TL1000R eller SL1000 Falco?

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Går i köpartankar inför våren, och jag har näääästan bestämt mig för att det skall bli en TL1000R eller en SL1000 Falco.
Är sugen på en sportig V-twin, och de två passar min plånbok och smak.

Tänkte höra vad ni på sporthoj har för erfarenheter av dessa hojar, om ni känner till några problem eller annat som e bra att veta om hojarna.
Har ögat igenom TL-tråden, men jag hittar inte mycket om Falcon att läsa...är ju inte jättevanliga här uppe i norr.

Hilfe bitte, det suger i köpartarmen! :)

2720166 Går i köpartankar inför våren, och jag har näääästan bestämt mig för att det skall bli en TL1000R eller en SL1000 Falco.

Tänkte höra vad ni på sporthoj har för erfarenheter av dessa hojar, om ni känner till några problem eller annat som e bra att veta om hojarna.
Har ögat igenom TL-tråden, men jag hittar inte mycket om Falcon att läsa...är ju inte jättevanliga här uppe i norr.

Kolla länken här nere för lite R info...

Går i köpartankar inför våren, och jag har näääästan bestämt mig för att det skall bli en TL1000R eller en SL1000 Falco.

Sök på Falco i aprilai tråden så borde det dyka upp lite matnyttigt :)

Jag var i samma sits som dig för 4 år sedan och valde mellan TL R, VTR och Ducce 900SS. Men blev tipsad om Falco och ångrade inte att jag valde den.

Testade VTR, TL R och Ducce och visst finns det pulver i TLR:en men Falcon är tycker jag som helhet är den bästa av de fyra. Om du läser utländsk press om Falcon så vinner den ofta över VTR, TLR etc

Väldigt välbalanserad hoj, kvalitetet är lika bra om inte bättre än de Japanska.

Falcon är ju en lite udda fågel och hamnar väl lite i skuggan av RSV vilket är synd. Försäkringen är klart trevligare och som allroundhoj skulle jag tippa att Falcon är lämpligare än RSV.

Men ingen kan säga vilken hoj passar dina behov bäst, det enda är att prova och prova igen. Jag föll pladask för den brutala desigen hos TL R och var säker på att det var en sådan jag ville ha. Men provkörningen var lite av en besvikelse då den upplevdes lite trög och klumpig. Har nu fårstått att det finns självklara modds som råder bot på detta.

Lycka till!

/BW

TL1000R är en kanonfin och ruggigt underskattad hoj. Ok, den är lite sävligare i svängarna men vilken klubba till motor :yoparty Synd bara att designen är fullständigt vedervärdig men smaken är ju olika...

Falcon är designmässigt från en helt annan planet. Motorn går råare men kvaliteten är det inget fel på. Dessutom känns den rappare när det kurvar till sig. Jag skulle köpa Falcon.

TL1000R är en kanonfin och ruggigt underskattad hoj. Ok, den är lite sävligare i svängarna men vilken klubba till motor :yoparty Synd bara att designen är fullständigt vedervärdig men smaken är ju olika...

Falcon är designmässigt från en helt annan planet. Motorn går råare men kvaliteten är det inget fel på. Dessutom känns den rappare när det kurvar till sig. Jag skulle köpa Falcon.

Sävligheten går att fixa relativt enkelt, och billigt (det mesta är helt gratis, eller kostar några tior). Den är helt felinställd från fabriken, och inte alla ändrar...
(Byta bakdämpare är dyrare, men 50% av alla TLR har redan bytt den så...)
Det är fortfarande en hoj från 98, det går inte att få den lika lätt svängd som en 2007:a...

Designen. ja, lite delade menignar om den. men va f-n, det är bara plast och det går att byta. Finns alternativa platkåpor för den som gillar allt utom ankstjärten, eller vad det nu är man inte gillar. :)
www.tlzone.net är platsen för en TL frälst, och TL funderare. En titt i "TL of the month" ( TLOTM ) delen visar lite olika förslag.

Polaren har en Falco, och designen gillar jag skarpt! Utom baklyktorna. Men de går väll att dumpa...
Fin hoj, men jag skulle inte byta min TL mot den. :)

Jag är väldigt nöjd med min Falco.
Blev positivt överaskad av hur smidig den känns. Dessutom tycker jag designen är riktigt snygg. Motorn är ju beprövad och bör inte ställa till några bekymmer förutom kopplingen som kan slira beroende på oljefabrikat.
Gången är riktigt rå och ger hojen karaktär, vilket den förmodligen delar med de flesta andra litertwinnar.
Min första tur från köparen blev 95 mil och det gick bra. Visst kändes det i kroppen men att toura med falcon är inga problem.
Den hänger med bra på kurviga vägar i ett sportigt tempo, men jag tyckte bakdämparen känns lite dålig. Jag har läst att många byter ut originalet mot tex en öhlinare. Men original får duga för mig och min körning än så länge.
I övrigt är kvaliten på reglage osv utan anmärkning. Visst hade dom kunnat ha en snyggare förarplats men jag sitter inte och stirrar på den speciellt mycket under körning.

/Krille

Tack för svaren!
Ang. designen på TLR:en så är det något jag gillar starkt med hojen. Grym och personlig design, me like!
Får nog bli till att prova båda hojarna och se vilken jag gillar mest. Finns tyvärr inte ett överflöd av varken TLR eller Falco på begmarknaden.
Någon som känner till en TLR/Falco som vill byta ägare? :)

Varför inte en KTM super duke :rolleyes: Nej ärligt talat. Mellan dom hojarna hade jag valt suzukin. Jävligt rå hoj med grym design. Gäller att hitta en hel och fin bara.

*/ ?>
Nyheter
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...