Tjejer ska inte köra enduro

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Bakpååkare. :)
Var på stora mc-affären för att kolla in en enduro. Bad att få hjälp av killen som snackade med sina kolleger. Jag ville provsitta en Yamaha. Kort som jag e (165cm), så kom jag inte upp. Frågade då om den gick att sänka.

- Sänka? sade han o tittade på mig som om jag var dum i huvudet. Man kan inte sänka enduros, för då kommer man inte över stenarna (?!) :confused:

- Jaha, svarade jag o funderade på om de som kör 50-80 kubikare kör i smurfskogen. Men om man är tjej och vill köra enduro då?

- Man får väl inse sina begränsningar, svarade han syrligt.

- Men Suzuki dr:n 650 där borta då, den går ju att sänka, påpekade jag. (Vet, för jag har en sådan)

- Det är en offroad och inte en enduro, replikerade han. (nähä...)

- Det vet jag, svarade jag, men den sade ni oxå att den inte gick att sänka. Men vi gör såhär: Hittar jag en enduro som går att sänka, så kommer jag in o berättar det för dig. Sen gick jag.

Det är andra gången jag blir så nonchalant bemött på det stället. Jävla idiot! :finger

Så jag får väl ta på platåskor, eller så får någon här tipsa mig.... För enduro ska jag köra! :fakta
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
tjejer ska laga mat och inte köra i skogen.. :) men det är ju inga ungar som tävlar i skogen på 50cc are mm
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Borde väl gå att sänka fjädringen en bit men oxå att ta bort eller ändra materialet i dynan och häfta om den, borde ju gå att sänka bara själva dynan (så att den får ett 80 tals stuk och inte som idag från bakskärm till tanklock) med ca 4-5 cm eller?

Och du.... vilken jäkla mupp i affären skottpengar på såna.
 
Last edited:

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Bakpååkare. :)
Silwer skrev:
klart de går att sänka, men customlåg är ju inget för skogen direkt.
Men allt är ju relativt.

Nu snacka jag inte customhöjd, men jag vill i alla fall nå ner med tåspetsarna. Men hellre en låg hoj, än ingen alls :rolleyes:

"
tjejer ska laga mat och inte köra i skogen.. men det är ju inga ungar som tävlar i skogen på 50cc are mm
"

Ha! Säg det till alla killar som önskar de hade en tjej med hojintresse! Dessutom kan jag både köra hoj OCH laga mat (dock inte samtidigt...) :cool:
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
det är inte direkt gigantiska personer som kör enduro med 80cc även om det nu är vuxna.
Det går oftast att skjuta upp gaffelrören i kronorna en bit (kanske 5cm). Sen kan man kanske skaffa en kortare bakfjäder, man kan även skaffa en dyna som går att gröpa ur rejält, fast man lär få sitta hårt.

Det räcker ju att du når ner med ena foten tycker jag, i enduro håller man ju farten uppe, sen är ju inte 165 extremt kort heller.
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
exiteme skrev:
Var på stora mc-affären för att kolla in en enduro. ,,,,,För enduro ska jag köra! :fakta

Men är inte du?
 

Bifogat

  • exiteme 009.gif
    exiteme 009.gif
    8.3 KB · Visningar: 1,571

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Bakpååkare. :)
Re: Re: Tjejer ska inte köra enduro

Rymding skrev:
Men är inte du?

Nope... Fick missfall för en månad sedan (har kommit över det). Så nu ligger vi i hårdträning igen med både det ena o det andra..hehehe....
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
exiteme skrev:
Nu snacka jag inte customhöjd, men jag vill i alla fall nå ner med tåspetsarna...
Alltså, ajg säger inte att det itne går, men skall du nå ner med bägge tåspetsarna samtidigt på en riktig enduro så får du sänka en rejäl bit. Vi talar ju om sadelhöjder på dryga 95 cm i ursprungsläget... Räcker det inte att du når med ena tåspetsen?
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Välj en annan handlare,
arroganta idioter kan behålla sina osålda bågar
i vinterlagret.
 

