Tjära asfalt.

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Nu har jag googlat på allt jag kan komma på men gått bet, därför vänder jag mig nu till det allvetande orakel som kallas sporthoj med mina frågor.:Bugar

Saken är den att jag skall fylla i en springa som uppstått mellan en betongsula och asfalten, detta för att förhindra att ogräs och myror eller annat mög får fäste. Jag har provat en bit med så kallad kallasfalt (grus + bitumen) men det funkar inte det är omöjligt att packa skiten i springan. Så min tanke är nu att lägga igen springan med sån svart tjära som man smälter med gasolbrännare. Man ser ju ibland hur Skanska eller Peab lägger igen sprickor i vägen med nåt liknande. Även vanligt vid skarvar i broar. Ni vet den där släta svarta ytan som blir snorhal vid regn.

Så min fråga är alltså vad heter det och om nån vet var man kan få tag på det.

Jag vet att farsan använde nånting liknande när han byggde kåken på 70-talet då var det svarta tegelstenar inslagna i papper som smältes i plåtburk och användes på papptak och eventuellt så strök man det även på husgrunden. Men det kanske är förbjudet nu som de flesta andra mirakelprodukter som var ofarliga på 70-talet.

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Det heter asfalt. Används på tak och golv (tål syra). Du behöver antagligen en asfaltkokare för att smälta den, det går säkert att lösa på annat sätt om du behöver lite. Hör med närmaste bygghandel om de kan ta hem. Jag skaffade via Mataki. Du är helt rätt ute, kommer att fungera perfekt.

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Det heter asfalt. Används på tak och golv (tål syra). Du behöver antagligen en asfaltkokare för att smälta den, det går säkert att lösa på annat sätt om du behöver lite. Hör med närmaste bygghandel om de kan ta hem. Jag skaffade via Mataki. Du är helt rätt ute, kommer att fungera perfekt.

Var in på Matakis hemsida fann inget men en googling på asfalt och bitumen gav en ledtråd, det jag söker är oxiderad bitumen. Ytterligare en googling på detta och jag fann säkerhetsdatablad på några olika produkter bland annat denna
http://www.gardinpersson.se/produkter/produkt/4031/varmasfalt_bip_100-40
som känns helt rätt.

Så du hade rätt det heter asfalt men just denna produkt kommer inte högt upp på googles träfflista, är väl ingen kioskvältare direkt.

Tack för hjälpen!

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...
Motsvarande finns även på Bauhause i 5-liters hink för typ 400:-. Kräver ej värmning.

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Gjut med betong?Alternativt "asphalt repair" som du hittar i närmaste byggvaruhus,finns i allt från 1L till 10L i hink.Funkar sjukt bra.Lagade för 2 år sedan och du ser inte skillnad på det lagade och den omkringliggande asfalten.Bara ösa ut,jämna till och platta till det med en kloss och några smällar med en hammare. :yoparty

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO