Tomgångsproblem zxr750 -89

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
R1
Hej

Har lite problem med tomgången på min zxr750. Ställer man in den på ca 1000 rpm och sedan gasar till lite så stannar den kvar på ca 4k rpm ca en sekund innan det sjunker igen och den dör eller hackar mycket. Ställer jag ner tomgången lite så slipper jag laggen vid 4000 varv men då dör den direkt när man släpper gasen.

Kan det vara tjuvluft kanske, tittade lite på insugningsgummina och de hade lite små torrsprickor, kan det påverka? Hade inte någon startgas men provade spraya lite med bromsrengöring och jag tyckte varvtalet ökade lite när man sprayade över gummit på cylinder ett.

// Tom

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Väldigt troligt att du har problemet där.

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
R1
Hej

Nu startar inte hojen alls. Har gnista, tycker stiften ser ganska torra ut dock. Jag hör inget från soppapumpen alls och provade att koppla 12v till och hörde inget då heller? Är den slut? För lite borde man ju höra att den låter.

Kan man ersätta den med vilka soppapump som helst från en förgasarbil eller måste jag leta rätt på en lika?

// Tom

Neio

Waka Waka
Gick med
2 Feb 2008
Hoj
Stunt
Hej

Nu startar inte hojen alls. Har gnista, tycker stiften ser ganska torra ut dock. Jag hör inget från soppapumpen alls och provade att koppla 12v till och hörde inget då heller? Är den slut? För lite borde man ju höra att den låter.

Kan man ersätta den med vilka soppapump som helst från en förgasarbil eller måste jag leta rätt på en lika?

// Tom

Finns ju Sugpumpar på Biltema.
Typ 300 pix om jag kommer ihåg rätt...
Men du kan ju alltid koppla förbi Pumpen å få fritt flöde ist...
Kommer åxå att funka:tummenupp

Lycka till

sport_ajn

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Hoj
CBR 600 1996
Hej

// Tom

Kan du inte ta loss bensinslangen vid soppapumpen och trycka in startknappen och se om det kommer någon soppa?

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
R1
Kan du inte ta loss bensinslangen vid soppapumpen och trycka in startknappen och se om det kommer någon soppa?

Har tittat vidare och det kommer soppa ur pumpen men den startar inte kall på startmotorn. Däremot så startar den om jag rullar igång den. När den sedan är varm startar den som vanligt på starten. N¨gra ideer?

// Tom

sport_ajn

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Hoj
CBR 600 1996
Har tittat vidare och det kommer soppa ur pumpen men den startar inte kall på startmotorn. Däremot så startar den om jag rullar igång den. När den sedan är varm startar den som vanligt på starten. N¨gra ideer?

// Tom

Kan vara batteriet som du har laddat ur? Om det är urladdat blir hojen svårstartad.

Om du vill fuska lite kan du köpa en tub silikon på macken och lägga på ett lager på varje insugningsgummi. Se till att du täcker alla sprickor. När du har gjort detta ska tomgången gå ned.

Det blir inte så snyggt, men det kan vara en nödlösning tills du får tag på nya gummin.

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
R1
Kan vara batteriet som du har laddat ur? Om det är urladdat blir hojen svårstartad.

Om du vill fuska lite kan du köpa en tub silikon på macken och lägga på ett lager på varje insugningsgummi. Se till att du täcker alla sprickor. När du har gjort detta ska tomgången gå ned.

Det blir inte så snyggt, men det kan vara en nödlösning tills du får tag på nya gummin.

Ska prova det med silikon så länge, batteriet är fulladdat men det kan ju vara kass för det, det blev nästan tomt över vintern, kan ju ha tagit skada av det, det stod även kallt.

// Tom

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
R1
Nästan säker på att det är ventilspelet //KK-72

Har rivit lite och mätt spel och du verkar ha helt rätt. Insug är ju helt åt h-vete om jag nu mätt rätt. Jag mätte med nocken pekande från ventilen. Antar att detta kan vara anledningen till min kassa tomgång med?

Hur svårt är det att byta shims ?

1:
IN: 0 | 0.15
UT: 0.25 | 0.25

2:
IN: 0 | 0.10
UT: 0.2 | 0.2

3:
IN: 0 | 0.05
UT: 0.2 |0.2

4:

Last edited:

fallinator

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2009
Hoj
r1-08 race || r1-07 race || KTM RC8R -SÅLD || cbr1000rr -07 - SÅLD || TL1000R -99 -SÅLD || kawasaki zxr -89 -SÅLD
Lånar bara tråden lite, men roligt att se hur många det finns av våra hojjar där ute! Ytterligare 2fina exemplar bara här i den tråden:tummenupp

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Har rivit lite och mätt spel och du verkar ha helt rätt. Insug är ju helt åt h-vete om jag nu mätt rätt. Jag mätte med nocken pekande från ventilen. Antar att detta kan vara anledningen till min kassa tomgång med?

Hur svårt är det att byta shims ?

1:
IN: 0 | 0.15
UT: 0.25 | 0.25

2:
IN: 0 | 0.10

3:
UT: 0.2 |0.2

4:

Den här borde täcka din modell så du kan kolla hur man mäter/justerar: http://dl.dropbox.com/u/5418730/Zxr750_89-96_Haynes.pdf (h.klicka, spara) Vänta lite så den hinner laddas upp.

Chase

Don´t screw with me, Ill screw you back!
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Hojar
Jag letade efter samma problem och fan mer och mer småsaker. Lämnade den till Sölle Racing i Ystad och fick tillbaka den med tätad luftburk, ventilsäten slipade och ställda ventiler. bytt kamkedjesträckare, bytt motorpackning och ny kamkedla.. Tror han filade knogarna på kammen också. Kostade en slant med vilken skillnad på hojen. Lämna in den till någon riktig meckare som kan peta i förgasarmotorer. Det gör skillnad tro mig.. Du kommer hitta småsaker hela tiden på den så gör vid allt så får du en hoj av rang.

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
R1
Jag letade efter samma problem och fan mer och mer småsaker. Lämnade den till Sölle Racing i Ystad och fick tillbaka den med tätad luftburk, ventilsäten slipade och ställda ventiler. bytt kamkedjesträckare, bytt motorpackning och ny kamkedla.. Tror han filade knogarna på kammen också. Kostade en slant med vilken skillnad på hojen. Lämna in den till någon riktig meckare som kan peta i förgasarmotorer. Det gör skillnad tro mig.. Du kommer hitta småsaker hela tiden på den så gör vid allt så får du en hoj av rang.

Helt skulle det vara lättast och bäst att lämna in det, samtidigt är det kul att lära sig. Vad kostade ett sådant kalas ?

// Tom

Den här borde täcka din modell så du kan kolla hur man mäter/justerar: http://dl.dropbox.com/u/5418730/Zxr750_89-96_Haynes.pdf (h.klicka, spara) Vänta lite så den hinner laddas upp.

Tack för den! Jag mätte inte efter märkningarna men har läst att det viktiga är att nocken pekar uppåt. Någon som bytt schims och vet om det är svårt? Att läsa hur man ska göra är en sak, att göra det en annan =)

// Tom

Last edited:

KK-72

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
zxr 750-89
Jag bytte schimsen själv på min med hjälp av Haynes-boken och det var inte så svårt, ta det bara lungt och försiktigt (så du inte tappar ner nåt i motorn mm.) så fixar du det galant!
Ett tips som underlättar vid monteringen av kamaxlarna är att markera kamkedjan vid märkena på kamdreven (Tex. nagellack) INNAN demontering.
Lycka till!! //KK-72

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
R1
Nu har jag rivit bort kammen och tittat vilka shims som fanns. Avgas shimes struntade i då de hade lagom spel. På insug ska spelet vara 0.15 till 0.24. Är ventilerna/säten helt slut eller ska jag bara byta till lite tunnare shims?

1:
IN spel: 0 | 0.15
IN shim: 140 | 240
2:
IN spel: 0 | 0.10
IN shim: 145 | 205
3:
IN spel: 0 | 0.05
IN shim: 140 | 205
4:
IN spel: 0 | 0.05
IN shim: 175 | 200