Tona bilrutor

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Tänkte tona rutorna på kombin, :)
hur mycket får man tona fram-sidorutorna ? Finns väl nån lag för det, blir det nån märkbar skillnad eller är det så lite att det inte ens kommer synas?
Bakrutorna får man väl tona hur mycket som hellst va?

Nån som har tips på nån bra prisvärd firma som fixar detta ?

:tummenupp

tjockisbulle skrev:
hur mycket får man tona fram-sidorutorna ? Finns väl nån lag för det, blir det nån märkbar skillnad eller är det så lite att det inte ens kommer synas?

Bakrutorna kan du tona med svart sprayfärg om du vill det, lagligt sett alltså=)
Solarplexius tillverkar ju formskurna plexiglasrutor som är lätt att montera,
använder såna själv på min saab9000, men dom är inge vidare att ha på sidbakrutorna, för det går ej att veva ner dom då.
Men jag sitter ju inte bak i min bil så.
www.solarplexius.se tror jag att det är, annars .com

Johnsen skrev:
Bakrutorna kan du tona med svart sprayfärg om du vill det, lagligt sett alltså=)
Solarplexius tillverkar ju formskurna plexiglasrutor som är lätt att montera,
använder såna själv på min saab9000, men dom är inge vidare att ha på sidbakrutorna, för det går ej att veva ner dom då.
Men jag sitter ju inte bak i min bil så.
www.solarplexius.se tror jag att det är, annars .com

Hehe, det lät ju sådär... :gnissla
Vill gärna kunna hissa ner fönstren.

tänkte mer på att lämna in den för riktig toning.

tjockisbulle skrev:

Bilprovningen gillar INTE tonade rutor, gäller sidorutor frontruta.
Ombesiktning blir det, oavsett om det knappast syns att rutorna är tonade.

Last edited:
tjockisbulle skrev:
Hehe, det lät ju sådär... :gnissla
Vill gärna kunna hissa ner fönstren.

tänkte mer på att lämna in den för riktig toning.
Du som har kombi kan ju iaf tona bakrutorna med plexi,
jäkligt smidigt, avtagbara också, sen tona riktigt fram, kanske svårt att få samma nyans..

Jag betalade 1250 för 5 st rutor på solarplexius, att dom hoppar av
varje gång man stänger bakdörrarna är en annan historia=)

jaja lycka till iaf!

BMW R90s skrev:
Bilprovningen gillar INTE tonade rutor!
Ombesiktning blir det, oavsett om det knappast syns att rutorna är tonade.

Räcker att veva ner rutorna och dra ur säkringen för uppvevningen. Man behöver inte ha sidorutor alls nämligen... så har man klarat sig ett år till.. jag vet...

//jaG

Bifogat

• Sidanbilen.jpg
    Sidanbilen.jpg
    78.3 KB · Visningar: 1,539
Zeb_Macahan skrev:
Räcker att veva ner rutorna och dra ur säkringen för uppvevningen. Man behöver inte ha sidorutor alls nämligen... så har man klarat sig ett år till.. jag vet...

//jaG

låter ju bra, att pilla säkringar kan man ju göra 1gång om året. Men vad säger polisen när man blir stoppad i vanlig kontroll då ?

Zeb_Macahan skrev:

//jaG
Hahaha, skön lösning!

tjockisbulle skrev:
låter ju bra, att pilla säkringar kan man ju göra 1gång om året. Men vad säger polisen när man blir stoppad i vanlig kontroll då ?

dom tar fram en skrapa och står och tittar på när du skrapar bort all film på plats.

P.s det är förbannat tråkigt+jobbigt att skrapa solfilm

CayLe skrev:
Man får väl visst tona framrutorna, men till en viss procent av ljuspassage.

*saxat från nåt impreza forum*

Framdörrsrutorna 75% ljusinsläpp. Film icke godkänd.
Vindrutan 77% ljusinsläpp. Film icke godkänd.

Så sade polisen åt mig när de jagade upp mig med blåljus och stoppade mig..

honkiie skrev:
dom tar fram en skrapa och står och tittar på när du skrapar bort all film på plats.

P.s det är förbannat tråkigt+jobbigt att skrapa solfilm

Dom har inga instrument att mäta om man har tonat framrutorna med...

Bilrutor är tonade en viss procent från fabrik, så det är endast nån procent till du får tona. Dvs nästan ingen toning alls är laglig.

Emmi skrev:
Bilrutor är tonade en viss procent från fabrik, så det är endast nån procent till du får tona. Dvs nästan ingen toning alls är laglig.

Stämmer. Jobbade med sånt för ett par år sedan. Biltillverkarna ligger redan nära kravet så det finns ingen toningsfilm som slutar med godkänt genomsläpp. Dock är inte film i sig på framrutor olagligt. Finns t.ex. splitterfilm att lägga på om man vill ha sådant.
Å som sagt... Orkar man diskutera med polisen har dom nog inte mycket att komma med vid en rutinkontroll då de inte kan mäta det på plats.
Kravet finns i ECE R43 om jag inte minns fel.
Bakom framdörrarna är det dock bara att tona på hur mycket man vill.

Emmi skrev:

Jag har hyffsat mörk toning på mina främre sidorutor och det är inga problem på besiktningen. Det är dock tonat på firma och satt där när jag köpte bilen så jag kan ej svara på hur många procent man får ha.

Edit: det är dock värdelöst att köra med toning på främre sidorutorna vid mörker, det känns som man sitter och stirrar in i en ficklampa typ.

Jag upplever det hyffsat irriterande iaf, kanske har något mörkare toning än på din bil men mycket mer är det fan inte. Men nu åker man ju inte beckmörka skogsvägar så ofta så det får vara.

Tror det e 5% man får tona framtill.... Och det e oftast redan gjort från fabrik...
Sen bakom b-stolpen e det bara att tona på.... :)

Fick ombesiktning på mina sidoframrutor... :(
Inte alls kul o skrapa bort skiten...

Jag brukade besikta med fram rutorna nervevade de brydde sig aldrig att kolla för att det var ju mitt i sommaren.....och jag sa alltid " Tja, fan vad fint väder det är i dag, och så typiskt gick AC:en sönder i morse"

Om jag inte minns fel är det 15% minskning ljusgenomsläpp som man får ha på fram och sidorutorna för förare.

En vanlig ruta som är helt otonad ligger på mellan 5 -7%. Fabrikstonade rutor ligger egentligen MER än 15%, men har godkännande genom undantag.

Precis som alla andra säger så är det fritt fram på alla rutor bakom förare, under förutsättning att man har yttre backspeglar på plats. Personligen tycker jag dock att det ser konstigt ut med mörkt tonade bakrutor och ljusare ifram.

Ett tips:
Skall man ta bort toning, så är en hårtork ett kanonhjälpmedel. Värm filmen och dra bort allt i ett stycke. Med denna metod tar man även med sig majoriteten av limmet som man annars får rätt drygt jobb med att skrapa bort.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick