Tips på vettigt ADSL?

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Vi har inget fiber indraget till vårt hus så alternativen är två.

ADSL eller mobilt 3G/4G var vi nu har bråkat med Telenor i flera månader avslutade vi deras 4G eftersom det i princip aldrig fungerat.
Mottagningen om den nu ens excisterar har svajat konstant och de senaste 3 månaderna har vi inte ens kunnat se ett 5 minutersklipp på Youtube.
Vi bor på landet utanför Ängelholm men nära E6an och kan se masten ifrån vårt fönster 2 km bort...
Eftersom bl a Tele 2 m fl kör på samma mast så är det således inte intressant

Alternativet är då endast ADSL och vi vill ha en vettig 24/1 MB lina till ett vettigt pris?

Några rekommendationer baserat på egna erfarenheter?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu är det ganska länge sedan jag höll på och letade ADSL abonnemang då jag numera har fiber men som du upptäckt så är 4G inte något att förlita sig på för internet hemma.

Dels är räckvidden och täckningen rätt dålig vilket leder till just dom problemen som du haft. Sen är det ju det att samtliga 4G abonnemang har tak på förbrukad data vilket leder till att om du använder den för att titta på SVT play och liknande samt lite youtube så stryps hastigheten rätt fort och resten av månaden så får du surfa på något som är som en gammal modemuppkoppling.

Tyvärr är operatörerna rätt noga med att inte poängtera den bristen som i stort sett gör tjänsten värdelös för internet hemma.

En sunkig ADSL klår valfri mobiluppkoppling 7 dagar i veckan. 3G är ju långsammare redan från början med långa pingtider mm och 4G har stora täckningsproblem inomhus.

Vad gäller ADSL så tror jag att alla operatörer är i stort sett likvärdiga.

Jag har själv haft telia och bredbandsbolaget och båda två funkade utmärkt för ADSL.
Dom sista åren körde jag via bredbandsbolaget då jag fick hemtelefonen gratis på köpet av dom.

Så jag skulle säga att surfa runt och kolla vilka operatörer som kan ge dig ADSL där du bor. Det är ju långt ifrån säkert att alla operatörer har utrustning med lediga portar i närmaste telestationen.

Så kolla upp vilka som kan leverera till dig och vilka hastigheter dom säger sig kunna leverera samt vad dom kostar och så väljer du utifrån det.

ADSL är en väl beprövad teknik och dom flesta operatörerna levererar hyfsat nära vad dom säger sig kunna leverera.

:Jonas

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Hoj
'16 Tuono V4R Factory
Till 98% säkerhet är det exakt samma tjänst du får oberoende av vilken DSL-leverantör du väljer. Telia, bredbandsbolaget osv hyr alla in sig på en plats på nätet när du skaffar abonnemang och leverantören är typ skanova, teracom eller liknande.

Så gå efter vem som erbjuder bäst kombination av pris, bindningstid, utrustning osv.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Till 98% säkerhet är det exakt samma tjänst du får oberoende av vilken DSL-leverantör du väljer. Telia, bredbandsbolaget osv hyr alla in sig på en plats på nätet när du skaffar abonnemang och leverantören är typ skanova, teracom eller liknande.

Så gå efter vem som erbjuder bäst kombination av pris, bindningstid, utrustning osv.

Plus på det.
En annan pryl som kan vara värd att kolla upp är hur lång leveranstid de har för tjänsten.
Sist jag skulle teckna ADSL fick jag vänta i 7 veckor på att de skulle koppla in skiten, sedan fick jag veta att de inte kunde leverera den valda hastigheten över huvud taget pga att det var fullt i stationen. :huvet

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping