Tjänstebil, beräkna kostnader

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Funderar på att plocka ut en tjänstebil (förmånsbil) men skulle vilja ha lite hjälp med vad det eg. kommer kosta mig per månad.

Jag har via skatteverket lyckas få fram exakt förmånsvärde på denna sida,
http://www.skatteverket.se/privat/etjanster/bilformansberakning

Förmånsvärdet, dras det innan eller efter skatt?

Står man för bränslet själv så får man dra av 6,5/9kr per mil på allt över 8000kr om jag förstår det rätt, men hur ska man räkna förmånsvärdet när företaget kommer stå för drivmedlet?
Sen vill jag inte ha vare sig en småbil eller något miljövänligt så förmånsvärdet blir ju därefter, så vilka mer kostnader kommer jag få?

Du kommer förmånsbeskattas för 1,2 x privat bränsle.
Det svåra är inte de direkta kostnaderna, det svåra är att värdera vad du annars hade kunnat få i högre lön.

En del saker är upp till företaget också, tar de alla kostnader för bilen eller vissa eller bara ibland?

Generellt sett är det överlägset bra, i synnerhet jämf med att köpa en likadan bil - vilket de flesta kanske inte gör förvisso.

Edit: förmånsvärdet "dras" inte, det är en fiktiv lön kan man säga som du endast skattar på. Har du en bruttolön på 10.000kr och ett förmånsvärde på 4000 får du således skatta som om du hade en lön på 14.000. Biltillverkarna har inte fattat det där, eftersom de ibland annonserar om "förmånsvärde efter skatt" eller "netto förmånsvärde" vilket alltså är en paradox, kostnaden för bilens förmånsvärde är fösmånsvärdet x din marginalskattesats

Last edited:
Håller man sig under 7,5 prisbasbelopp så man slipper lyxtillägget är det inte så farligt.

Väljer man dessutom gasbil så får du 40% rabatt på förmånsvärdet. Då blir det inte dyrt alls, nästan så jag skulle vilja kalla det för ett kap! :)

Last edited:
Du kommer förmånsbeskattas för 1,2 x privat bränsle.
Det svåra är inte de direkta kostnaderna, det svåra är att värdera vad du annars hade kunnat få i högre lön.

En del saker är upp till företaget också, tar de alla kostnader för bilen eller vissa eller bara ibland?

Generellt sett är det överlägset bra, i synnerhet jämf med att köpa en likadan bil - vilket de flesta kanske inte gör förvisso.

Edit: förmånsvärdet "dras" inte, det är en fiktiv lön kan man säga som du endast skattar på. Har du en bruttolön på 10.000kr och ett förmånsvärde på 4000 får du således skatta som om du hade en lön på 14.000. Biltillverkarna har inte fattat det där, eftersom de ibland annonserar om "förmånsvärde efter skatt" eller "netto förmånsvärde" vilket alltså är en paradox, kostnaden för bilens förmånsvärde är fösmånsvärdet x din marginalskattesats

Precis som du säger måste man väga in den lön som man annars fått extra.

Men ett räkneexempel:

Lön från början: 30000
Förmånsvärde på bilen: 4000
Förmodad lön utan bilen efter förhandlingen: ca 34000

Så till att börja med "kostar" bilen dig 4000-skatt i månan = 2680kr

Sen kommer förmånsvärdet

Förmånsvärde: 4000 spänn
Skatt som du betalar: 4000xskattesats (33%)

Så i andra hand kostar bilen 1320kr i skatt med.

Så du åker ny bil för 4000 skattade spänn i månaden ca.

Drivmedelsförmån är inte alltid fördelaktigt, har haft det på ett jobb men ej på det andra. Man lämnar milrapport på allt om man har drivmedelsförmån, bara på det man åker i tjänsten om man kör på privat bränsle.

Gas eller hybrid rockar!

PreDrivmedelsförmån är inte alltid fördelaktigt,

Hur tänker du nu?

Jag betalar inget bränsle, men betalar förmånsvärde för privata mil.
Vid bränslepris om 13 kr / liter ger det förmånsvärde 15,6 kr/ literoch vid 56% marginalskatt får jag då en kostnad på 8,74 kr/ liter.
8,74 / 13 = 0,67

Så, det kostar mig 67% av faktisk bränslekostnad, det måste väl vara bättre än 100%?

:confused:

Vad är alternativet? Köpa likadan bil med egna pengar? Hur mkt kan du casha i så fall? Och vad får du i lönetillägg om du åker egen bil?

Har haft tjänstebil i många år men flyger numera mest i tjänsten. Så jag avstod en ny v70 mot en bättre beggad (utan lån) och får 8500 kr i lönetillägg.

Hur tänker du nu?

Jag betalar inget bränsle, men betalar förmånsvärde för privata mil.
Vid bränslepris om 13 kr / liter ger det förmånsvärde 15,6 kr/ literoch vid 56% marginalskatt får jag då en kostnad på 8,74 kr/ liter.
8,74 / 13 = 0,67

Så, det kostar mig 67% av faktisk bränslekostnad, det måste väl vara bättre än 100%?

:confused:

På det arbete jag hade tidigare betalade vi en schablon / mil. Det var fördelaktigt för de med törstiga bilar (jag körde en range rover, så jag klagade inte) men mindre fördelaktigt för de som körde mindre dieslar.

Om arbetsgivaren räknar som hos dig blir det fördelaktigare, därav mitt tillägg ibland. Samtidigt får du väl föra bok över all körning? Det slipper man med privat bränsle.

Precis som du säger måste man väga in den lön som man annars fått extra.

Förmodad lön utan bilen efter förhandlingen: ca 34000

Alt. att tacka nej till bilen och får mer i lön finns inte. Börjar nytt jobb och vi var överens om lön innan jag ens visste om det här med tjänstebil.

Vad är alternativet? Köpa likadan bil med egna pengar? Hur mkt kan du casha i så fall? Och vad får du i lönetillägg om du åker egen bil?

Likadan med egna pengar är uteslutet, för dyrt. Om jag tar en tjänstebil så blir det en skåpbil till hojen. Dom tre alternativen som jag väger fram & tillbaka är,

- Skåpbil som tjänstebil och sälja min Nissan Flickra (som jag älskar!).
- Skåpbil som ren firmabil till & från jobbet och sen köpa en rostig & sunkig 20k Transporter/Dodge Van att köra hojen i & behålla min lilla Flickra för privata resor.
- Skita i bil via jobbet, sälja Flickran och sen köpa en egen skåpbil för ~150k (då är det tillräckligt nytt för att man ska tycka om den). Sen som Lindquist säger så har jag sånt jefla oflax med allt vad maskiner heter att den säkert kommer kosta mig 4k/mån bara i reparationer & service/underhåll :död

Alt. att tacka nej till bilen och får mer i lön finns inte. Börjar nytt jobb och vi var överens om lön innan jag ens visste om det här med tjänstebil.

Likadan med egna pengar är uteslutet, för dyrt. Om jag tar en tjänstebil så blir det en skåpbil till hojen. Dom tre alternativen som jag väger fram & tillbaka är,

- Skåpbil som ren firmabil till & från jobbet och sen köpa en rostig & sunkig 20k Transporter/Dodge Van att köra hojen i & behålla min lilla Flickra för privata resor.
- Skita i bil via jobbet, sälja Flickran och sen köpa en egen skåpbil för ~150k (då är det tillräckligt nytt för att man ska tycka om den). Sen som Lindquist säger så har jag sånt jefla oflax med allt vad maskiner heter att den säkert kommer kosta mig 4k/mån bara i reparationer & service/underhåll :död

Om du inte har valet att få pengapåslag skall du skaffa tjänstebil. Sug ut en vito eller nått, då åker du gott och kan mysa över hur mycket värdeminskning du lurat chiefen på :fakta

Det kan aldrig bli billigare att ha en relativt ny bil än detta.

På det arbete jag hade tidigare betalade vi en schablon / mil. Det var fördelaktigt för de med törstiga bilar (jag körde en range rover, så jag klagade inte) men mindre fördelaktigt för de som körde mindre dieslar.

Ah, ok. Trodde det var Skatteverket som reglerade det där

Om arbetsgivaren räknar som hos dig blir det fördelaktigare, därav mitt tillägg ibland. Samtidigt får du väl föra bok över all körning? Det slipper man med privat bränsle.

Jag meddelar tjänstemil och mätarställning så sköter ngn vänlig själ det där och synkar mot min Statoilräkning. Inte särskilt betungande och någon typ av milrapportering brukar man inte komma undan ifrån antar jag.

Ligger det i företagets intresse att du har bil? Du ska veta att en tjänstebil är väldigt dyr för företaget så om de inte kräver att du tar den så är de garanterat inte likgiltiga för en diskussion om att växla ut den mot annan typ av ersättning. De betalar sociala och löneskatt mm på förmånsvärdet och bränslet. Som schablon har jag sett att kostnad för en tjänstebil på 10.000kr/mån för företaget. Beroende på femtielva grejer förstås så kan det vara mycket mer och kanske något mindre i vissa fall.

Last edited:
Vissa företag kör med bruttolöneavdrag motsvarande 50-100% av bilens förmånsvärde, också. Det kanske är nämnt och utrett redan, men eftersom det gör stor skillnad är det bra att ha koll på det.

Nej nej, inte en till, jag orkar inte mer nu :gnissla

Som officiell mekaniker är din åsikt inte relevant, du ska bara göra som du blir tillsagd. Tror du DePuniets mekaniker gnäller när han slänger en cykel i backen? Vad glad att du har ett jobb istället :nord_korea

Om du inte har valet att få pengapåslag skall du skaffa tjänstebil. Sug ut en vito eller nått, då åker du gott och kan mysa över hur mycket värdeminskning du lurat chiefen på :fakta

Helst skulle jag vilja ta ut en ny Transporter. Men ett baspris på ~325k och 100k till innan den faktiskt är som man vill ha den gör att jag tycker förmånsvärdet blir för högt. Lutar åt en Jumpy/Expert som trots allt verkar stå sig riktigt bra i andrahandsvärde.

Ligger det i företagets intresse att du har bil? Du ska veta att en tjänstebil är väldigt dyr för företaget så om de inte kräver att du tar den så är de garanterat inte likgiltiga för en diskussion om att växla ut den mot annan typ av ersättning.

Ja, är inom byggbranschen så jag "behöver" nån typ av skåpbil. Från början var det sagt att jag skulle ha en firmabil (Caddy) men jag tycker det känns lite fel att ta emot en helt ny bil enbart för att åka till & från jobbet och enstaka resor till grossist/brädgård när man ändå inte får nyttja den privat. När ja sa detta fick jag till svar; Men ta en tjänstebil istället då? Har haft möjlighet till tjänstebil förut men aldrig varit intresserad, därav alla dessa frågor. Skulle jag välja att neka både firma- & tjänstebil så utgår 30kr/mil i ersättning till & från samt inom jobb (18 skattefritt va?).

Ja, är inom byggbranschen så jag "behöver" nån typ av skåpbil. Från början var det sagt att jag skulle ha en firmabil (Caddy) men jag tycker det känns lite fel att ta emot en helt ny bil enbart för att åka till & från jobbet och enstaka resor till grossist/brädgård när man ändå inte får nyttja den privat. När ja sa detta fick jag till svar; Men ta en tjänstebil istället då? Har haft möjlighet till tjänstebil förut men aldrig varit intresserad, därav alla dessa frågor. Skulle jag välja att neka både firma- & tjänstebil så utgår 30kr/mil i ersättning till & från samt inom jobb (18 skattefritt va?).

Förhandla upp din milersättning till 35:-/mil istället och så köper du en bättre begagnad buss. Sen kör du som fan med den i jobbet så klart, där har du en bra affär.
För jag förutsätter att de kommer dra tjänstebilen från din nuvarande lön och inte lägga det som påslag?

Förhandla upp din milersättning till 35:-/mil istället och så köper du en bättre begagnad buss. Sen kör du som fan med den i jobbet så klart, där har du en bra affär.
För jag förutsätter att de kommer dra tjänstebilen från din nuvarande lön och inte lägga det som påslag?

Han skriver ju att lönen redan är förhandlad och att tjänstebilen är en bonus på den.

Då är det finfint att åka ny expert!

Vissa företag kör med bruttolöneavdrag motsvarande 50-100% av bilens förmånsvärde, också. Det kanske är nämnt och utrett redan, men eftersom det gör stor skillnad är det bra att ha koll på det.

Det förfarandet kallas (hos oss) personalbil.

Personalbilsupplägget innebär kostnadsneutralitet för bolaget och du ska stå för leasing, service, skatt m.m. (genom bruttolöneavdrag) och därutöver förmånsbeskattas du.

Förmånsvärdet är något som skatteverket bestämmer och har egentligen inte någon direkt koppling till priset på bilen.

edit: det är ganska dyrt, men billigare än att köpa motsvarande själv om man planerar en kort nyttjandeperiod och skattar mkt.

Last edited:
Han skriver ju att lönen redan är förhandlad och att tjänstebilen är en bonus på den.

Då är det finfint att åka ny expert!

:huvet Jag ska läsa bättre i fortsättningen. Då är det inte så mycket att snacka om då hans nettokostnad (som är den enda av intresse) inte blir många kronor alls.

Du ska solklart välja tjänstebil i det fallet.
Du kan räkna på det och kanske åka billigare i en egen Iveco 3510 diesel, men hur kul e det plus allt trassel när skiten rasar.

Vill du skruva så har jag en sunkig crossinredd 4510 fast du får skruva i den nya motorn själv

Relevant:va att bidra till minskad vinst i firman, troligen betgydlligt bättre både för hans egen löneutveckling och firmans framgång att han bidrar med så hög vinst som möjligt...

Last edited:

Om du inte får något lönepåslag för att du kör egen bil (och har taskigt trackrecord av beggade bilar...) så är ju tjänstebil det enda raka. Kan du dessutom lasta hojen är det väl kanon. Sälj Flickran, plocka ut en fullsketen Vito och njut av nybilsdoften :tummenupp:tummenupp

*/ ?>
Back