TL 1000R vinterjobb

Billie

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Gsx 750 1982
Jaha då är vintern snart här igen, och för att ha något att göra under dessa månader så kompletterads garaget med en hoj till. Det blev en Suzuki tl 1000 r -99 med 2600 mil på mätaren.
Den är fullt fungerande och är besiktigad så det är bara att tuta o köra igentligen.

Det som skall göras under vintern är:

Porta och plana topparna
Montera pc
Nya ljuddämpare alt helsystem
Bänkkörning
Ny lack
Byta till orginal bakdel
Byta stötdämpare bak
Allmän service: olja, filter, ventiljust,nya bromsbelägg, nytt drivpaket och övriga vätskor mm

Hoppas på att jag kan få lite råd och tips på vägen. Om nån har delar att sälja tex ljuddämpare och pc mm så hör gärna av er.

Ska försöka lägga in bilder när något nytt händer.

Bifogat

• lslsl.jpg
    lslsl.jpg
    8.8 KB · Visningar: 2,683
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Presentera dig i TL-tråden så får du all hjälp och tips du kan behöva.

Billie

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Gsx 750 1982
Har nu tagit ur motorn och plockat bort kammar mm så på sön åker topparna bort.
Har även bytt stötdämpare.
Orginal bakramen är på plats och jag har plockat bort alla varningsdekaler som fanns över hela hojen.

Försökte ladda upp lite bilder men det gick inget vidare.

Vad är det för bakdel som sitter på den nu ?

Vem skall få äran att massera topparna ?

Det är en r6 bakdel med ombyggd ram.
Ronox teknik i Norrköping kommer fixa topparna.

Last edited:

Billie

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Gsx 750 1982
Presentera dig i TL-tråden så får du all hjälp och tips du kan behöva.

Jag håller på att arbeta mig igenom den tråden nu, är dock bara på sida 45 så det lär ta ett tag

Någon som vet var man kan få tag i en backspegel och plasten som sitter över höger insugskanal?

Last edited:

Billie

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Gsx 750 1982
Lite bilder på liket.

Bifogat

• DSCN0667.jpg
    DSCN0667.jpg
    239.9 KB · Visningar: 383
  • DSCN0666.jpg
    DSCN0666.jpg
    238.7 KB · Visningar: 381

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Idag lämnades topparna in till Ronox.

Spännande. Hur har du tänkt göra med luftboxen? Den är väldigt restriktiv... portning och original luftbox blir lite som att ha Gunde Svans lungkapacitet men det går inte utnyttja för att luftrören är för små...

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Tlr

Kul med lite trimning av tlr. Jag hade själv en tidigare som genom gick samma. Operation, yoshimra helsystem mcxpress portade toppar och planing av dom för höjd komp, tajmade Orgnal kammar samt moddad Luftburk gav 144 bakhjuls hästar samt 115Nm I vrid. Lycka till.

Billie

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Gsx 750 1982
Orginalluftburken är moddad enligt konstens alla regler, sen är planen att det ska monteras ett k/n filter eller liknande. Det borde väl bli ok eller är det så illa att man kanske borde byta hela burken?

Just nu kan jag inte göra så mycket i väntan på att få tillbaka topparna, så jag började med att putsa avgassystemet idag (ej färdigt då autosolen tog slut).

Någon som vet var jag kan få tag i topplockspackningar och packningar till kamkedjespännarna till ett vettigt pris? Har tittat lite på ebay men ej hittat något. Ska gärna vara tunnare topp-packningar.

Bifogat

• DSCN0669.jpg
    DSCN0669.jpg
    239.2 KB · Visningar: 350
  • DSCN0671.jpg
    DSCN0671.jpg
    245.4 KB · Visningar: 402

Billie

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Gsx 750 1982
Kul med lite trimning av tlr. Jag hade själv en tidigare som genom gick samma. Operation, yoshimra helsystem mcxpress portade toppar och planing av dom för höjd komp, tajmade Orgnal kammar samt moddad Luftburk gav 144 bakhjuls hästar samt 115Nm I vrid. Lycka till.

Det skulle ju vara kul om man kunnde få såna siffror på hojen, men jag tänker inte få upp mina förhoppningar för mycket.

Helsystem är jag väldigt sugen på, men dom är svåra att hitta begagnade.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Orginalluftburken är moddad enligt konstens alla regler, sen är planen att det ska monteras ett k/n filter eller liknande. Det borde väl bli ok eller är det så illa att man kanske borde byta hela burken?

Just nu kan jag inte göra så mycket i väntan på att få tillbaka topparna, så jag började med att putsa avgassystemet idag (ej färdigt då autosolen tog slut).

Någon som vet var jag kan få tag i topplockspackningar och packningar till kamkedjespännarna till ett vettigt pris? Har tittat lite på ebay men ej hittat något. Ska gärna vara tunnare topp-packningar.

Du borde försöka hitta en rejs-luftbox och ett helsystem om du ska få ut allt av portningen. Jag har helsystem, moddad luftburk och K&N filter... motorn är orörd. Jag kör ändå utan locket på burken för snablarna och burken i sig är så restriktiva även med en standard motor alltså.

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu

hej. när jag sköt en kolv på min turbo tl-motor så beställde jag från usa på en firma. hemma kostar en topp packning 600kr tror jag. tror en topp packning kostade där 70kr eller nåt. kan fixa adress om intresse finns. mvh peter

Billie

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Gsx 750 1982
hej. när jag sköt en kolv på min turbo tl-motor så beställde jag från usa på en firma. hemma kostar en topp packning 600kr tror jag. tror en topp packning kostade där 70kr eller nåt. kan fixa adress om intresse finns. mvh peter

Tar gärna emot adressen till det stället.

Billie

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Gsx 750 1982
Ja just nu händer inte så mycket. Har dock beställt ett yoshimura rs3 helsystem från bröderna nilssons mc, för endast 7000 kr ink frakt.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår