Titta på MotoGP 2013 på plats live

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Hej,

Jag och en vän funderar på att åka och titta på MotoGP live i sommar och tänkte kolla om ni har tips på publikvänlig bana i Europa. Kanske Spanien eller Italien eller liknande? Skriv gärna vad ni har för erfarenheter av att titta på det Live.

EDIT: Skriv gärna hur ni tyckte om området omkring banan, mat, sevärdheter osv.

/ Dan

Smagatusk

Guest
Assen är fint. Stora skärmar placerade över en stor del av banan. Läktaren i kurva 1 ger en bra vy över fyra kurvor och ett riktigt gött ljud när Ducati-hojarna försvinner på bakrakan. Blir Assen i år igen och nån bana till.

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Fick tipset att titta på banor som är mer moderna, och på så sätt mer publikvänliga med tanke på hur nära läktarna är placerade osv.. men det kanske är fel tänk?

De som verkar vara relativt moderna, typ 90-tal och framåt i Europa är:

Spain - Catalunya
Constructed: 1991

Germany - Sachsenring
Constructed: 1996

Spain - Aragon
Constructed: 2009

Spain - Valencia
Constructed: 1999

Nån som varit på någon av ovanstående eller kan tipsa om en bana där man får bra överblick av banan osv? Eller kommer nära inpå.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Assen, Brno och Sachsenring är banor jag gillat. Dom 2 första är gamla banor med historia bakom sig som landsvägsbanor. Tror dom har bättre underlag för att bjuda på bättre raceupplevelse. Nya banor som tex Valencia lovordas av vissa för man ser allt. Men jag tycker bara det är en förvuxen gokartbana och jag tycker man sitter för långt ifrån och har noll fartupplevelse som publik. Banor som är byggda av en tråkig Tysk med massor av chikaner och långsamma ess för att bilar ska kunna få köra om varann går fetbort för mig som banor för mc.. Men det är som sagt kanske bara en smaksak.

Vill man ha fartupplevelse, komma nära förare, bli imponerad av hur fort dom kör så är kanske inte MotoGP det bästa. MotoGP gör sig bäst på tv. Man går på dom racen för att man är ett fans av något slag och för att höra hojarna live. Det som ger något.

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Det blev Catalunya läktare C

Jag har sett MotoGP vid Catalunya två år i rad nu med farsan.
N-läktaren 2011 och start/mål huvudläktaren 2012.
Båda gångerna hoppades jag få se Rossi ta vinst #80 i högsta klassen. Men icke.

Ha så kul.

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Hamamatsu
Ursäkta att jag lånar tråden (tänkte starta en själv av samma art), jag är ny inom MC och är väldigt sugen på att följa årets Moto GP. Min fråga är om ni kanske kan rekommendera en schysst krog, bar, restaurang, för ändamålet som sänder samtliga race (I Stockholmsområdet).

Spontant tänker jag kanske Oleary's, samtidigt är jag inte det minsta sugen på att sitta tillsammans med folk som ser på fotboll (och dylikt trams) - the sport where you only need one ball to play :yoparty

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag har bara sett ett race live, och det var på LeMans. Banan var helt okej, det var lätt att hitta bra platser runte hela banan, och det fanns gott om skärmar att titta på. Det jag störde mig nåt fantastiskt på var att jag inte fattade ett skit... Speakern gapade för full hals på franska hela tiden, alla skyltar var på franska, och dom som jobbade på banan snackade i stort sett bara franska... Vilket försämrade helhetsintrycket en del...

När jag åkte därifrån så svor jag på att nästa race jag ser live ska vara Silverstone, Laguna Seca, eller Texas, där man fattar vad folk säger... :)

Jag vet dock inte hur det är på andra ställen, typ Brno, Assen, Spanien, osv... Om dom kanske kör lite engelska översättningar i högtalarna lite då och då, så man förstår...

Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Funderar på om det på något sätt går att få live streaming i mobilen.. kanske bara ljud? Vore skönt att ha en öronsnäcka med de engelska kommentatorerna...

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Jag vet dock inte hur det är på andra ställen, typ Brno, Assen, Spanien, osv... Om dom kanske kör lite engelska översättningar i högtalarna lite då och då, så man förstår...

Inte i tyskland,Spanien eller Holland iallafall.

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Min fråga är om ni kanske kan rekommendera som sänder samtliga race
Viasat Motor. Jag klarar mig inte utan den kanalen i alla fall.

Macke skrev:
Jag vet dock inte hur det är på andra ställen, typ Spanien, osv... Om dom kanske kör lite engelska översättningar i högtalarna lite då och då, så man förstår...
Inte vid Circuit de Catalunya.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Ursäkta att jag lånar tråden (tänkte starta en själv av samma art), jag är ny inom MC och är väldigt sugen på att följa årets Moto GP. Min fråga är om ni kanske kan rekommendera en schysst krog, bar, restaurang, för ändamålet som sänder samtliga race (I Stockholmsområdet).

Spontant tänker jag kanske Oleary's, samtidigt är jag inte det minsta sugen på att sitta tillsammans med folk som ser på fotboll (och dylikt trams) - the sport where you only need one ball to play :yoparty

Jag är lätt på å dra ihop ett gäng för att kolla Moto GP på nån krog i sthlm!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?234242-MotoGP-p%E5-krogen

Kollar man med O´learys i förväg så brukar de kunna åsidosätta en avdelning just för MotoGP.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Inte i tyskland,Spanien eller Holland iallafall.
Viasat Motor. Jag klarar mig inte utan den kanalen i alla fall.

Inte vid Circuit de Catalunya.

Ok, jag skulle satsa på nåt engelskspråkigt land då.. Tror man får ut mer av det om man förstår vad folk säger... Men om man skiter i det, så skulle jag välja nånstans där publiken är helt galen, typ Spanien... :)

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Hamamatsu
Kollar man med O´learys i förväg så brukar de kunna åsidosätta en avdelning just för MotoGP.

Jag har nu skapat en tråd under Stockholms-forumet för detta ändamål. Sprid det gärna vidare. Som nämnt vore detta riktigt kul och jag kan på förhand anmäla mig för att stå för det rent administrativa - nu ser vi till att det blir av!

Förresten, som ny på forumet (användarmässigt ivf.) förstår jag inte hur man får med flera citat i en och samma post?

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Ok, jag skulle satsa på nåt engelskspråkigt land då.. Tror man får ut mer av det om man förstår vad folk säger... Men om man skiter i det, så skulle jag välja nånstans där publiken är helt galen, typ Spanien... :)

Upplevde spanjorerna som väldigt lugna.. kan bero att var tredje satt och röga brass

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras