Tips till en nybörjar-meck

Skalman08

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Sthlm/Kista
Hoj
-82 Honda xv750 café racer
Har haft hojjen stående i garage hela vintern (utan underhållsladdning på batteriet), försökt starta den 2 ggr under denna tid men utan framgång och nu när vägarna torkar upp och gruset snart ska sopas bort så kommer suget smygande. :hoppa
Har testat starta den nu igen men den hoppar aldrig igång, bara står å kämpar. Har testat med startkablar och testat byta tändstift men nada..
Det ska tilläggas att den gick som en klocka när jag ställde av den för vitern.

Tacksam för alla tips!
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Hur lyckas du göra 3 likadanna trådar?.. aja.. försökt rulla? Brukar funka oerhört bra faktiskt. Annars är en gnutta startgas nästan det bästa när de är lite tjuriga såhär på vårkanten. :tummenupp
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Batteriet kan vara så dåligt att det är kortslutning i det, vad har du för spänning i det?

Varför postar du tre gånger om samma sak? :va
 

Skalman08

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Sthlm/Kista
Hoj
-82 Honda xv750 café racer
Sorry för dom 3 inläggen :huvet måste blivit nått fel! (kan inte ta bort dom)

Har testat att rulla igång den men icke!
Hur gör jag med startgasen då? =P

Känns som att det är batteriet faktiskt, men hur kan de blivit kortslutning? Har ju bara stått still :confused:
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Sorry för dom 3 inläggen :huvet måste blivit nått fel! (kan inte ta bort dom)

Har testat att rulla igång den men icke!
Hur gör jag med startgasen då? =P

Känns som att det är batteriet faktiskt, men hur kan de blivit kortslutning? Har ju bara stått still :confused:

Om jag förstår dig rätt så går motorn runt på elstarten, men den tänder inte , eller hur?

Först den idiotiska frågan:
Nödstoppet? Startmotorn brukar vissereligen inte heller gå runt om nödstoppet är intryckt, men man vet aldrig.(Jag kör inte Kawa)

Eftersom du antagligen redan tänkt på det:

Får du gnista på tändstiften?
1.Skruva ur ett stift
2.Sätt tillbaka tändkabeln på det urskruvade stiftet.
3. Lägg tändstiftet mot naken metall (jord punkt) på ett sånt sätt att du kan se gnistgapet. En skruvskalle brukar funka fint som jordpunkt. Tejpa fast stiftet om du behöver.
4. Tryck på startknappen och se efter om du får gnista när motorn går runt.
HÅLL INTE I STIFTET MED FINGRARNA MEDAN DU TRYCKER PÅ STARTKNAPPEN !!!! Det är inte nyttigt.

Om du har gnista så bör det vara ett bränsle problem.
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..

Tacksam för alla tips!
Du tömde förstås inte förgasarna innan vintern..? :confused:
Gör det iaf nu så att det kommer någorlunda frisk bensin i gasarna. :tummenupp
Livslängden på dagens "bensin" är väl enl nån tråd på SH 3-6 mån.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om batteriet står utan laddning hela vintern så dras laddningen ur och batteriet sulfaterar (= fritt översatt självdestruerar). Om man dessutom försöker starta några gånger drar man ur batteriet ännu värre. Om batteriet är för kronslut kommer det bli jobbigt att springa igång den, eftersom batteriet drar all kräm från generatorn så tändspolarna får ingen kräm iaf. Men det kan ju vara värt ett försök, så ut å spring!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Känns som att det är batteriet faktiskt, men hur kan de blivit kortslutning? Har ju bara stått still :confused:

Kan bli så när det laddas ur för djupt, då hjälper det inte med startkablar eftersom du har fel i kretsen så att säga. Då måste batteriet bytas. Testa först spänningen, allt under 12V är dåligt, är det under 10V så får du nog inte liv i det igen. Du kan också testa genom att koppla förbi ditt mc-batteri till ett annat mc/bil-batteri om du inte vill köpa ett nytt utan att veta.
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag skrämde precis igång kawwan. Har haft dåligt samvete hela vintern för att jag inte tömde förgasarna :) Däremot hade den stått med en underhållsladdare. Ingen överraskning att den inte tände. Av med sadeln och lite startgas i insuget, brummeli brum. Bara ut och köra upp tanken med halvårsgammal soppa, så skall den nog gå ännu bättre på nästa tank.
 

Skalman08

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Sthlm/Kista
Hoj
-82 Honda xv750 café racer
ÄNTLIGEN... fick jag höra det där härliga brummandet igen!
Tömmde förgasaren på bensin, sprutade in lite startgas och pang så gick den igång! :banana
Fick dock tömma tanken på bensin då den blivit kass, men med lite ny fräsh V-power i tanken så gick den som en klocka igen!

Tack ska ni ha för hjälpen, ha de bra, kör försiktigt och håll er nyktra!:Bugar
-PiiiS-
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top