Titanskruvar - är det bara Ebay som gäller för bra priser?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Funderar på att ersätta skruvar som roterar/slungas runt på hojen, till titanditon.
Märkte hur stor skillnaden blev med lättviktsdrev och 520-kedja redan.

Ser att det finns en mängd på Ebay, men undrar om det finns prismässigt konkurrenskraftiga titanskruvssäljare här i Sverige att handla av?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det fanns en sjukt bra sida på interwebz som bara sålde lättvikts skruvar och muttrar, fanns i alla möjliga eloxeringar och olika skallar/längder

Jag hade en kund som ersatte allt på sin cykel löpande, och jag fick en påse "dark-crome" skruvar då han bytte från den färgen för en annan på sin egen hoj.

Jag fick adressen till sidan av honom om jag skulle vilja beställa mer, men den har tyvärr försvunnit från mina bokmärken.
Dom var dessutom snuskigt billiga jämfört med dom som sålde modellanpassade "kit"

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Pro Bolt är ju inte billiga men de säljer bra grejer, jag har handlat av dem några gånger och aldrig haft något att klaga på utom möjligen prislappen men det visste jag ju redan vid beställningen! :)

https://www.pro-bolt.com/

Mvh,
Ingvar

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Tidigare var väl kvick mc bra? Men när jag testar den länken nu hamnar jag på en spam-sida för skor. Carbix och NCCR är svenska leverantörer med utbud. Hur bra de är har jag ingen erfarenhet av.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror du kan spara ca 0,5 kg / hjul enbart genom att kolla vad olika däck väger.
Har du tur har du "lätta" däck på hojen.
Men har du "tunga" däck kan kanske ett byte av däckfabrikat / däckmodell spara in 0,5 kg.
Och tänk på att 1/2 kg däck påverkar mer än ett 1/2 kg fälg för däcket sitter längre från navet än fälgen och längre från navet än alla skruvar på hjulet.......
Vad har du för däckdimensioner ?
Fram?
Bak ?
Tog lite tid hitta vikter
Exempel , kan givetvis inte garatera att siffrorna är rätt....
Michelin Commander Front 15 lbs
Continental ContiMotion Sport/Touring Motorcycle Front Tire 9,4 lbs
från
https://www.carbibles.com/best-motorcycle-tires/

Ja självklart ska däcket först och främst vara bra. Typ Pirelli, Metzeler, Dunlop, Michelin, Bridgestone. Och säkert några till från Avon och Continental.
Tycker jag.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tror du kan spara ca 0,5 kg / hjul enbart genom att kolla vad olika däck väger.
Men har du "tunga" däck kan kanske ett byte av däckfabrikat / däckmodell kanske spara in 0,5 kg.
Och tänk på att 1/2 kg däck påverkar mer än ett 1/2 kg fälg för däcket sitter längre från navet än fälgen.
Fram?
Bak ?

En bra demonstration av vikten (ha) av att spara vikt på roterande massa är att hålla i ett cykelframhjul, spinna upp det i hög hastighet med en borrmaskin eller något, och sedan så snabbt som möjligt tippa det från sida till sida 10 gånger.....
Sedan tar man av däck och slang och gör samma sak...

För att inte tala om att fjädringen är tacksam för att man spar på ofjädrad vikt, och att det är lättare att accelerera och bromsa in en mindre roterande massa...

Sen spelar det nog ingen större roll för mig, så som jag kör, men för dom som kör aktivt absolut...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad gäller titan kan det ju vara bra att tänka på att titan beter sig helt annorlunda mot stål när det börjar ge sig också, varesig det är av utmattning eller överbelastning. Stål är segt, och töjs och spricker innan det går av. Titan bara går av direkt.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Men har du "tunga" däck kan kanske ett byte av däckfabrikat / däckmodell spara in 0,5 kg.
Och tänk på att 1/2 kg däck påverkar mer än ett 1/2 kg fälg för däcket sitter längre från navet än fälgen och längre från navet än alla skruvar på hjulet.......
Fram?
Bak ?
Tog lite tid hitta vikter
Exempel , kan givetvis inte garatera att siffrorna är rätt....
Michelin Commander Front 15 lbs
Continental ContiMotion Sport/Touring Motorcycle Front Tire 9,4 lbs
från
https://www.carbibles.com/best-motorcycle-tires/

Ja självklart ska däcket först och främst vara bra. Typ Pirelli, Metzeler, Dunlop, Michelin, Bridgestone. Och säkert några till från Avon och Continental.
Tycker jag.

- Ja däcken har jag också med i beräkningen när det gäller rotations/slungkrafter. Bäst vore ett lätt "lågprofil"-däck, eftersom jag kör på civiliserade vägar.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Vad gäller titan kan det ju vara bra att tänka på att titan beter sig helt annorlunda mot stål när det börjar ge sig också, varesig det är av utmattning eller överbelastning. Stål är segt, och töjs och spricker innan det går av. Titan bara går av direkt.

- Det stämmer ju, men jag upplever det som att det är extremt lite rörelse i hårddragna drevskruvar t.ex. Störst risk för skruvhaveri är ändå när det finns ett spel i förbandet.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Pro Bolt är ju inte billiga men de säljer bra grejer, jag har handlat av dem några gånger och aldrig haft något att klaga på utom möjligen prislappen men det visste jag ju redan vid beställningen! :)

https://www.pro-bolt.com/

Mvh,
Ingvar

- Ja de är säkert bra, men priserna avskräcker en smula. Om det gällt en enstaka skruv/mutter, men när det handlar om 10-15 st. blir det en del.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Är väll därför titan hjulaxlar o svingarms axel inte är/var godkända i motoGP

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
- Ja däcken har jag också med i beräkningen när det gäller rotations/slungkrafter. Bäst vore ett lätt "lågprofil"-däck, eftersom jag kör på civiliserade vägar.

Ett sätt är att byta från 120/70 17" till 120/60 17" fram. Båda finns i M7RR hos Metzeler.
Bytet (som förhoppningsvis för dig) innebär ett något lättare framdäck innebär också att hojen sänks 13mm fram
vilket kanske gör hojen mer lättsvängd ?
Vad vet jag ?

Om du inte har styrdämpare fram, kanske montera det först.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...