TL-tråden - v2 !

shobrey

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Timmernabben
Hoj
tlr -99, Busa -00, R1 -98
ibland undrar jag vad ja har hjärnan till:huvet ganska självklart..

ett stort tack för att du tog dig tid att kolla upp det:tummenupp
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Fredag,fy fan vad skönt. Beställde nya lager till vev och och vevstakar
idag.

och en ensits bak från honda RS250 kommer snart i kolfiber.

:yoparty
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Sådär, igår var nog sista turen för i år då det var någorlunda fint väder igår. :tummenupp

Nu ska jag ta tag i det där med ventiljustering och byta fjädring, kanske sätta dit en ny tuta igen då den första verkar ha ramlat av någon gång under färd...

Edit: 1500 mil blev det första året med min TL, mest inom Stockholm men tog en tur till Nordkap också. :banana
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Powercommandern sitter kopplad på spridarna mm så med tanke på att GSX-R har 4 cylindrar går det inte ens rent mekaniskt. Däremot vet jag inte hur det är mellan S och R. Jag har en Powercommander till salu till en S, så jag kan ju ta reda på det. Det är ju i mitt intresse så att säga.


R har ju dubbla injektorer, det lirar nog inte... :va

Fredag,fy fan vad skönt. Beställde nya lager till vev och och vevstakar
idag.

och en ensits bak från honda RS250 kommer snart i kolfiber.

:yoparty

Vilket år kommer den att rulla då? ;P
Bra att du snor min RS250 idé så kan jag bara rippa din lösning sen ;)

Edit: 1500 mil blev det första året med min TL, mest inom Stockholm men tog en tur till Nordkap också. :banana

Gött mos! :yoparty

Efter att i huvudsak kört Banditen 2 somrar har jag trillat ner i nakenhoj träsket, har funderingar på att klä av TL'n med :p

Efter att i huvudsak kört Banditen 2 somrar har jag trillat ner i nakenhoj träsket, har funderingar på att klä av TL'n med :p
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Fredag,fy fan vad skönt. Beställde nya lager till vev och och vevstakar
idag.

och en ensits bak från honda RS250 kommer snart i kolfiber.

:yoparty
Jag säger samma sak, fy fan vad skönt o höra att du har lite tid o lägga på TL:n oxå farfar. :)

Och du vet att bilder säger mer än 1000 ord. ;)
 

mickesthlm

Yo ho ho, and a bottle of Jack!
Gick med
6 Jul 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Har en TL1000R -98 som jag hade tänkt lämna in för mappning hos Anderssons turbo. Min fråga, bör jag ha en PC på innan jag lämnar in den till honom?
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Har en TL1000R -98 som jag hade tänkt lämna in för mappning hos Anderssons turbo. Min fråga, bör jag ha en PC på innan jag lämnar in den till honom?
Ja. Du kan nämna för honom att han har min mappning sparad (kanske ett bra utgångsläge).

Fredag,fy fan vad skönt. Beställde nya lager till vev och och vevstakar
idag.

och en ensits bak från honda RS250 kommer snart i kolfiber.

:yoparty

När var hon ute på vädring senast?
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Har en TL1000R -98 som jag hade tänkt lämna in för mappning hos Anderssons turbo. Min fråga, bör jag ha en PC på innan jag lämnar in den till honom?

De mappare jag frågat har sagt att de ändå laddar en default/plan map innan de påbörjar sitt jobb. Så ur den synvinkeln kvittar det ju.
Men det är nog billigare att montera den själv än att ha en verkstad göra det.
Men, var beredd på att svära och förbanna den som kom på placeringen av kontakterna... :D

:hej
 

mickesthlm

Yo ho ho, and a bottle of Jack!
Gick med
6 Jul 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
De mappare jag frågat har sagt att de ändå laddar en default/plan map innan de påbörjar sitt jobb. Så ur den synvinkeln kvittar det ju.
Men det är nog billigare att montera den själv än att ha en verkstad göra det.
Men, var beredd på att svära och förbanna den som kom på placeringen av kontakterna... :D

:hej

Okej, jag hittade denna som jag tänkte beställa hem, är denna rätt och passar till min hoj? Är lite av en nybörjare på det här med PC's.
http://www.jcmotors.com/p-628-dynojet-power-commander-iii-usb-for-suzuki-tl-1000-r-98-03.aspx

Haha okej, får se till att vara på ett så gott humör som möjligt innan jag börjar montera den då :tummenupp
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Den är väldans lik den den jag köpte i alla fall :)
2009_Maj_DSC00111.jpg


Så den ska nog passa :tummenupp
 

Ryzzen

Newbee
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Skokloster
Hoj
Suzuki TL1000R -00
En uppsats om en TLR, R.I.P.

www.sporthoj.com/forum/showthread.php?159782-TL-tr%E5den-v2-!&p=5159013#post5159013


Tja ba i vintermörkret, tänkte bara berätta om slutresultatet av denna olycka.
*Stukat ringfinger
*Ledskada i tumme
*Mottog ordningsbot från polisen!?
*Bestred ordningsboten iom om jag godkänt den = Erkänt vålandefrågan
*Ärendet vidare till åklagare
*Tagit del av polisens rapport på platsen inkl motparts redogörelse samt vittnets redogörelse
*Rättade rapporten med 3 ! A4 med ändringar (polis på plats hade inte ett rätt)
*Får uppgifter från Fbolag att jag INTE har helförsäkring utan bara halv!! (Vålandefrågan blev helt plötsligt prio ett för mig)
*Alla utlägg för sjukhusbesöken, p-biljett,milersättning,förlorad arbetsinkomst, skyddsutrustning och "sveda/värk ersättning betalades fullt av Folksam som va kanon! i detta ärende.
*Åklagaren återkommer med beslutet att jag EJ är vålande, kanon!!
(Nu är det bara motpartens jävla bolag kvar, eller närmare ett svenskt bolag vid namn Avus, som agerar representant åt det Polska bolaget. Dom båda tog en jävla tid på sig innan en skadereglerare hörde av sig per tele och skulle kolla upp värdet på hojen, jag talade om för honom att den ej går att reparera, talade också om för han att jag köpt den för 45k, och han kollade runt lite på marknaden och tur för mig så fanns det bara en till salu bla på blocket för en skaplig peng, så den modellen verkade vara sällsynt tyckte han, så han kom upp med ett bud på 40k som jag norpade direkt)
*Angeryds bildelar blev tydligen den skrot som fick jobbet att komma o hämta liket.
*Innan allt detta så hade jag redan plockat ut pengarna ur väggen och tjackat en ny TLR.

Tänkte bara dela med mig om resan jag gjort.

Slutet gott, allting gott.
Livet kan inte bli bättre när man har en TLR
God Jul alla mullernördar
 

manneman

Guest
Vad jag förstått så är det samma motor i en TL1000 som i en DL 1000 V-Strom?
Är det dock någon som kan länka eller förklara den specifika skillnaden som ger TL 1000 27 hästar mer än DL 1000 om vi pratar årsmodell 2004?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Vad jag förstått så är det samma motor i en TL1000 som i en DL 1000 V-Strom?
Är det dock någon som kan länka eller förklara den specifika skillnaden som ger TL 1000 27 hästar mer än DL 1000 om vi pratar årsmodell 2004?

Andra kammar har jag för mig det var va?

Olika art nummer på kammarna enligt ronayers.com
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Vad jag förstått så är det samma motor i en TL1000 som i en DL 1000 V-Strom?
Är det dock någon som kan länka eller förklara den specifika skillnaden som ger TL 1000 27 hästar mer än DL 1000 om vi pratar årsmodell 2004?

Det är samma motor som i SV1000, inte TL1000. :)
Jag har för mig att skillnaderna är kammar, ventiler, luftburk och tuningen av ECU'n. Men kommer inte ihåg 100%, det var några årsedan jag kollade på en DL. Sedan är det några andra mindre grejer men det är inget som påverkar antalet hästar.


:hej
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
www.sporthoj.com/forum/showthread.php?159782-TL-tr%E5den-v2-!&p=5159013#post5159013


Tja ba i vintermörkret, tänkte bara berätta om slutresultatet av denna olycka.
*Stukat ringfinger
*Ledskada i tumme
*Mottog ordningsbot från polisen!?
*Bestred ordningsboten iom om jag godkänt den = Erkänt vålandefrågan
*Ärendet vidare till åklagare
*Tagit del av polisens rapport på platsen inkl motparts redogörelse samt vittnets redogörelse
*Rättade rapporten med 3 ! A4 med ändringar (polis på plats hade inte ett rätt)
*Får uppgifter från Fbolag att jag INTE har helförsäkring utan bara halv!! (Vålandefrågan blev helt plötsligt prio ett för mig)
*Alla utlägg för sjukhusbesöken, p-biljett,milersättning,förlorad arbetsinkomst, skyddsutrustning och "sveda/värk ersättning betalades fullt av Folksam som va kanon! i detta ärende.
*Åklagaren återkommer med beslutet att jag EJ är vålande, kanon!!
(Nu är det bara motpartens jävla bolag kvar, eller närmare ett svenskt bolag vid namn Avus, som agerar representant åt det Polska bolaget. Dom båda tog en jävla tid på sig innan en skadereglerare hörde av sig per tele och skulle kolla upp värdet på hojen, jag talade om för honom att den ej går att reparera, talade också om för han att jag köpt den för 45k, och han kollade runt lite på marknaden och tur för mig så fanns det bara en till salu bla på blocket för en skaplig peng, så den modellen verkade vara sällsynt tyckte han, så han kom upp med ett bud på 40k som jag norpade direkt)
*Angeryds bildelar blev tydligen den skrot som fick jobbet att komma o hämta liket.
*Innan allt detta så hade jag redan plockat ut pengarna ur väggen och tjackat en ny TLR.