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Bakpååkare. :)
Bingo skrev:
Alltså, ajg säger inte att det itne går, men skall du nå ner med bägge tåspetsarna samtidigt på en riktig enduro så får du sänka en rejäl bit. Vi talar ju om sadelhöjder på dryga 95 cm i ursprungsläget... Räcker det inte att du når med ena tåspetsen?

I värsta fall får det räcka med ena tån.
Har fått tips om Huskvarna TE400. Sitthöjd: 88,5cm!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Tjaba!
Tips 1: Byt affär. Eller be att få prata med den där dumjävlens chef. Och sparka den där faan i aschlet (inte chefen).
Tips 2: Köp den hoj du vill ha av en försäljare som accepterar att du är den du är.

En seriös säljare hade sagt ung så här:
"Ja den går att sänka si och så mycket men men förlorar lite av skogsegenskaperna blablabla"
Mycket trevligare och mycket mer service-minded. Han kanske rent av hade fått _sälja_ en knarr också.

Lycka till med hojtjackandet.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
exiteme skrev:
I värsta fall får det räcka med ena tån.
Har fått tips om Huskvarna TE400. Sitthöjd: 88,5cm!
Jag når ner med ena tån på min crossbåge. Det duger gott även om det är ett helvete att kicka igång den (pga höjden) efter en vurpa. Blir den väldigt hög för dig tror jag också att elstart kan bli guld värt. Det kan ju vara något ojämnt i skogen och då är det INTE roligt att kicka igång den. Hoppas du hittar/fixar något som passar. :tummenupp
 

lilla jag

Bj.O.rn är min idol
Gick med
6 Mar 2003
Ort
på söder, nära ringen
Hoj
superlätt ducce + några tvåtaktare
Jag sänkte min gammelqvarna 10 cm när jag började köra enduro. Tyckte också att det kändes säkrare att kunna nå ned till marken + att det blev lättare att kicka. Dessutom hade jag inte ambitionen att köra över stora stockar och stenar i början. När jag hade lärt mig gasa lite mer höjde vi upp den till original och det funkar helbra. Man får starta och stoppa hängandes i knävecket och jag måste leta upp en sten eller nåt att stå på när jag skall kicka igång den. Det finns dock gott om sten och stubbar i skogen;)
Lycka till med hojköpet!
 

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Hägersten
Hoj
Street triple..
vilket stoplskott till säljare....
Allt går väl om man bara vill, man kanske får byta gaffelkrona eller något sånt...
Jag skulle ha gått till en annan firma.

Vad är det förskillnad på en offroad och enduro förutom försäkringsklassen?
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
typiskt försäljare som inte vet nåt.är ju faktiskt upp till DIG att bestämma vad DU vill göra med dina varor sålänge du betalar o ser glad ut.du sa ju faktiskt aldrig att du skulle tävla i enduro,man kanske bara vill ut o bränna lite grusväg,eller en skogssträcka utan stock o sten. bättre lycka hos nån annan nasare.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Hurtig skrev:
vilket stoplskott till säljare....
Allt går väl om man bara vill, man kanske får byta gaffelkrona eller något sånt...
Jag skulle ha gått till en annan firma.

Vad är det förskillnad på en offroad och enduro förutom försäkringsklassen?

En offroad ser ut som en skogshoj, men klarar knappast mer än lättare terrängåkning. Jämför tex en XT600 med en Husaberg av nåt slag.
DEt är vikskillnader, det är effektskillnader, det är fjädringsskillnader, det är stora skillnader på service mm, kort sagt skillnaderna är egentligen enormt stora.
Men du kanske tänkte mer på att vissa kör lv reggat med endurohojar, isf är skillnaden bara besiktningsnödvändiga delar.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top