Tokdyrt med hoj om borgarna tar makten...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
.....Efter att varje vecka läst minst en tråd om Sossepackets illdåd så tänkte jag bara upplysa om lite intressant läsning för de som tycker Partiet skinnar oss...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=450520&previousRenderType=6

" På grundval av äldre siffror har moderaterna fått fram att trafikförsäkringspremien skulle höjas med 47 procent"

"..en tant med en Fiat i glesbygd kommer att hanteras betydligt förmånligare än en argsint 19-åring som kör en stor motorcykel i storstadstrafik."

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Det verkar handla om att man vill flytta över kostnaden för behandlingen av trafikskadade till försäkringen istället för skatten.

I sig låter det ju ganska rimligt eftersom risken för att man skall belasta sjukvårdssystemet är större om man kör högrisk-fordon. Därför får man pynta en högre försäkring. Det är ju lite grann som med tobaksskatt och alkoholskatt. Ett försök att få folk att bära sina egna kostnader i den mån man faktiskt själv kan påverka risken för att få skrumplever, lungcancer eller krascha sitt fordon.

Humm humm...bra eller dåligt vet jag inte än. Men är inte odelat negativ iaf.

/SSB

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
SSB skrev:
Humm humm...bra eller dåligt vet jag inte än. Men är inte odelat negativ iaf.

/SSB

Den stora skillnaden blir att det inte längre blir en kostnad som ALLA delar på utan enbart belastar oss fordonsförare och då främst vi i högriskgrupper och med högriskfordon.. om snitthöjningen blir 47% på samtliga fordon vågar jag inte ens tänka på hur mycket dyrare det blir för en 25åring på en R1:a i Sthlm...

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Och är det trafikförsäkring det gäller glömmer de något viktigt: Den täcker skada på tredje part. Hur mycket skada på tredje part orsakar en genomsnittlig SUV jämfört med en motorcykel? Kanske borde MC ha lägre trafikförsäkring, enligt dessa kriterier?

Den täcker visserligen även skador på föraren, om jag inte har fel för mig (och i så fall lär jag bli rättad) men jag undrar om det går på ett ut för det? Att en MC mosar andra bilar, fotgängare, vägräcken, gatskyltar, trafikljus och så vidare är definitivt ovanligare än att bilar gör det.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
ft skrev:
Och är det trafikförsäkring det gäller glömmer de något viktigt: Den täcker skada på tredje part. Hur mycket skada på tredje part orsakar en genomsnittlig SUV jämfört med en motorcykel?

Nu är väl singelolyckor den absolut vanligaste olyckstypen?!

....har du hakat på vänsterextremisternas SUV-häxjakt? :hihi

..Jag tror betydligt fler har fått allvarliga skador efter singelolyckor på MC än vad som fått svåra skador p.g.a. att de drabbat samman med en SUV!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Problemet med borgarna är precis det samma som sossarnas:
Vi höjer avgiften men sänker inte skatten (säger nu bårjarna).
Vi höjer skatten men sänker inte avgiften (sejer sosarna).

I teorin så är det ju en jättebra idé, undrar dock hur det blir i praktiken.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
korvgubbe skrev:
...

....har du hakat på vänsterextremisternas SUV-häxjakt? :hihi

..Jag tror betydligt fler har fått allvarliga skador efter singelolyckor på MC än vad som fått svåra skador p.g.a. att de drabbat samman med en SUV!

Svåra och svåra... Jag har tagit upp det förut, vår S80 hamnade på verkstaden i 3 månader efter vad som normalt skulle varit en fenderbender. Dock var det ingen vanlig bil, utan en XC90 som kom bakifrån. Istället för lite plastskador blev det trashad bil, 5 pers till sjukhus, en långtidsjuksriven (ryggen) 2 polisbilar, en brandbil och 3 ambulanser.

Suvar är för personer med osedvanligt små könsorgan samt kärringar som inte kan köra bil.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
t-rex skrev:
Suvar är för personer med osedvanligt små könsorgan samt kärringar som inte kan köra bil.

Jo, det kan jag iofs hålla med dig om.. Men likafullt tror jag singelolyckor på hoj och liknande är betydligt mer kostsamt än skador orsakade av SUV:ar..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
t-rex skrev:

Jag hann just tänka: "Fan, han utelämnar det faktum att det var en tant som körde i version 14 av den storyn." :hihi
Synd med olyckan - absolut - och helt förståeligt att du är suris. Men det har hänt olyckor med tåg, spårvagnar, flygplan, bilar, cyklar, rullskridskor, skidor osv med mycket tragisk utgång också. Bara en parentes alltså.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
EDIT:
Och hur gammal är du egentligen? 67 eller? S80, lägg av.

Bifuel. Gratis parkering! :mattias

Ordnade en focus istället, fortrarande gratis parkering men en halvmeter kortare. Går att parkera överallt. Lite miljöpartivarning dock, det erkännes...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
t-rex skrev:
Bifuel. Gratis parkering! :mattias

Ordnade en focus istället, fortrarande gratis parkering men en halvmeter kortare. Går att parkera överallt. Lite miljöpartivarning dock, det erkännes...

:hihi Fan, jag editerade ju... Tyckte fdet var taskigt att sparka för hårt när det trots allt är en olycka vi pratar om.

Jag håller just på att smida planer för hur jag ska slippa trängselavgiften, utan att köpa miljökärra. Nog för att jag skulle kunna, förutsatt att det gick att tanka bensin i den också.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
:hihi Fan, jag editerade ju... Tyckte fdet var taskigt att sparka för hårt när det trots allt är en olycka vi pratar om.

...

Ähh, inga men så det är ok. Den sjuksrivna tanten var en kunds kusin eller nåt som nog mer fick en historia att berätta för sina väninnor över en kopp te (engelsk överklass, kul tant!) än verkligt ont i ryggen.

Synd på bilen dock, den förlorade väl en hel del i värde efter reparationen.

Slipper man trängselavgifter i en miljöbil? Toyota har väl en som ser lite spejsig ut? I LA är det tydligen ett halvårs väntetid på en sån, så lite hipp måste den väl vara?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
t-rex skrev:
Synd på bilen dock, den förlorade väl en hel del i värde efter reparationen.

Man får ingen ersättning för den värdeminskningen om man inte har extraförsäkring. :mad:

t-rex skrev:
Slipper man trängselavgifter i en miljöbil? Toyota har väl en som ser lite spejsig ut? I LA är det tydligen ett halvårs väntetid på en sån, så lite hipp måste den väl vara?

Ja, det är sagt så. Toyota har helt riktigt en skitful bil som typ heter Prius eller Hybris eller något liknande.
I LA är de helt vansinnigt liberala, de är inte kloka. De hittar på allt möjligt fuffens, typ katalysator, krav på sådan mm. :hihi
Nej, men det är ju kanon. :tummenupp

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
hmm... beror ju helt på vem man är..

är man en argsint (varför använde dom det ordet egentligen... varför ens tagit med det hehe) 19-åring på en R1:a i centrala Stockholm så känns ju inte förslaget så poppis
är man däremot "snorungens" mormor på 80 bast med en Nissan Micra så vill man ju gärna slippa betala för att idioterna på två och ett hjul ska dra omkull och till och från ha ihjäl sig

:rolleyes:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Werzion skrev:
är man däremot "snorungens" mormor på 80 bast med en Nissan Micra så vill man ju gärna slippa betala för att idioterna på två och ett hjul ska dra omkull och till och från ha ihjäl sig

:rolleyes:

Fast även om man är Tant Asta på 90 bast så förlorar man ju på förslaget eftersom ALLA billister får det dyrare. De som tjänar pengar är alla som INTE kör bil eller hoj....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
De som tjänar pengar är alla som INTE kör bil eller hoj....

1. Förutsatt att inte alla får skattelättnader, vilket borde vara en självklarhet och det är däri frågan borde formulerats, finansieringen av skattesänkningen skulle kunna vara t.ex. detta.
2. De som inte kör fordon ska ju rimligtvis inte heller betala för fordonens framfart. Det är ju inte som med sjukvård eller skolgång - att man kan hävda att det är en rättighet.

Nyheter
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield