Tjena! + frågor

Meternyckel

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2005
Hoj
nästa säsong
Ny här, har ingen båge men har blivit rejält smittad av mc-flänsan och funderar på att skaffa men har lite frågor!

Jag är väldigt lång - 197 - och är ju i första hand intresserad av sporthojar, kommer detta att funka?

Hade tänkt mig något i stil med 600a, jag vill ju inte köra ihjäl mig första veckan. MAX 40 papp eftersom det är första hojen. 30-40 kanske?
Är det bäst att köpa nu till hösten, när det är billigare?

Hur mycket körde ni privat och hur många lektioner tog ni?

Dela med er av er visdom! :3freak Allt uppskattas!

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
KTM SMC-R
Välkommen!
ska försöka svara på lite frågor :)
jag tog 6 lektioner, kör mycket privat om du har möjlighet! det hjälper väldigt mycket!
Jag är precis lika lång som du och har en ZX7R. Tycker det funkar bra trots min längd. En sån får du tag i mellan 30-40k
Enda nackdelen är väl att den är lite tungrodd.
Lycka till med att hitta en hoj!

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
Meternyckel skrev:
Ny här, har ingen båge men har blivit rejält smittad av mc-flänsan och funderar på att skaffa men har lite frågor!

Jag är väldigt lång - 197 - och är ju i första hand intresserad av sporthojar, kommer detta att funka?

Hade tänkt mig något i stil med 600a, jag vill ju inte köra ihjäl mig första veckan. MAX 40 papp eftersom det är första hojen. 30-40 kanske?

Välkommen :hej

Finns säkert några långa här som kan svara, Långa Farbron kanske?

Körde kanske 5 gånger på bilskola men det var länge sedan, sett många som viftar med nya kort här så de svarar säkert.

Bra tänkt med mindre första hoj, avrostar mig med en 750 efter 12 års uppehåll, första hojen var en 1100R, det gick som det gick :lol

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Körde kanske 2-3 dubbel lektioner, ang. längden, allt funkar, du får bara mer eller mindre ont...

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Meternyckel skrev:

Välkommen.. :tummenupp

R6 är "hög" för att vara sporthoj (83 cm i sadelhöjd). En KTM kanske. :va

Inga problem o höja hojar. Synd att du inte kan dela med dig till mig, har problem med att jag är för kort o har tvingats sänka min hoj. Jag övningskör, kört i en månad från det att hojen togs hem. 150 mil/7 tillfällen...sambon är handledare, stort +. Blir till att börja med kortet ordentligt i vår då hojen togs hem så sent på säsongen.

Ut o provkör/provsitt allt du kommer över

DunderDan

Snart ere vår!!
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
Söker...
Lång lång

Hola...jag e själv 192cm..kör 900 hornet...topphastighet är ju hyfs samma mellan 900 och 600 bara det att 900 har sjukt mycket mer vrid...alltså lättare att köra....kan nog få tag i någon schysst 900....demm e lite större oxå, blir lätt att man ser lite liten ut på en 600 om man e lång.....men va fan köp det som känns rätt......mycket nöje/ peace :tummenupp

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Meternyckel skrev:
Hade tänkt mig något i stil med 600a, jag vill ju inte köra ihjäl mig första veckan.
Bzzzzz... Du kan köra ihjäl dig precis lika bra på en 600 eller 250 som på en 1000-kubikare, så använd inte det som ett argument för att välja kubik-klass. Det handlar om vad du har i skallen, inte vad du har i motorn.

Och oavsett vad folk säger så gäller följande: ju mer kubik desto roligare. :tummenupp

Lord L

skrapmärken på axlarna...!!??
Gick med
25 Sep 2005
Hoj
-01 Honda Cbr 1100xx repig o krokig...
Hallå där...
Jag var i samma sits som du för ett halvår sen. är 198 cm o drygt 110 kilo och kom efter avsevärt provande fram till att jag inte får plats på en sporthoj... :( valet stod då mellan Busan & Blackbirden, efter en försäkringspremiekoll så blev det Blackbirden och även fast den är långt ifrån en sporthoj så blev jag riktigt nöjd med den.

Tog åtta dubbellektioner utan någon erfarenhet av gat hojar (dock av cross) körde inget privat. Lycka till med hojletandet :tummenupp

Meternyckel

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2005
Hoj
nästa säsong
Suttit här och kollat en del på mc-video och sånnadäringa offroad mc ser ju rätt kul ut det me. Vad heter det? Motard? Supermotard? Kanske bättre om man är helt grön som jag är? För- & nackdelar?

Inte helt fel att ha en terränghoj när man ändå kanske kommer hamna i just terrängen i början? :näsblod

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Meternyckel skrev:
Suttit här och kollat en del på mc-video och sånnadäringa offroad mc ser ju rätt kul ut det me. Vad heter det? Motard? Supermotard? Kanske bättre om man är helt grön som jag är? För- & nackdelar?

Inte helt fel att ha en terränghoj när man ändå kanske kommer hamna i just terrängen i början? :näsblod

ahh! är du rookie så e de nog en djäkligt kul hoj o börja på..
japp motard supermotard supermoto.
fördelar...sitter skönt o de e kul o busa med...räkna med enhjulsåkning...vill du inte pyssla med de så köp nå annat..
sen ett annat + e att man kan svirra om till offroadsulor om man har såna...
vinterkörning e nåt alla borde prova på :yoparty

men du ska nog köpa de du känner för först..ser du motard som ett alternativ så :tummenupp jag har aldrig haft så kul på nån hoj jag ägt.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...