Tl1000r eller Sp1?

Dan08

Veritas vos liberati
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
Ingen förtillfället
Hallå alla...

Jag går i funderingar på att skaffa en ny twin hoj och just nu står det mellan hojjarna i rubriken.

Jag har kollat runt lite i trådarna och hittar rätt mycket bra info om dessa hojjar här på Sh så egentligen vill jag mer ha andras synpunkter.

Det jag strävar efter är väl blandat mycket gata / Bana, vet ej hur dessa är på bana förutom att dom är lite tyngre än 4:eek:rna .

kör idag Ducati 748 så kom gärna med era synpunkter.

ha det...

Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
TL1000R lite tungare och sävligare... Jag skulle lätt ta Sp1/Sp2 om det stog mellan de två hojarna, glöm inte bort Aprilia rsv millen häller om du vill ha en v-twin 1000cc den har allt Sp1/Sp2 har + lite till.

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Är inte båda japanare? :D

Har ingen input förutom att TL är rätt ful och SP är ruskigt fina. :tummenupp

Dan08

Veritas vos liberati
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
Ingen förtillfället
Är inte båda japanare? :D

Har ingen input förutom att TL är rätt ful och SP är ruskigt fina. :tummenupp

haha joda båda e japanare:gnissla

men du hajjar nog..

Ja mycket lutar väl åt spettan... men det e svårt, usch så svårt det är att välja hojjar, vill ha allt.. typiskt..!

TL1000R lite tungare och sävligare... Jag skulle lätt ta Sp1/Sp2 om det stog mellan de två hojarna, glöm inte bort Aprilia rsv millen häller om du vill ha en v-twin 1000cc den har allt Sp1/Sp2 har + lite till.

ja funderarde på det, men bror min hade en sån, och just jag vart inte så förtjust i dom, don´t ask me why, men kändes inte som (jag), om du förstår ?!

Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Då e det lätt val köp en Sp1/Sp2... tyvär värkar de ligga lite högt i pris så pruta som fan :tummenupp , Ta 10 blocket annonser på Sp1 och pruta som fan.. värkar finnas ganska gott om de på blocket nu så det ska nog funka :) 40-45k!

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Då e det lätt val köp en Sp1/Sp2... tyvär värkar de ligga lite högt i pris så pruta som fan :tummenupp , Ta 10 blocket annonser på Sp1 och pruta som fan.. värkar finnas ganska gott om de på blocket nu så det ska nog funka :) 40-45k!

:D :D Man måste vara bra desperat/ pantad om man släpper en fin SP1 för 45k...

För övrigt är en SP1 överlägsen en TL1000 -på allt. Lätt val således. RSV Millen är väldigt lik SP1 i mångt och mycket, prestandamässigt är det hårfint. Man sitter lite bättre på Millen (testa körställningen noga på SP1, vissa hatar den) och den är smidigare rent allmänt. Däremot känns motor och låda råare, inte lika förfinat som Hondan. SP1 är grymt välbyggd, har svårt att tro att en Mille med 10 år på nacken kommer att kännas lika fräsch (generellt)

Och ja, i jämförelse med tex en Blade (eller en 748) så är en original SP1 tyngre och trögare. Men sånt går ju att åtgärda utan att göra alltför djupa hål i plånboken....:)

Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux

För övrigt är en SP1 överlägsen en TL1000 -på allt. Lätt val således. RSV Millen är väldigt lik SP1 i mångt och mycket, prestandamässigt är det hårfint. Man sitter lite bättre på Millen (testa körställningen noga på SP1, vissa hatar den) och den är smidigare rent allmänt. Däremot känns motor och låda råare, inte lika förfinat som Hondan. SP1 är grymt välbyggd, har svårt att tro att en Mille med 10 år på nacken kommer att kännas lika fräsch (generellt)

Och ja, i jämförelse med tex en Blade (eller en 748) så är en original SP1 tyngre och trögare. Men sånt går ju att åtgärda utan att göra alltför djupa hål i plånboken....:)

Hösten är köparens tid..så pruta brukar funka. Men visst är Sp1 en bra hoj därför ligger den fortfarnade högt i pris om man jämför med andra 00-01 hojar.

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Har kört brorsans Tiller rätt mycket och gillar den skarpt! Underbar motor och lättkörd!

Sp1 har jag bara kört en gång. Den var som någon sa mycket råare och kändes inte så avstämd på något sätt...mer svårkörd helt enkelt. Men som sagt, så körde jag den bara några mil...

Tycker att båda hojarna är snygga, undantaget arslet på Tillern. Det ser inte bra ut, men det går ju alltid att åtgärda :)

Så jag skulle nog behöva några mil till i sadeln på Spettan för att övertyga mig om att köpa den före Tillern (och då är jag ett "Hondafan" som hatar Suzuki...).

Lycka till :tummenupp

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
45000.--

Vid detta prisläge, känns det som att familjerådet måste kallas till samling. Börjar kika på allför många olika hojar nu................ kanske bra det så gör man inget förhastat. SP1, 996R, GSX-R 750 (Y-K1 eller K2) osv:confused:

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
undrar hur många av de som sågar TLR:n någonsin har kört en ?

men även då jag kör en TLS lillebror till R:n så skulle nog jag välja SP:n den ser satans grymm ut och har väll bättre grundfjädring än TLR:n

finns många som tävlar med sina TLR hojar runt om i världen med bra resultat

provkör bägge och välj den som passar dig bäst :)

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
undrar hur många av de som sågar TLR:n någonsin har kört en ?

men även då jag kör en TLS lillebror till R:n så skulle nog jag välja SP:n den ser satans grymm ut och har väll bättre grundfjädring än TLR:n

finns många som tävlar med sina TLR hojar runt om i världen med bra resultat

provkör bägge och välj den som passar dig bäst :)

Har bara kört TL1000s av suzukis v-twin maskiner.... Den kändes som ett sävlig hangarfartyg om man jämför med min Mille 06a med Öhlins runt om... Även om man jämförde den mot min gamla Mille 01 utan öhlins så kändes väldigt sävlig m.m(kändes inte som man hade någon koll på vart hojen va m.m)

TL1000R är givitviss bättre m.m... jag gillar den inte.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Du kan inte jämföra min S mot alla andra, bedrövligare chassie fick man leta efter då, den är bättre nu, men inte bra. :)

Knubblo

Lev nu, dö sen
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
GSX-1300BK (B-King)
TLR, nej tack

Hej,

Jag hade en TL-1000R i 1,5 säsonger. Den är väldigt slö och tung (väldigt tung). Sittposition och sadel är toppen men n'r jag kört kompisens SP1 så känns det som att gå från glidare till sporthoj. Jag har inget emot utseendet på någon av dom men jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en TL-R i jämförelse med SP1. Några stycken jag känner köpte TL-1000S. Inte min typ av hoj men den hade helt annan karaktär.

Som summering skulle jag säga att TLR är ett skönare långfärdslok. Alldeles för tung på bana med frekvent bakhjulstuds vid snabba nedväxlingar. Man sitter också mer framåtlutade på TLR vs SP1 (inga extrema skillnader) men är man kort så har SP1 ytterligare en fördel där.

Vilken maskin som tekniskt är mest fulländad är svårt för mig att sia om.

/Knubblo

Dan08

Veritas vos liberati
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
Ingen förtillfället
Tack för alla invändingar från alla, hjälper bra mycket kan jag säga..

Var och körde en TLR idag och vart ganska nöjd, Går inte riktigt att jämföra med 748:an som dag och natt i mitt tycke iaf.

Imponerad av hojen i almänt men som många skriver så "verkar" nu säger jag inte att det är så men det verkar som den skulle vara bättre som en långfärdshoj, men jävlar vilket ljud med slip-on på den, (ryyssssningar)
.

Nu gäller det och hitta en Sp1 här i sthlm just nu och testa så man kan jämföra lite...

Kommer återkomma så fort jag köpt hoj, lite jobbigt dock, sticker och jobbar utomlands nästa vecka (suck)....

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Tl1000r

Av okänd anledning går inte min annons att hitta i "Köp&Sälj", men länken i min signatur funkar, vassego!:tummenupp

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hösten är köparens tid..så pruta brukar funka. Men visst är Sp1 en bra hoj därför ligger den fortfarnade högt i pris om man jämför med andra 00-01 hojar.

Sant (gjorde själv en riktigt riktigt bra deal på Busan..:D ) men samtidigt rullar det inte så många SP1, den kostade ju 142k ny 2000. Det gör att andrahandsvärdet kanske är lite mer stabilt än en gsxr 1000 eller en blade från samma år. Tror jag...:)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy