Tips på va man ska plugga till för yrke

HanneZ

Guest
Ska du läsa data så läs något konkret och smalt, inget flummit och översiktligt!

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Brorsan pluggar data på KTH och försvaret hade varit där för att snacka säkerhet och sen fick de åka till luftförsvaret anläggning och flyga stridssimulator (!) enligt honom det grymmaste han någonsin gjort, de fick flyga 'mot' varandra osv låter ju hur underbart som helst! Borde finnas som betaltjänst åt almänheten också :4skrika

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
Villee skrev:
Brorsan pluggar data på KTH och försvaret hade varit där för att snacka säkerhet och sen fick de åka till luftförsvaret anläggning och flyga stridssimulator (!) enligt honom det grymmaste han någonsin gjort, de fick flyga 'mot' varandra osv låter ju hur underbart som helst! Borde finnas som betaltjänst åt almänheten också :4skrika

Grymt! :yoparty

Näää jag måste snacka med henne snart.
SKa skicka ett ICQ redan nu. hehe

Qvint

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamma Fazer
Hihi, det där de har spelat "mot varandra" är riktigt ball.

Programmerna måste ha rökt på ordentligt när de gjorde programmen. För i ett av "mode"en så kan man flyga inne i salen där man sitter med JAS planen. Fast planen är jäääääättesmå. Så man kan gömma sig i papperskorgar o liknande....

kostat en del flis de simulatorerna :)

Nu går jag och lägger mig, innan det blir för off topic dethär !

Coola Ola

Guest
Har du kollat de olika KY-utbildningar som finns? Utbildningen är på två år, framtagen i samarbete med näringslivet och ändras kontinuerligt efter de behov som finns ute på företagen. I utbildningen ingår c:a en tredjedel praktik på företag i den bransch man väljer att inrikta sig på. C:a 80% får jobb efter avslutad utbildning. Två polare har gått KY-utbildningar och är supernöjda, de tjänar bra med deg och har superschyssta jobb. Ska själv gå en nu till hösten, den här närmare bestämt.

Kraven är grundläggande högskolebehörighet med hänsyn taget till dokumenterat intresse inom området man söker till. Ofta är det också intervjuer innan slutligt urval sker.

Dessa finns i göteborg, ser väl förmodligen lite annorlunda ut på andra håll i landet.

Gabor

Guest
Clifton skrev:
Har funderat på att börja plugga till hösten men har inte en aning om va jag ska plugga till.
Tänkte höra om lite tips kanske.
Gärna inte för långa studier som typ 5år eller nåt sånt.
Sen får det juh gärna vara ett väl betalt yrke =)

Måste fråga, hur gammal är du ?
Vad kan du innan, vad är du intresserad av ??
Det verkar som om många lever i en dröm om att efter 3 år på gymnasiet får man 30000:- i månaden och knappt behöver jobba för pengarna.....

Pilotyrke.....drömyrke nr 2... intagningen är hård, finns ingen marknad just nu, kolla bara tidningarna om allt billigare flyg...vem ska betala pilotlöner när flygbolagen går på knäna.?
Leka i flygsimulator på Arlanda ?? kostar ca 30000.- i timman ...bara så ni vet.

Skulle jag vara dig skulle jag snabbt som ögat tänka praktiskt...
Vad behöver vanliga människor,,,stor marknad... BOSTÄDER....

Plugga Elektriker linjen, sedan Rör krökeri..varva med snickar kunskaper...
Starta eget......och du har pyssel ett tag framöver...ca 30 år

Hela sverige som marknad....alla gamla kåkar behöver renoveras och ingen har snart en aning om hur man gör, och massor att reparera efter Martin Timell effekten.....lycka till..

