Toppgjutning, mördarbakterier och hojrenoveringen som gudarna glömde.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Känns som att jag spammat lite mycket om detta projekt i en massa andra trådar på sistone. Tänkte att jag startar en separat tråd dedikerad till lillhojen jag köpt, istället för att översvämma andra trådar med bilder och berättelser.

Som en del kanske sett så har jag i dagarna köpt ytterligare ett projekt... Ja, jag vet. För de av er som vet något om mig och mina mängder av projekt och som gapskrattar eller tar sig för pannan just nu, jag vet vad ni tänker och ni kan sluta skratta nu... :gnissla Men jag är sån, och jag kan ju alltid ge lite bakgrund/förklaring. Projekt/saker som jag länge drömt om och intressanta saker som bara dyker upp tenderar jag att köpa på mig om tillfälle ges, bara för att chansen kanske aldrig kommer igen. Vissa tar jag tag i omgående, andra blir stående tills jag kan/vill/orkar ta tag i dem. Så brukade det vara... En del känner kanske till att jag har mått ganska dåligt en tid, både fysiskt och mentalt. Långdragen sjukdom och mental ohälsa har lämnat mig oförmögen/ovillig att pyssla med någonting över huvud taget, så i princip alla mina oräkneliga projekt har placerats i malpåse i väntan på att hälsa, lust och ork ska infinna sig. Då kan man ju tycka att det vore extremt kontraproduktivt att köpa på sig ännu fler projekt, men det här var ett tillfälle som jag bara inte kunde missa. Och jag har nyligen påbörjat behandling med antidepressiv medicin, så om inte annat hoppas jag att mina hobbyer snart ska kännas lockande och roliga och att jag orkar ta tag i lite saker, och då tänkte jag att just detta projekt som dök upp är lagom litet och enkelt att småpilla med när ork och lust infinner sig. Till er som följt mina tidigare projekt och pyssel och som väntat på uppdateringar kan jag bara be om ursäkt, jag har inte mått tillräckligt bra för att ta tag i dem bara. Några av mina större projekt, att försöka dra igång min stjärnmotor till exempel, är fortfarande inte att tänka på, det är alldeles för komplicerat och kräver alldeles för mycket tid, möda och pengar för att jag ska kunna motivera mig att ta tag i det. Det jag nu hittat däremot är väldigt mycket enklare och mindre på alla sätt och vis, det kan bli inkörsporten jag behöver för att mjukstarta och komma igång med hobbyutövandet igen efter en längre tids sjukdom och depression där jag verkligen inte kunnat eller velat göra någonting över huvud taget... Jag hoppas det iallafall.

Nåja, nog om det.

Lite bakgrund till det här projektet:

Jag har alltid varit förtjust i minihojar, typ Honda Monkeybike, Yamahas YSR50/80, Honda Dax och så vidare, och jag har alltid drömt om att få äga en hoj av denna typ. Yamaha YSR är såpass ovanlig då de tillverkades för japanska marknaden och bara ett fåtal har letat sig bort hit så de få som kommer ut till salu är alltid snordyra, så den är ju i princip bara att glömma. Och Monkeybikes har av någon anledning fullkomligt skenat i pris, troligtvis för att inte alla såldes registrerade och de få som rullar och har papper vill folk ha hutlöst med betalt för. Har man tur kan man se någon skymta förbi på blocket för runt 30 papp, men dessa säljs så fort att jag aldrig ens hinner lyfta luren. Annars får man lätt ge 40-50k för en i halvdugligt skick, och så jäkla sugen är jag inte...

MEN!

Häromdagen dök det upp en Kawasaki KV75 på Blocket, en reggad minihoj av precis den typ jag sökt länge, alldeles i närheten av där jag bor och till rimligt pris dessutom! Dessa är väldigt mycket ovanligare än Honda Monkeybike och har dessutom en 75cc tvåtaktsmotor, istället för Hondornas 50cc fyrtakt. Desto bättre! Det syntes mig som om stjärnorna och planeterna linjerade på ett sällan skådat lämpligt vis. Annonsen bar inget telefonnummer så jag mailade, uppgav namn och telefonnummer och bad säljaren att ringa då jag är mycket intresserad och avvaktade en timme eller två. Inget svar. Annonsörens användarnamn på blocket.se lät mig gissa dennes identitet, så jag satte fart med att googla fram vem ägaren var för att se om det fanns ett telefonnummer att ringa på. Jajjemen, nummer funnet, ringer upp:

"Ja hej, är det du som säljer en Kawa KV75 på Blocket?"
- Jo, det stämmer.
"Jag är MYCKET intresserad, finns den kvar?"
- Den är tyvärr såld...
"Jaha, det var ju väldigt tråkigt. Men men, är man inte snabb nog så flyr chansen..."

Här var jag nära att tacka för tiden och avsluta samtalet, men då kläcker säljaren ur sig:

- ... Men jag har faktiskt en till...
"... Ursäktavasadu?"
- Jo, jag och grabben hade var sin som stugmoppe och den andra hade jag egentligen inte tänkt att sälja då den är finare än den jag sålt, men allt är såklart till salu för rätt peng...

Snacka om bergodalbana, från ivrig och hoppfull till fullkomlig besvikelse och därefter hopp och glädje på nytt. Tog inte många minuter att komma fram till vad som var rätt peng, sedan slängde jag mig i bilen och drog iväg mot adressen. Så nu är jag lycklig ägare till en limegrön liten söt minihoj i formen av en Kawasaki KV75 ifrån 1978! :banana :yoparty :tummenupp

20220817_203040.JPG20220817_203036.JPG20220817_203032.JPG20220817_203018.JPG
20220817_203024.JPG
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vid första inspektion skulle jag beskriva skicket som till synes bra bruksskick, sadeln har blivit omklädd och lacken är inte original samt att det finns någon minimal bula i tanken, men den förefaller vara i princip helt komplett och är väldigt lågmilad. Den har dock stått ganska länge, så hur lockande det än var att bara fylla på soppa och trampa på kicken så hejdade jag mig och beslöt mig för att göra saker och ting ordentligt.

Målsättningen med detta projekt är för övrigt inte att bygga om eller customisera utan att varsamt renovera och behålla hyfsat original. Jag är dock inte pedantisk och kommer verkligen inte eftersöka dyra NOS-delar för att återställa den till fabriksskick, jag vill bara ha en hyfsat fin men framförallt användbar och driftsäker minihoj. Gör jag några ingrepp och förändringar (är bland annat lite sugen på att experimentera med expansionskammare...) så ska dessa gå att återställa. Möjligen att jag lackar den i någon snygg färg, men jag velar lite. Kan bli så att jag försöker få den lackad i originalkulör... Men det kommer senare. Nu sätter vi igång!

Till att börja med så var tanken ganska ytrostig inuti, förmodligen har hojen stått med tom tank i kallgarage i många år så kondensvattnet har gjort sitt... Jag monterade av tanken och bestämde mig för att försöka behandla rosten med ett citronsyra och värmebad över natten (en vattenvärmare för sous-vide kan vara bra till mycket!).

20220818_091918.JPG


Tyvärr glömde jag att fota inuti tanken innan behandlingen, men den var väldigt rostig och i princip helt brun inuti. Efter syrabehandlingen såg det iallafall ut såhär:

20220818_154039.JPG20220818_154047.JPG20220818_154034.JPG

Allt det som är grått på bilderna skiftade tidigare i varierande nyanser av brunt. Och det som kom ur tanken när jag hällde ur syran...

20220818_103213.JPG

Glad att jag inte fyllde på soppa och försökte starta det första jag gjorde, hade varit tråkigt att fylla förgasaren med detta :näsblod
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Efter avslutad syrabehandling sköljde jag tanken noga och neutraliserade eventuella syrarester med en basisk lösning av maskindiskmedel och vatten. Sköljde på nytt och gjorde sista sköljningen med T-röd för att absorbera eventuella rester av vatten och därmed förhindra ny rostbildning. Därefter monterade jag tillbaka tanken på hojen och fyllde på bensin, bara för att upptäcka att tanken läcker som ett såll... Rosten var värre än trott, många porer som ätit sig hela vägen igenom. Kewken också :huvet Jag hann iallafall vrida på kranen och fylla förgasaren med bensin och denna verkade tät, varken läckte eller flödade över så förhoppningsvis är munstycken, packningar och flottörer i gott skick. Alltid något! Kunde inte låta bli en provkick och kunde då konstatera att toppackningen är trasig, ljudliga poffar och knallar ut på sidan av cylindern precis i skarven mellan topp och cylinder. Kewken igen :huvet Känns som att detta blir mer av ett projekt än jag hade hoppats på, hojen såg såpass fin ut att jag hade hoppats att ett mjukt uppväckande och en lättare service skulle vara allt som krävdes för en besiktning. Nu lutar det åt att det är mer renoveringsbehov än så... Nåja, bara att köra på. Jag är fortfarande glad att ha hittat ett objekt som jag letat efter länge! :) Även om det visade sig vara mer att göra på den än jag trott... :gnissla Vilket får en att undra, om denna är finare än den som säljaren faktiskt annonserade ut så är jag nästan glad att den hann bli såld och att jag fick köpa denna istället...

Jaja, nu kör vi vidare. Jag har en tank och toppackning att fixa!

Jag är väldigt mycket "kan själv", på gott och ont. Vissa lösningar på problem tenderar jag att överkonstruera och överkomplicera... :gnissla Med det sagt, istället för att beställa och vänta på en ny toppackning så bestämde jag mig för att tillverka en i mjukglödgad kopparplåt. Med den gamla packningen som mall skred jag till verket, och inom kort hade jag en ny packning:
20220819_224358.JPG

Nu kräver ju dessvärre en kopparpackning att tätytorna är helt plana, jag hade hoppats att så skulle vara fallet men efter att ha monterat och dragit åt toppen så var det fortfarande inte tätt... Bara att demontera på nytt. Det är bara att konstatera att luftkylda tvåtaktare är förbannat tacksamma att meka med när man tar en otät toppackning med en klackspark:tummenupp Denna gång plockade jag även loss insug och avgasrör för att kunna ta av cylindern och plana både den och topplocket, och det var nog tur att jag gjorde det för när jag la ner avgasröret så rann det ut ca 2dl svart olja ur det... :skrämd Efter lite efterforskningar fick jag på ett specialistforum höra att detta är helt naturligt och något som inträffar när dessa hojar blir stående länge med 2t olja i tanken, det sipprar helt enkelt ner och fyller motorn så sakteliga med hjälp av gravitationen. Inget farligt, bara att tömma ur dämparen och se glad ut. Skönt det... Blev orolig att det skulle vara en intern läcka i motorn och att det var växellådsolja jag fått i avgasröret. Då hade det blivit till att riva motorn, och det var jag väldigt osugen på...

Jag satte iallafall igång att plana topp och cylinder mot ett plant underlag (nej, inte garagegolvet :hihi ) medelst våtslippapper, och efter lite handpåläggning såg de ut såhär:

20220819_220801.JPG20220819_220811.JPG

Jag slipade toppen på 240k våtslippapper med mjuka cirkelrörelser åt olika håll och hållandes toppen i olika rotationer, så när sista slipningen lämnar dessa helt parallella och likformigt lätt rundade spår och man inte längre kan se några korsande slipspår eller opåverkade partier så tror jag att man kan vara hyfsat säker på att det är tillräckligt plant :tummenupp Även cylindern ser nu fin ut:

20220819_220808.JPG


Verkar täta bra mot varandra, man ser inga ljusglipor någonstans:

20220819_220837.JPG

Den här bilden tyckte jag förresten var lite kul, hyfsad diskrepans i passningen på gjuthalvorna när cylindern tillverkades :hihi

Kopparpackningen jag tillverkat såg fortfarande fin ut, inga synliga deformeringar eller märken trots att jag monterat den en gång, så jag glödgade den på nytt för säkerhets skull och monterade ihop motorn igen. Denna gång var det tätt :tummenupp Nu kunde jag inte hålla mig, jag tänkte att även utan tank så kunde det kanske finnas lite soppa kvar i förgasaren då den inte såg ut att ha läckt och jag bestämde mig för att prova en kick eller två. Döm om min förvåning när hojen startade! :banana :yoparty Rök utav bara helvete gjorde det, dimman vid Lutzen kan slänga sig i väggen (inte så konstigt med ljuddämparen dränkt i 2t olja...) :hihi Men jag är hur som helst själaglad! Läckande tank, kass toppackning, olja i avgasröret, deppen gjorde sig påmind och jag höll på att tappa lusten där ett tag men nu känns det genast lite mindre motigt! Nu vet jag iallafall att den går, så nu ska jag försöka få tanken strippad och läckorna tätade, därefter gå igenom hojen grundligt, serva den etc, sen kan jag förhoppningsvis besikta för sista gången! :banana

Jag försökte filma en liten snutt men precis när jag fick upp kameran så tog bensinen i förgasaren slut och hojen dog. Ska försöka rigga upp en provisorisk tank och provstarta igen imorgon. Fortsättning följer, tack för att ni läser! :tummenupp
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Från annan tråd:
Håll momnetet uppe med den här moppohojen, vi vill ha en åkrapport om en vecka
Varför vänta? :yoparty

Idag gick jag ut i verkstan och byggde en högst provisorisk liten tanklösning. "Man tager vad man haver" är en riktigt bra devis:
20220820_164831.JPG20220820_165105.JPG
Efter det startade hon så fint och jag kunde ge mig ut på en kort provtur! :banana :yoparty :rock



Det här med halvautomat är lite obehagligt, tar emot att att växla utan att frikoppla :gnissla

När jag ändå hade hojen igång så passade jag på att testa elsystemet. Blinkers runtom fungerar men tuta, fram- och baklyse är döda. Blir till att felsöka.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kom den med gul sadel när den var ny? Eller har den blivit omklädd någon gång under årens lopp?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kom den med gul sadel när den var ny? Eller har den blivit omklädd någon gång under årens lopp?
Inte vad jag kunnat luska fram, så tämligen säker på att den blivit omklädd och det har jag tänkt åtgärda :tummenupp Tanken har också blivit amatörmässigt omlackad av någon föregående ägare så tanken är att så fort den är tät och fin så ska jag lämna iväg den och få den ordentligt lackad i originalkulör.

Enligt det här dokumentet har de iallafall inte levererats med gul sadel original:
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Varför vänta? :yoparty

Idag gick jag ut i verkstan och byggde en högst provisorisk liten tanklösning. "Man tager vad man haver" är en riktigt bra devis:
View attachment 475361View attachment 475362
Efter det startade hon så fint och jag kunde ge mig ut på en kort provtur! :banana :yoparty :rock



Det här med halvautomat är lite obehagligt, tar emot att att växla utan att frikoppla :gnissla

När jag ändå hade hojen igång så passade jag på att testa elsystemet. Blinkers runtom fungerar men tuta, fram- och baklyse är döda. Blir till att felsöka.
Riktigt snygg hoj. Vill ha! Men rasslar den inte lite illa på låga varv? Eller är det något annat som vibrerar?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Riktigt snygg hoj. Vill ha! Men rasslar den inte lite illa på låga varv? Eller är det något annat som vibrerar?
Jag tror det är lösa skruvar som skakar runt, tycker inte att det verkar komma ifrån motorn. Försökte filma lite specifikt med kameran nere vid motorn och gav lite gas för att höra och jag tycker inte att det kommer därifrån, det känns inte som att ljudet blev tydligare nere vid motorn, snarare att det ökade i volym när jag tar upp kameran och tar ett steg tillbaka... Skulle tro att det är något löst som vibrerar som ger upphov till ljudet. Tanken exempelvis monteras med en skruv genom övre motorfästet, och då jag monterade av tanken så drog jag inte åt denna ordentligt utan satte den bara på plats för att hålla motorn uppe medan tanken är av, så det kan vara den som rasslar. Jag får forska lite i det och se vad det kan vara.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Låter som kolvslammer brukar låta på en gammal luftkyld motor.
Tycker du? Känns inte troligt då den bara gått 1600km, och när jag hade av cylindern så tyckte jag mig inte märke av något vidare spel... Får ta och undersöka saken.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Haha! Fan vad bra jobbat!
Hur tänkte du täta tanken? ( det är ju ändå den som räknas)
Tackar :tummenupp

Det beror lite på hur illa läckorna är, om plåten är helt uppruttnad så kanske det rentav är lika bra att kapa upp den och svetsa i frisk plåt... Är det däremot bara några småporer tänkte jag försöka hårdlöda.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tycker du? Känns inte troligt då den bara gått 1600km, och när jag hade av cylindern så tyckte jag mig inte märke av något vidare spel... Får ta och undersöka saken.
Har samma ljudet i pw50,n kräver inte my spel på kolv skiten att det skramlar inget som händer men det låter, men det är något som vibrerar också kanske värmeskyddet.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har samma ljudet i pw50,n kräver inte my spel på kolv skiten att det skramlar inget som händer men det låter, men det är något som vibrerar också kanske värmeskyddet.
Jag ska kika på det, där är ju lite grejer som sitter löst just nu. Tutan hänger löst på sidan, bulten till tanken är bara löst ditsatt etc. Blir jag inte av med ljudet när allt är åtddraget så kanske det är värre... Vi får se framöver helt enkelt :) Nu ska jag försöka luska ut vad det ska vara för olja i växellådan samt om nivån ska kollas med hojen på sidostödet eller upprätt, servicemanualen jag laddat ner säger inget om typ, hur den byts eller hur den kollas utan bara hur mycket som ska i vilket ju är fullkomligt värdelöst med tanke på att den infon fås av att mängden är ingjuten i motorkåpan...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag ska kika på det, där är ju lite grejer som sitter löst just nu. Tutan hänger löst på sidan, bulten till tanken är bara löst ditsatt etc. Blir jag inte av med ljudet när allt är åtddraget så kanske det är värre... Vi får se framöver helt enkelt :) Nu ska jag försöka luska ut vad det ska vara för olja i växellådan samt om nivån ska kollas med hojen på sidostödet eller upprätt, servicemanualen jag laddat ner säger inget om typ, hur den byts eller hur den kollas utan bara hur mycket som ska i vilket ju är fullkomligt värdelöst med tanke på att den infon fås av att mängden är ingjuten i motorkåpan...
Alla mina 2T går på atf dextron 3 o har alltid gjort.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag ska kika på det, där är ju lite grejer som sitter löst just nu. Tutan hänger löst på sidan, bulten till tanken är bara löst ditsatt etc. Blir jag inte av med ljudet när allt är åtddraget så kanske det är värre... Vi får se framöver helt enkelt :) Nu ska jag försöka luska ut vad det ska vara för olja i växellådan samt om nivån ska kollas med hojen på sidostödet eller upprätt, servicemanualen jag laddat ner säger inget om typ, hur den byts eller hur den kollas utan bara hur mycket som ska i vilket ju är fullkomligt värdelöst med tanke på att den infon fås av att mängden är ingjuten i motorkåpan...
Nu kan jag inte den modellen specifikt men de gamla 2t japanarna jag jobbat med har alltid haft en nivåplugg. Ställ hojen rakt och häll i tills det pissar ur. Brukar vara vanlig 10w-40, typ biltemas mc olja i. Vissa kör med ATF med bra resultat.

Känns inte som växellådsoljan är det mesta kritiska på den typen av maskin men kan du hitta vad kawa rekommenderar så hade jag kört på det.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu kan jag inte den modellen specifikt men de gamla 2t japanarna jag jobbat med har alltid haft en nivåplugg. Ställ hojen rakt och häll i tills det pissar ur. Brukar vara vanlig 10w-40, typ biltemas mc olja i. Vissa kör med ATF med bra resultat.

Känns inte som växellådsoljan är det mesta kritiska på den typen av maskin men kan du hitta vad kawa rekommenderar så hade jag kört på det.
Alla mina 2T går på atf dextron 3 o har alltid gjort.
Anledningen till att jag frågar är att jag fick med en dunk 80w växelolja som säljaren precis hade köpt och som han menade var till denna, och jag är väldigt skeptisk... Jag vill mest hitta något konkret som säger att det ska eller inte ska vara den oljan. Jag har aldrig haft halvautomatiska tvåtaktare tidigare, bara manuella. Så jag vet ju inte, det kanske krävs speciell olja till denna...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är väll bara zundapp som har den typen av olja.

Just atf är ju för kopplingar och atf dextron 3 har ännu mera friktion ämne i oljan. Men med gamla lameller vet man ju aldrig.

Men alla Yamaha suzuki o husqwarna har gått på atf utan några bekymmer det är ju bara skvätt smörjning i vlådan.

Annars funkar garanterat agrol turbo kombi. Den är till allt
Våta bromsar. Hydraul. Servo. Motor. Växellåda. Halvautomater. Osv osv
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Anledningen till att jag frågar är att jag fick med en dunk 80w växelolja som säljaren precis hade köpt och som han menade var till denna, och jag är väldigt skeptisk... Jag vill mest hitta något konkret som säger att det ska eller inte ska vara den oljan. Jag har aldrig haft halvautomatiska tvåtaktare tidigare, bara manuella. Så jag vet ju inte, det kanske krävs speciell olja till denna...
Det är inte omöjligt att det ska vara 80w växelolja i, dock känns det aningen osannolikt. Sen kan det säkert fungera ändå.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har ställt frågan i en modellspecifik grupp på facebook så får vi se om någon kan reda ut frågetecknen :)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top