.

Michello

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Hoj
Ingen ännu
Okej tack för svaren, då kanske en intensivkurs på 3 dar räcker då jag kört hoj tidigare.
Finns det nån trafikskola ni kan rekomendera?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
kan inte rek någon skola men kan du övningsköra privat gör det. vet inte hur du har framfört de 2hjulingar du har kört men ibland är de petiga på trafik skolan med placeringar o massa brökiga saker.

Ju mer vana av hoj du har i trafik innan du börjar din intensivkurs desto större chans tror jag du har, då kan du lägga all tid på att lära dig att göra de på rätt sätt istället för att slösa tid på att få lite mer trafikvana på hoj :tummenupp

Blåå1

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2013
Hoj
R6 -05
Hur mycket har du kört innan? Att stuffa runt lite på en scouter på semestern (vet dock inte vad du kört) är tyvärr inte riktigt samma sak som lågfartsbanan mm. Hur många timmar körning är det? För många så är man ganska slut efter några timmar när man kör trafikskola. Tror att du bör räkna med 7-10 dagar om du inte kört mycket tidigare eller har Rossis gener. Troligen ingår inte risk 1 respektive 2 (möjligen 1 då trafikskolan själv kan hålla den). Vidare så är det en jäkla väntan på tider för riskutbildningarna, skriva provet och slutligen uppkörning. Tips är att boka det som går så tidigt som möjligt, dvs nu.

Avseende trafikskola så är ju det alltid subjektivt avseende vad man tycker om läraren etc. Körde med Jarla ute vid Solvalla och var iaf mycket nöjd (hade flera olika lärare). Hos dem ska man klara lågfartsdelen innan man får hoppa på deras variant av intensivkurs (ca 2 h per dag under fem dagar).

Lycka till! :tummenupp

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Blåå, TS skriver ju tydligt att risk1 samt 2 ingår i 3-dagars kursen... :)

AndreasStam

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2012
Hoj
2007, Suzuki Gsxr 1000
Jag körde med sollentuna trafikskola först och dom kan jag inte rekommendera då läraren inte var vidare intresserad av att lära ut hojåkning. Bytte eftcdet till Ellströms i märsta och dom kan jag bara ge massa plus till.

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Jag körde med sollentuna trafikskola först och dom kan jag inte rekommendera då läraren inte var vidare intresserad av att lära ut hojåkning. Bytte eftcdet till Ellströms i märsta och dom kan jag bara ge massa plus till.

Håller med om Ellströms! Jonas är bra hos dom. Har ingen erfarenhet av den andra läraren dock.
Deras intensiv-utbildning lägger dom upp efter inviduellt schema vilket jag tycker är rätt smart.
Nya Honda NC750S/CB500 har dom oxå. Tog inte lång tid innan Jonas bytte ut dom Honda CB600 Hornets han köpte för typ 3 år sen.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring