Tjuvkopplad MC - startmotorn går men motorn startar ej

RDJoel

brumbrumbrum
Gick med
14 May 2003
Hoj
Ingen längre (bara en vespa för att det är så smidigt)
Mitt bruksfordon, en Piaggio Skipper 125 scooter, blev stulen i början av Juni men jag fick tillbaka den idag!

Den verkar vara i ok skick sånär som på tändingslåset. Man kan vrida om det med en skruvmejsel så att lysena går igång. Startmotorn går, men motorn tänder inte. Har för mig att när vår gamla Ford Sierra blev stulen var det nåt liknande - man vred om nyckeln, alla lampor tändes, startmotorn gick igång men den tände inte.

Tror ni det är nåt med tändningslåset att göra eller ska jag börja felsöka i motorn?

/Joel

knippe

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2004
Hoj
KX80
RDJoel skrev:
Mitt bruksfordon, en Piaggio Skipper 125 scooter, blev stulen i början av Juni men jag fick tillbaka den idag!

Den verkar vara i ok skick sånär som på tändingslåset. Man kan vrida om det med en skruvmejsel så att lysena går igång. Startmotorn går, men motorn tänder inte. Har för mig att när vår gamla Ford Sierra blev stulen var det nåt liknande - man vred om nyckeln, alla lampor tändes, startmotorn gick igång men den tände inte.

Tror ni det är nåt med tändningslåset att göra eller ska jag börja felsöka i motorn?

/Joel

Jorda den röda kabeln...

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
RDJoel skrev:

/Joel
Tändningslåset har i startögonblicket två funktioner.
1. att strömförsörja tändsystemet
2. att ge ström till startmotorn
När du sedan släpper nyckeln då de startat så finns strömmen till tändningen kvar.
Alltså startmotorn går, men den startar inte.
Kan det möjligtvis vara så att när man tjyvkopplade den så fibblade man lite för mycket???.. och att det nu inte finns någon matning till tändningen..? :rolleyes:
Mät, så ska du se att nog är så.
(Multimeter Biltema, 79 spänn..)

---------------------------------------------------------
Med en schysst multimeter kan man slå SH:are med häpnad..

RDJoel

brumbrumbrum
Gick med
14 May 2003
Hoj
Ingen längre (bara en vespa för att det är så smidigt)
Hmm ok...

Är värdelös på sånt här, men jag har ju en enkel multimeter så jag testar lite.
De som kört med den har inte rivit några kablar alls, verkar som dom tjuvkopplat genom säkringsdosan då den var lös. Jag ska testa! Tack!

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Ryck ur den svart/vita kabeln vid tändningslåset och kicka.
Universaltrick med trilskande tändningslås...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024