Tips vid formatering av laptop

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jo, ska eventuellt formatera en laptop som har betett sig underligt den senaste tiden med kraschade program osv.

Formateringen i sig är inget hokus pokus. Däremot är jag lite fundersam över internet konfigurationerna, kan man på något sätt spara denna och bränna över på en skiva eller en extern HDD för att sedan mata in allt i det nya OP systemet?

Det handlar om ett trådlöst system, så även lösenord och grejer som har med routern är viktiga som det tydligen hade varit strul med vid tidigare formatering av denna dator.

Tack på förhand.

/J

Strindberg

f.d. Orebronx
Gick med
5 Apr 2007
Hoj
R1 -01
Routerns konfigurering ska väl inte ändras för att du formaterar datorn? Bara ha koll på lösenord för routerns gränssnitt samt lösenordet till nätverket eller?

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Ta backup på den där gömda recoverypartitionen som ev. ligger och skräpar. Kan vara bra att ha utifall man behöver något nödvändigt ifrån den.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Routerns konfigurering ska väl inte ändras för att du formaterar datorn? Bara ha koll på lösenord för routerns gränssnitt samt lösenordet till nätverket eller?

Det vet jag inte, därför vill jag har lite säkerhet så jag inte kommer vakna upp med ett hästhuvud i sängen dagen därpå.. :gnissla

Förmodligen lär det inte vara några problem, men ändå.

För att komma in i routern typas dennes IP i adressfönstret va?

Ta backup på den där gömda recoverypartitionen som ev. ligger och skräpar. Kan vara bra att ha utifall man behöver något nödvändigt ifrån den.

Vart hittar jag den?

Last edited:

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Upp upp.

Snart är det formateringshelg. :gnissla

Routern påverkas inte alls av en formatering. Det du behöver veta efter formateringen är lösenordet till det trådlösa nätverket.
Kolla så du kommer in på routern setup sida (Routerns IP i en webläsare)

Sen är det bara att köra på. Glöm inte spara ner viktiga saker på en extern disk eller skiva. Tar tid att försöka hitta dom sen igen (har testat :rolleyes: )

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Routern påverkas inte alls av en formatering. Det du behöver veta efter formateringen är lösenordet till det trådlösa nätverket.
Kolla så du kommer in på routern setup sida (Routerns IP i en webläsare)

Sen är det bara att köra på. Glöm inte spara ner viktiga saker på en extern disk eller skiva. Tar tid att försöka hitta dom sen igen (har testat :rolleyes: )

Det var det jag ville veta, bra!

Säg nu att kompisen inte råkar komma ihåg lösenordet till routern, om man återställer hela skiten med den lilla knappen på routern, spars lösenordet då eller får man skapa ett nytt lösen vid fysisk återställning?

Nej det är såklart omhändertaget redan. :)

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Det var det jag ville veta, bra!

Säg nu att kompisen inte råkar komma ihåg lösenordet till routern, om man återställer hela skiten med den lilla knappen på routern, spars lösenordet då eller får man skapa ett nytt lösen vid fysisk återställning?

Nope. Ingenting sparas då utan det blir till att ställa in allt igen. Den återgår till fabriksinställningarna och nollar allt man ställt in.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år