TL-tråden - v2 !

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Är det den Silvriga? Ja, det är ganska långt, men behöver inte vara ett dåligt köp för det. Kolla lite på TLplanet.com, Har för mig att det finns lite mer erfarenhet av långmilare i staterna.



Ja precis den silvriga, hade väl 5-7 ägare, så den har ju antagligen blivit olika behandlad av dessa. lite skeptisk till det här med höga miltal:confused:
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Låter riktigt skumt, Ända skillnaden med en passagerare är ju att den tyngs ner lite baktill. Hackandet skulle kunna bero på att den inte får soppa som den ska, men samtidigt känns det jävligt märkligt att den lilla skillnaden i vinkel på hojen skulle påverka soppatillförseln, då skulle ju varenda uppförsbacke göra samma sak.
Kan bränsleledningarna komma i kläm tro? Borde inte kunna hända då de knappast är dragna så långt bak, men det är det ända jag kan komma på just nu.

Ja skumt är det verkligen. Vad jag kunde se när jag titta under sadeln så ser jag inga bränsleledningar där. Skulle vara väldigt skumt om det varit uppdraget under sadeln med, brukar ju gå rätt ner från tanken och ner i insprutningen utan omväg. Fick lite tips om att kanske kunde vara kabel som är lite skadad någonstans med så när det är passagerare med bak så trycks kabeln mot ramen och orsakar jordfel eller något sådant. Skall testa imorgon igen med passagerare, fast låta passageraren stå upp istället så att där inte är tryck på sadeln för att se om det bara har med belastningen att göra för isådana fall kan det kanske ha med någon tändspole att göra eller tändstift. Men om det inte fortsätter så är man ju ganska säker på att det är något under sadeln som kommer i kläm på något vis och orskar känguru hoppandet.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Är det den Silvriga? Ja, det är ganska långt, men behöver inte vara ett dåligt köp för det. Kolla lite på TLplanet.com, Har för mig att det finns lite mer erfarenhet av långmilare i staterna.



Ja precis den silvriga, hade väl 5-7 ägare, så den har ju antagligen blivit olika behandlad av dessa. lite skeptisk till det här med höga miltal:confused:

Även om den är billig så hade jag lagt några tusen till och köpt en som gått under 5 iallafall, det har du nog igen i längden.

Ja skumt är det verkligen. Vad jag kunde se när jag titta under sadeln så ser jag inga bränsleledningar där. Skulle vara väldigt skumt om det varit uppdraget under sadeln med, brukar ju gå rätt ner från tanken och ner i insprutningen utan omväg. Fick lite tips om att kanske kunde vara kabel som är lite skadad någonstans med så när det är passagerare med bak så trycks kabeln mot ramen och orsakar jordfel eller något sådant. Skall testa imorgon igen med passagerare, fast låta passageraren stå upp istället så att där inte är tryck på sadeln för att se om det bara har med belastningen att göra för isådana fall kan det kanske ha med någon tändspole att göra eller tändstift. Men om det inte fortsätter så är man ju ganska säker på att det är något under sadeln som kommer i kläm på något vis och orskar känguru hoppandet.

Låter rimligt att det är en kabel som ligger och skaver nånstans, behöver inte vara under sadeln, utan kolla i närheten runt om också, ibland behövs det inte mycket för att få till de tdär lilla som gör att strömmen slår över.
 
Last edited:

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Låter rimligt att det är en kabel som ligger och skaver nånstans, behöver inte vara under sadeln, utan kolla i närheten runt om också, ibland behövs det inte mycket för att få till de tdär lilla som gör att strömmen slår över.

Var i garaget idag och kontrollera kablage mm under sadeln. Allt såg fint ut, inte en enda kabel som verkar kunna komma ikläm eller skava mot något, faktum är att ingen kabel alls är mer eller mindre i närheten av ramen för att kunna skava mot den. Titta under tanken med på de kablar som ligger där men inget lurt där heller. Hade av TO (Tilt Over) sensorn också och öppna upp den och kontrollera om det såg okej ut i den. Kunde inte se något som skulle strula i den heller utan ringen som rör sig inne i den gick fint som den skulle, dock kommer man ju inte åt och kan titta på själva den elektriska biten för att se om där är något glapp i den delen. Gick igenom alla kontakter med som jag kunde hitta för att kolla efter ärgning men inget, allt såg fint ut.

Stack sen ut och provkörde med tjejen bakpå för att se om det blivit någon skillnad av mitt pillande på TO Sensorn, men icke. Den fortsatte och hacka som bara den. Gjorde ett test att hon ställde sig upp på fotpinnarna för att få bort ev. tryck från sadeln. Det hjälpte inte, hacka fortfarande. Provade sen att jag också ställde mig upp så inget tryck alls på sadeln men det hacka och misstände ändå. Så är ganska uteslutet att det skulle vara något under sadeln som kommer åt och får oönskad kontakt med något. Släppte av henne och ut och testa direkt igen utan att slå av motorn och mycket riktigt när jag körde själv igen så inga problem precis som innan. Körde ut och gjorde ett test till men där jag halv stod upp och lade mig fram över tanken och hon gjorde detsamma men låg på min rygg, såg säkert jäkligt lustigt ut ;). Ville testa om det kanske kunde vara TO sensorn ändå och om vi la så mycket vikt fram som möjligt för att få bort vikt från bakdelen som ändra vinkel på hojen så kanske kanske. Första testet så hacka faktiskt inte hojen, men sen när vi testa igen några gånger så hacka det till lite då och då ändå. När vi satte oss på sadeln igen så börja det hacka direkt. Prövade till och med att sätta hojen i verkstadsläge för att se ev. felkod men nääää.. det skulle inte visa något :(. Bara C00 hela tiden.

Tror ni det skulle kunna vara TO sensorn ändå som spökar. Kan det orsaka sådana här fenomen? En tanke är tändspolarna med. Kan dom orsåka sådant att det bara ballar ur när man åker två? Blir ju större belastning för motorn så känns ju som en rimlig tanke det med eller?

Är där någon annan av er som märkt av sådana här märkliga saker med TL motorn?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Har du provat med skjuts i nedförsbacke och själv i en uppförsbacke?
För att se om det är den ökade belastningen det beror på?
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Har du provat med skjuts i nedförsbacke och själv i en uppförsbacke?
För att se om det är den ökade belastningen det beror på?

Japp har testat det. När jag kör själv så ingenting mer än som jag märkte igår när jag kommer till en lite kraftigare knyck i vägen typ bula eller typ kör ner för en trottoar kant med jämn gas så kommer det en knyck med om jag sitter själv. Men det kan ju lika gärna vara jag själv som får en knyck på gasen trots att jag tycker att jag håller handen benhårt still.

Med passagerare tycker jag det går bättre i nedförsbacke för att när det går uppför vara riktigt illa. Misstände till tusen när vi körde uppförs backe igår och när jag lät den frirulla lite i nedförsbacke när vi satt två så dog den två gånger med så att jag fick trycka på startknappen igen.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Japp har testat det. När jag kör själv så ingenting mer än som jag märkte igår när jag kommer till en lite kraftigare knyck i vägen typ bula eller typ kör ner för en trottoar kant med jämn gas så kommer det en knyck med om jag sitter själv. Men det kan ju lika gärna vara jag själv som får en knyck på gasen trots att jag tycker att jag håller handen benhårt still.

Med passagerare tycker jag det går bättre i nedförsbacke för att när det går uppför vara riktigt illa. Misstände till tusen när vi körde uppförs backe igår och när jag lät den frirulla lite i nedförsbacke när vi satt två så dog den två gånger med så att jag fick trycka på startknappen igen.
Nu menade jag en riktig uppförsbacke.

Jag tror att det är belastningsrelaterat. Ta en rejäl backe o ligg på högväxel. Tuggar den då med?

Prova o byt tändstift. Bosch UR3CC, 35kr/st för en par år sen.
 

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
Japp har testat det. När jag kör själv så ingenting mer än som jag märkte igår när jag kommer till en lite kraftigare knyck i vägen typ bula eller typ kör ner för en trottoar kant med jämn gas så kommer det en knyck med om jag sitter själv. Men det kan ju lika gärna vara jag själv som får en knyck på gasen trots att jag tycker att jag håller handen benhårt still.

Med passagerare tycker jag det går bättre i nedförsbacke för att när det går uppför vara riktigt illa. Misstände till tusen när vi körde uppförs backe igår och när jag lät den frirulla lite i nedförsbacke när vi satt två så dog den två gånger med så att jag fick trycka på startknappen igen.

Hade typ samma fel, började vid fuktigt väder.

För mej var det en tändspole som strulade.

Den gav gnista men för dåligt när allt var på plast.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Japp har testat det. När jag kör själv så ingenting mer än som jag märkte igår när jag kommer till en lite kraftigare knyck i vägen typ bula eller typ kör ner för en trottoar kant med jämn gas så kommer det en knyck med om jag sitter själv. Men det kan ju lika gärna vara jag själv som får en knyck på gasen trots att jag tycker att jag håller handen benhårt still.

Med passagerare tycker jag det går bättre i nedförsbacke för att när det går uppför vara riktigt illa. Misstände till tusen när vi körde uppförs backe igår och när jag lät den frirulla lite i nedförsbacke när vi satt två så dog den två gånger med så att jag fick trycka på startknappen igen.

Nu när jag läst lite mer så håller jag med ovanstående, låter det heltklart belastningsrelaterat, antingen stift eller spole som ger dålig gnista.
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Hade typ samma fel, började vid fuktigt väder.

För mej var det en tändspole som strulade.

Den gav gnista men för dåligt när allt var på plast.


Fick du också hackande gång när du hade passagerare då men gick sen fint när du körde själv, eller hacka den hela tiden även när du körde själv?

Nu när jag läst lite mer så håller jag med ovanstående, låter det heltklart belastningsrelaterat, antingen stift eller spole som ger dålig gnista.

Mmmm.. tror också något sådant. Var på Yamaha Center idag för att prata lite med Glen i verkstaden. Han brukar kunna det mesta om de flesta hojar :). Tyvärr hade han ingen riktig aning men han kollade med lite kontakter han hade som håller på med italienska hojar. Fick svaret att kontakten till TP-sensorn på dessa hojar väldigt ofta oxiderar så skulle kolla det, för det kunde ge en massa lustiga fel om den inte ger ifrån sig rätt signaler och framförallt då om man belastar mer. Skulle även se över bränslefiltret då detta tydligen också hade en väldigt vanlig tendens till att rosta. Så nu har jag några saker till att kolla plus tändspole och tändstiften när jag ändå är igång :). Vare sig Glen på Yamaha eller hans kontakt trodde på glappkontakt någonstans eller kortis mot ramen med tanke på att problemet kvarstod även om vi stod upp på fotpinnarna på hojen och inte satt på sadeln alls.

Men som sagt, har ju några saker att kolla nu så då kan man fortskrida med felsökandet och skulle det inte vara detta så kan ju i alla fall det uteslutas och man är förhoppningsvis en liten bit närmre jagandet av felet :).
 
Last edited:

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
Fick du också hackande gång när du hade passagerare då men gick sen fint när du körde själv, eller hacka den hela tiden även när du körde själv?

Hade bara problem när jag körde sj, det kom mer och mer.
Byte tändstift och det vart bättre, sen kom det tillbaka.
Vart värre när det vart fuktigt, motorn gick bättre när man kom upp i varv.

Sen dog den helt när jag var nere på Sviesta banan förra året i juli när det regnade som värst, då körde jag 1,5 varv och sen ville den bara gå på en cylinder, så de var bara puttra in på en cylinder till depån och lasta Tillern på släpet. :mad:
Men hade en snäll kompis som jag fick låna hoj av och fullfölja dagen.:tummenupp
 
Last edited:

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Hade bara problem när jag körde sj, det kom mer och mer.
Byte tändstift och det vart bättre, sen kom det tillbaka.
Vart värre när det vart fuktigt, motorn gick bättre när man kom upp i varv.

Sen dog den helt när jag var nere på Sviesta banan förra året i juli när det regnade som värst, då körde jag 1,5 varv och sen ville den bara gå på en cylinder, så de var bara puttra in på en cylinder till depån och lasta Tillern på släpet. :mad:
Men hade en snäll kompis som jag fick låna hoj av och fullfölja dagen.:tummenupp

Okej, ja det ligger på min lista också över vad som skall gås igenom. Skall börja med TPS kontakten för det är ju en ganska enkel sak att kolla om där är oxidering eller ej. Läget på den verkar i alla fall vara korrekt för det kolla jag idag när jag körde till jobb hur markeringen i displayen ställde sig när den var i verkstadsläge både i neutralläge och kör läge. Men kan ju som sagt vara kontakten till TPS:n som jag fick tips om igår. Hoppas på att det är det för då är det enkelt åtgärdat :)

Skönt att du hade polare med reservhoj som du kunde låna så inte hela din dag gick till spillo. Surt när det händer vid ett sådant tillfälle.
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Har fixat problemet på hojen :). Efter extremt mycket felsökande och testande visade det sig vara pinnen på sidostödet som skall trycka in sidostöds switchen. När stödet var uppe så rörde den bara precis vid switchen och tryckte inte in den helt som den skulle. Så antagligen när man haft passagerare så har den legat precis i läget från att bryta eller inte bryta tändningen. Bocka till den så att den gick rätt mot switchen och verkligen tryckte in hela switchen och testa sen. Nu är problemet som bortblåst på hojen med passagerare :). Jäklar skönt att få rätt på det och kul att det egentligen var en åtgärd om man nu varit smart nog att titta på det med en gång bara tog 10 sekunder att fixa till.

Lustigt bara att efter samtal med 5 olika mc-verkstäder inte var en enda som skänkte det en tanke eller nämnde det ens :(.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Har fixat problemet på hojen :). Efter extremt mycket felsökande och testande visade det sig vara pinnen på sidostödet som skall trycka in sidostöds switchen. När stödet var uppe så rörde den bara precis vid switchen och tryckte inte in den helt som den skulle. Så antagligen när man haft passagerare så har den legat precis i läget från att bryta eller inte bryta tändningen. Bocka till den så att den gick rätt mot switchen och verkligen tryckte in hela switchen och testa sen. Nu är problemet som bortblåst på hojen med passagerare :). Jäklar skönt att få rätt på det och kul att det egentligen var en åtgärd om man nu varit smart nog att titta på det med en gång bara tog 10 sekunder att fixa till.

Lustigt bara att efter samtal med 5 olika mc-verkstäder inte var en enda som skänkte det en tanke eller nämnde det ens :(.

Vad gött att det löste sig, även om det var riktigt långsökt fel. Det känns ju alltid ganska lätt och självklart när man hittat det, men det är inte det som dyker upp först i skallen när man hör att en hoj går ojämt och har sig. Men jag har noterat det i minnet för ev behov i framtiden, kolla alla brytar som kan påverka tändningen innan man börjar köpa prylar:tummenupp
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Dagens I-landsproblem, verkstan ligger inte inom 200m från där du bor...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top