TL1000S vs VTR1000F

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Saknar en SportHoj i garaget o börjat snegla på en TLS alt en VTR (Firestorm).
För 20 år sedan så ägde jag en TLS som var jävligt rolig så länge man inte pressade den för hårt (katastrof-dämpare bak) men en VTR har jag aldrig ägt.
För mig handlar det till syvende o sist om körställning!
Min fråga således - av bilder att döma så ser det ut som om sittställningen är betydligt ”sportigare” på TLS med skarpare benvinkel o mera häng på handleder.
Är det ngn som kört bägge cyklar mera nyligen o kan uttala sig...?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Varför inte en TL 1000R ? -en klart bättre hoj, med lika dålig orginaldämpare ...

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Tl:en går bättre med lite varv, (går ju jäkligt gött egentligen) vtr:en känns bara ha botten och inget klipp på högre varv. Mer häng på tl styret, klonkig jävla låda på Hondan. Tl:en har ju dock alla sina barnsjukdomar…

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Aprilia SL1000 Falco är också ett riktigt trevligt alternativ till en TL1000.
Tyckte den var MYCKET trevligare än min TLS, och försäkringen var precis lika löjligt billig.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ska du ha en riktig sporthoj så köp en riktig sporthoj.

Enligt mig ska en sporthoj ha helkåpa och helst en fyrcylindrig motor. TLS eller firestorm har varken eller. Kika på TLR eller VTR SP1-2. Twinnar men är ändå sporthojar, inte sporttouring.

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Kallades inte tl1000r widowmaker just för att bakdämpare var så dålig, rätta mig om jag har fel...

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Kallades inte tl1000r widowmaker just för att bakdämpare var så dålig, rätta mig om jag har fel...
Det var väl framförallt första årsmodellen av TLS som fick namnet widowmaker.
Bakdämparen var kass och avsaknaden av styrdämpare ledde till en hel del intressanta ögonblick när man gasade på ut ur kurvor :brinnerup

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Jo men det har motbevisats i efterhand och åtgärdats med styrdämpare och neddrag på effekt. Jag var på g att handla en men gav upp det. Street är fasen så mycket roligare. Blir nog en Motard eller kanske Streettriple som nästa =)

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
TLS var widowmaker, TLR är bergstadig

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Hoj
Suka
TLS var widowmaker, TLR är bergstadig

Är det så?

Har alltid dragit mig för just dessa modeller med tanke på ryktet. Aldrig orkat sätta mig in i konstruktionerna men om det är så mycket som skiljer de två åt låter det som jag fått ytterligare en hoj på listan av modeller jag gärna vill äga man troligtvis aldrig kommer köpa. :fyllisar

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
:rofl
Ska ju sägas att det är bortåt 20 år sedan jag ägde TLS:en så att ge en sjysst avrapportering kommer bli rätt svårt.
Den svängen jag tog vid provkörningen smakade iaf mer!
Kul! Jag är sugen på att göra tvärtom. Hade en vtr för snart 20 år sedan och funderar på att köpa en TLS ?

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Kul! Jag är sugen på att göra tvärtom. Hade en vtr för snart 20 år sedan och funderar på att köpa en TLS ?
Vet om en tok-fräsch TLS med alla moddar/uppdateringar etc etc gjorda för rätt peng!
Den låg avsides för mig men var en het kandidat länge.
Låter det intr så kan jag pma dig kontaktuppgifterna!

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC