Tips på villa, vovve fast helst inte Volvo-bil

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Tjena!

Min Peugeot 307 2002 som skulle vara en billig fräsa-till-jobbet-bil har kostat mig 2500 kr i månaden exkl. försäkring och bensin så jag funderar lite löst på att byta till nåt annat. Vad finns det för kombis för max 150 flaggor som inte är jättegamla. Jag är lite sugen på BMW eller Merca men då räcker stålarna inte till nåt väldigt nytt.

Jag har surfat på allt men vill ha plats för hundbur bak och ändå ha bagage kvar. T.ex. Volvo V50 blir inte bra då den är minimal i bagaget. Hur är Merca C180 eller finns det nån vettig BMW för de pengarna? Jag vill gärna ha en del utrustning men prioriterar om den är hyfsat OK på bränslefronten så det gör inget om den är halvslö. Jag har också kollat på Mitsubishi Outlander men den drar för mycket tycker jag. Typ litern/mil landsväg och 1,5 med släp vilket låter mycket.

V70 är kanske inte det roligaste i bil väg, men man får mycket för pengarna :)

*edit* Subaru legacy är lite kul mé.. betydligt större bagage än man tror.

Last edited:
Själv kör jag Honda Accord 2,4 Type S från 2007... toknöjd!
Har hundbur och får in vår Brio Happy (barnvagn som inte är så liten).

Accordens bagageutrymme är att jämföras med Audi A6, BMW 5-serie... större än Volvo V70.

SAAB 9-5 2,3 T
Billig bil i dagsläget, bekväm och inte alltför törstig.
"Chippas" för billig penning, vilket rekommenderas.
Nackdelen är att det är en gammal konstruktion, vilket känns.

SAAB 9-5 2,3 T
Billig bil i dagsläget, bekväm och inte alltför törstig.
"Chippas" för billig penning, vilket rekommenderas.
Nackdelen är att det är en gammal konstruktion, vilket känns.

Det rekommenderar inte jag, jag har sett X antal motorer med stakar genom blocket på den tiden då jag jobbade som mek på SAAB (2003-2008). Finns alltid undantag men varför leva på gränsen när man har nog med problem med kedjor och vevhus och all annan skit som läcker och pajar på de bilarna?

Det rekommenderar inte jag, jag har sett X antal motorer med stakar genom blocket på den tiden då jag jobbade som mek på SAAB (2003-2008). Finns alltid undantag men varför leva på gränsen när man har nog med problem med kedjor och vevhus och all annan skit som läcker och pajar på de bilarna?

Sedan beror det även på hur man tar hand om sina saker.
Om man tror att motorn ska tåla toktrimning utan att förstärkas blir det problem.
Om man väljer en mildare trimning för att förbättra omkörningsförmåga och bränsleförbrukning samt är noga med service är det inga problem.

9-5 känns för gammal så det blir det ganska säkert inte om inte nån ger bort en. Såg att V70 går att få tag på riktigt billigt så det kan vara ett alternativ. Subaru har en kollega och är väldigt nöjd. Dock inte alls samma kassaskåpskänsla som i ett tüskt alternativ :)

Innan det blev hund så var en sportig BMW 1-serie i siktet men det är borta nu. Nog finns det väl hyfsat snåla BMW 3- och 5-serie? Jag kan ta en lite segare bil men vill ha bra komfort och lite lullull. Jag kör som en pensionär/taxichaffis när jag har hunden i bilen så acc och kurvtagning är inte viktigt alls sett ur var-snäll-med-han-som-åker-i-skuffen-perspektiv.

Om bränsle ekonomi och andra tråkigheter är viktigare än körglädje är väl kanske inte BMW riktigt rätt?

Innan det blev hund så var en sportig BMW 1-serie i siktet men det är borta nu. Nog finns det väl hyfsat snåla BMW 3- och 5-serie? Jag kan ta en lite segare bil men vill ha bra komfort och lite lullull. Jag kör som en pensionär/taxichaffis när jag har hunden i bilen så acc och kurvtagning är inte viktigt alls sett ur var-snäll-med-han-som-åker-i-skuffen-perspektiv.

Om BMW är intressant rekommenderar jag inte 3-serien, om du vill ha plats med både vovvebur och annan packning. 3-serien är inte direkt känd för att vara rymlig.
Jag vet inte vad du anser vara snålt, men en 520/525 tycker inte jag dricker mycket, speciellt inte om du då kör snällt med tanke på hunden. Min 328 dricker 0,85/milen vid lugn körning.
Är bara bensinare av intresse, eller kan du tänka dig diesel?

Jag är i samma sits som du. Det är daxs att byta bil. Jag har också en peugeot 307. Den som ligger bäst till är en Skoda oktavia scout diesel. Mycket pga av att jag vill ha 4 hjulsdrift. Jag har själv en oktavia som tjänstebil och den ligger runt 0.6-0.65 blandad körning men det blir mest stadskörning.

//Mheel

Nja, det är ju klart... Fasen också. 0,6-0,7 på långkörning skulle sitta fint fast jag har inte spikat vad jag tycker är OK. Snart kommer ju DRIVe från Volvo och BMW har snåla modeller osv. så riktigt törstiga bilar får man väl ge bort om 1-2 år.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090224-volvo-v70s80-drive/index.xml

Förbruknings- och utsläppssiffror för DRIVe-modellerna (från artikeln)

* Volvo C30 1,6D DRIVe start/stopp
109 hk, 240 Nm, 104 gram CO2 per kilometer, 0,39 liter per mil.
* Volvo S40 1,6D DRIVe start/stopp
109 hk, 240 Nm, 107 gram CO2 per kilometer, 0,40 liter per mil.
* Volvo V50 1,6D DRIVe start/stopp
109 hk, 240 Nm, 107 gram CO2 per kilometer, 0,40 liter per mil.
* Volvo V70 1,6D DRIVe
109 hk, 240 Nm, 129 gram CO2 per kilometer, 0,49 liter per mil.
* Volvo S80 1,6D DRIVe
109 hk, 240 Nm, 129 gram CO2 per kilometer, 0,49 liter per mil.
* Volvo XC60 2,4D DRIVe
175 hk, 420 Nm, 159 gram CO2 per kilometer, 0,60 liter per mil.
* Volvo XC70 2,4D DRIVe
175 hk, 420 Nm, 159 gram CO2 per kilometer, 0,60 liter per mil.

Om BMW är intressant rekommenderar jag inte 3-serien, om du vill ha plats med både vovvebur och annan packning. 3-serien är inte direkt känd för att vara rymlig.
Jag vet inte vad du anser vara snålt, men en 520/525 tycker inte jag dricker mycket, speciellt inte om du då kör snällt med tanke på hunden. Min 328 dricker 0,85/milen vid lugn körning.
Är bara bensinare av intresse, eller kan du tänka dig diesel?

Nja, det är ju klart... Fasen också. 0,6-0,7 på långkörning skulle sitta fint fast jag har inte spikat vad jag tycker är OK. Snart kommer ju DRIVe från Volvo och BMW har snåla modeller osv. så riktigt törstiga bilar får man väl ge bort om 1-2 år.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090224-volvo-v70s80-drive/index.xml

Om du vill ha det så pass snålt är kanske en liten 520 av intresse?
Ja, jag förespråkar BMW framför alla andra bilmärken, men jag tycker de gör bra bilar.
Men du svarade aldrig på om du kunde tänka dig en diesel, eller om bara bensinare är av intresse?

Det är det helt klart. Klart man vill kunna köra om och dra släp, en gång varannat år kanske, men mycket pulver ligger långt ned på listan. Börjar bli gubbe i rasande fart... Diesel är tänkbart men jag vet väldigt lite. Har polare som kör tjänste-V70 med diesel och tycker att man ska köra hyfsat långt för att det ska vara lönt. Han kanske har fel men jag har mest kollat på bensinare av gammal vana.

Om du vill ha det så pass snålt är kanske en liten 520 av intresse?
Ja, jag förespråkar BMW framför alla andra bilmärken, men jag tycker de gör bra bilar.
Men du svarade aldrig på om du kunde tänka dig en diesel, eller om bara bensinare är av intresse?

Det är det helt klart. Klart man vill kunna köra om och dra släp, en gång varannat år kanske, men mycket pulver ligger långt ned på listan. Börjar bli gubbe i rasande fart... Diesel är tänkbart men jag vet väldigt lite. Har polare som kör tjänste-V70 med diesel och tycker att man ska köra hyfsat långt för att det ska vara lönt. Han kanske har fel men jag har mest kollat på bensinare av gammal vana.

Nej, där har han rätt. Ska du tjäna på diesel får du köra mycket, och känner du inte att du gör det så är det klart bättre med en bensinare.
Men jag röstar fortfarande för en 520 då. :) En sådan kan du få till bra pris med mycket lullull, som du efterfrågade. :)

Eller köp en diesel! Min Audi A5 3.0TDI på 300hk (chippat) drar 0.5-0.6 upp till 140 o jag har lyckats snitta 0.6 hög på en tank. Aldrig varit över 0.8, dock 0.8 hög.

Suger gör dock årsskatten.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...