Tänkte bara dela med mig om resan jag gjort.

Slutet gott, allting gott.
Livet kan inte bli bättre när man har en TLR
God Jul alla mullernördar


:tummenupp :tummenupp Gött att höra!!

Nu vill vi se bilder på den nya skönheten!... :D
 

Ryzzen

Newbee
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Skokloster
Hoj
Suzuki TL1000R -00
Bålgeting på droger

:tummenupp :tummenupp Gött att höra!!

Nu vill vi se bilder på den nya skönheten!... :D

Kastade in en bild i garaget så länge, ni som dammsuger blocket kanske kan dra er till minnes om en gul rackare ifrån Storuman som fanns på blocket i nästan 2 mån, det är den :tungan

En enkel flygbiljett till Vilhelmina o hojen mötte upp där, efter en kanonbra affär va det bara att elda hem de ca 70 milen jag hade hem.
Jag kan numera berätta alla olika sittställningar man kan ha på en TLR :3freak
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Hej TL-bröder!

Nu är jag äntligen hemkommen ifrån kamelbajsets förlovade land, och efter flitigt ebay-surfande så låg det en massa godis och väntade hemma, så nu är det fullt ös i garaget med att fixa i ordning inför våren. Det som står på att-göra-listan är följande:

Bygga ett ordentligt fäste för ECU:n istället för det 2 kattstrypare den hängde i förut
Bygga fäste för PC3:an
Montera Xenon-satsen i framlyktan.
Byta ut fotpinnarna.
Lacka framskärmen gul igen (var svart när jag köpte hojen pga skada)
Lacka undertailen mörkgrå
Lacka huggern mörkgrå
Modda airboxen
Montera de assnygga wave-skivorna jag inhandlade på E-bay.
Byta backspeglar
Bygga en snygg skylthållare
Lacka om fälgarna som inte hade riktigt samma färg.
plus lite annat som jag inte kommer på nu.

Ha det gött i vintermörkret så länge!

/Pajje
 

Don.T

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2006
Ort
Linköping
Hoj
GPZ 1100 unitrak-84,GSX 750f-99 och Tl1000r-00
Hallå
Tänkte serva tillern under julhelgen.Det mesta fixar jag själv men ventiljusteringen vet jag inte om jag vill ge mig på!!!Frågade den lokale mcverkstan men de hade inte suzukis shims påstod de!Är det svårt att göra själv?Vad brukar de ta på verkstan?Finns det nån runt östergötland som vill meka i mitt garage mot ersättning??
Om det smäller när man släpper gasen efter att ha axat kraftigt är det väl packningen i avgröret man byter eller??
Många frågor,men detta forum brukar ju lösa det mesta!!
Tomas
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Hallå
Tänkte serva tillern under julhelgen.Det mesta fixar jag själv men ventiljusteringen vet jag inte om jag vill ge mig på!!!Frågade den lokale mcverkstan men de hade inte suzukis shims påstod de!Är det svårt att göra själv?Vad brukar de ta på verkstan?Finns det nån runt östergötland som vill meka i mitt garage mot ersättning??
Om det smäller när man släpper gasen efter att ha axat kraftigt är det väl packningen i avgröret man byter eller??
Många frågor,men detta forum brukar ju lösa det mesta!!
Tomas

Byt packningar borde hjälpa, samt en koll på ventilspelet. Min smällde rätt bra när jag köpte den, men nu är packningarna bytta samt ventilspel justerat, som var riktigt snålt på utgångarna, så förhoppningsvis är det avhjälpt nu.
Det är ganska lätt att kolla spelet, viktigt att kammarna står i rätt läge bara. Sen sticker man in ett bladmått imellan, det lägre måttet ska gå att få in, och det högre ska inte gå att få in. 0,1-0,2mm på insug och 0,2-0,3mm på avgasventilerna. Skicka pm om du vill ha lite mer exakta beskrivning på hur kammarna ska stå.
Sen justeras spelet genom att byta shims till tunnare (i normalfallet då spelet minskar efterhand som sätena slits). Där jag köpt shims tar de 70 spänn för dem (50 om man lämnar de gamla i pant), men har sett att det finns satser på ebay för ca 500 spänn.

Som sagt, hört av dig om du vill ha mer hjälp.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top