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
RocketQueen skrev:
Ja sant! Fattar inte alls varför jag inte tagit mig för de än.
Hon jobbar på Arlanda. :)

Vad i.... Det är ju inte längre än att du kan cykla! Ge sig iväg nu! :whip

Vad har du för bra försvar varför att du inte är där en gång i veckan? :confused:

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Honda VFR800 -01
Clifton skrev:
Har funderat på att börja plugga till hösten men har inte en aning om va jag ska plugga till.
Tänkte höra om lite tips kanske.

Gärna inte för långa studier som typ 5år eller nåt sånt.

Sen får det juh gärna vara ett väl betalt yrke =)

Äh, bli finsnickare...

Finsnickare sökes

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Pilot, njae... he går inte att få jobb även om man är klar. Man kan betala 500 spänn för att få lämna in en ansökan till RyanAir såklart... men man skall helst lyckas samla på sig 1500 timmar, varav en del twin turbine, och så en typrating för det plan man söker som pilot på för att vara intressant. Kanske om ett gäng år, en hel del börjar vara pensionsklara. Men antingen kuskar man Västerås-Malmö två gånger om dagen för inte så bra pengar eller så lyckas man avancera till långdistans - och kan inte ha något familjeliv. Killarna på SAS har det iofs bra, men lätt att komma in där. Dessutom krävs bara en bommad läkarundersökning så är man ute.

Om jag säger som så, se till att ha en annan utbildning också. Känner en del med C-cert som hankar sig fram på skitjobb.

Flygsimulatorerna är kul. Jag har provat en del, blev bl a tvungen att tillbringa åtta timmar i simulatorn i tjänsten. De fick tjata en del men jag gav med mig... Flyga JAS är inte tråkigt det heller. ;) För er som har vägarna förbi Lkpg kan jag rekommendera ett besök på Flygvapenmuseum. Där har de numera en enkel 39-simulator man kan hyra tid i. Det är inte billigt, tror det är 140 knugpengar för 10 minuter, men värt det om man har något intresse!

Ha det!
/Fredrik, på väg ut mot fältet :banana

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
RocketQueen skrev:
Min väninna jobbar på SAS Flight Academy och hennes dröm är att bli pilot men de är stenhårda på att man måste se bra och bla bla bla.

Coolers..har en gammal polare som är instruktör däruppe...ska upp o klämma lite på deras simulatorer nån gång i höst...

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
Brutus skrev:
Coolers..har en gammal polare som är instruktör däruppe...ska upp o klämma lite på deras simulatorer nån gång i höst...

Då känner de garanterat varandra!

Nu har jag skickat ett mess och frågat.
Måste ju flyga snart så jag vet om jag kan rekommendera pilot yrket. :tungan

Har ingen bra ursäkt för att jag ej varit där. :va

matsa

Sporadisk
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Tyvärr inte...
Clifton skrev:
Nej blir nästa höst =).

Men tänkt mig typ nåt tekniskt typ data/it. Eller Logistik eller nåt annat.
Gillar att göra praktiska saker inte typ pappers arbete o så

Logistik? Med tanke på var du bor så kan ju civ.ing. Kommunikations- och transportsystem vara något kanske? Visserligen 4,5 år men det går rätt fort ändå... Det finns även ett 2-årigt logistikprogram någonstans i Norrköping. Jag tror det ligger på Yrkestekniska (folk?)högskolan men jag har tyvärr ingen kontaktinfo dit...

Edit: Logistik på KY i Norrköping; https://webb.ky.se/Utbildning/Utbil...e&År2=True&År3=True&Studieform=0&Studiefart=0

Japp! Jättelång länk... :)

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
tassen skrev:
Det verkar som om många lever i en dröm om att efter 3 år på gymnasiet får man 30000:- i månaden och knappt behöver jobba för pengarna.....

Det du beskriver ovan är ingen dröm. Det som däremot är en dröm för många är att skaffa sig en utbildning á civilekonom, sedan tror de att de automatiskt får ett jobb pga sin utbildning. Det man får jobb, och hög lön, på är främst attityd och framåtanda.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år