Torrsprickor i däck

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ställer en nyfiken fråga
Jag köpte däck i april på butik X. Väl hemma avslöjar märkningen fram att det är 6 år gammalt. Bak säger 3 år gammalt.
Jag kan leva med att man inte får sprillans nya däck, men då kan det vara schyst att tala om det också så man får rabatt.
Gick tillbaka och dom sa ungefär att det var inget dom tänkte beställa hem med tanke på att mina dimensionerna är udda.
Har torrsprickor i mönstringen fram och behöver nog köpa nya däck, jag blir bara så trött på butik X
Visserligen var det 5månader sedan jag köpte däckena, så det kanske är försent att gnälla nu. Dom säger nog att dom förvarat däcken kanonbra...

Men det är väl lika bra att köpa nya och kasta dom gamla åt helvete om dom har fått sprickor?

Har haft ett 5 år gammalt däck på en gång. Var som att åka på såpa som fort det blev lite fuktigt ute. Släppte på 4'an vid gaspådrag...

Mitt tips: Klaga och Byt!!

däck e ju färsk vara..
inte dricker du mjölk som gått ut för 3 veckor sen?? eller?

Chefen Alabama skrev:
Har haft ett 5 år gammalt däck på en gång. Var som att åka på såpa som fort det blev lite fuktigt ute. Släppte på 4'an vid gaspådrag...

Mitt tips: Klaga och Byt!!

Intressant nog frågade personelen om jag hade vurpat med däcken. Nej svarade jag.
Och gick omkull i juli istället. men det kanske inte berodde på däckena. Det regnade och hade tydligen varit dieselutsläpp.
Tror inte några däck hade hjälp tyvärr.

Klaga 5 månader efter köp.. hum. Kan alltid försöka.
Men dom har gått rätt varma av all övningskörning, så dom är ju använda bra..

Hur som helst Jannica, byt däcken i vinter. Dom är slut dom där, kanske inte mönstermässigt men gummit är slut.

Hota med att du ska dra in KO om de inte byter ut däcken.
Inget reellt hot egentligen då det gått så lång tid, men det brukar ta skruv ändå...

gå tillbaka o kräv att dom ger dig nya däck.... kan inte finnas en chans att man ska acceptera 6 år gamla däck .
skulle inte åka en meter till på dom om ja vore du....

om dom inte ger sig så ring ARN.... solklar vinst !!

ambulans skrev:
gå tillbaka o kräv att dom ger dig nya däck.... kan inte finnas en chans att man ska acceptera 6 år gamla däck .
skulle inte åka en meter till på dom om ja vore du....

om dom inte ger sig så ring ARN.... solklar vinst !!

Dom ville inte hjälpa förra gången så jag tvivlar starkt på att dom tänker hjälpa denna gången 5 månader med använda däck.
men man kan ju alltid prova.

Fick däck som var lite mer än 6år gamla från Pirelli - blev misstänksam och frågade om det och då fick jag svaret att pirelli garanterar att däck ska vara fullvärdiga i upp till 8 år i lager.

Fick också veta att däcken "vårdas" på lagret genom att de ligger i kontrollerad temperatur, mörker och att de vänds regelbundet...

så jag lät montera dessa, och fick höra av firman som utförde monteringen att "dessa ska du inte köra på bana med" och jag sa att det hade jag inte tänkt heller...

Nu har jag kört på bana med dessa däck,vid 3 olika tillfällen, utan några problem alls, har inte heller råkat ut för några läskigheter på vanlig väg heller.

Monterade och balanserade själv ett par "Pirelli Phantom +1 " som var tillverkade i brasilien :zpy som inte heller var "nya" på min andra hoj och tänkte "jaja de var ju billiga i allafall" och motvilligt måste jag erkänna att greppet i dessa otroligt fula däck är suveränt både på grus och asfalt!

Slutsats är att datumstämplingen är inte allt utan även hur däcken förvarats spelar roll.

Har kört med dessa Pirelli i 2 säsonger nu utan en antydan till torrsprickor.

Greppet i Pirellidäcken är mycket bra MEN jag tycker de är lite väl darriga när man kör på vita linjer...

Bikerbitch skrev:
Dom ville inte hjälpa förra gången så jag tvivlar starkt på att dom tänker hjälpa denna gången 5 månader med använda däck.
men man kan ju alltid prova.

ja ring konsumentrådgivningen på din kommun, dom hjälper dig..
dom tar kontakt med företaget i fråga, o hjälper inte de så kan dom fixa med en anmälan till ARN...

de där hade jag aldrig accepterat om ja va du, de är säkerhetsrisker med att åka på torrsprickor i ett mc däck.
Det är 2 års garanti som gäller , oavsett vad dom försöker med :fakta

Även om du inte får nya däck så kan det ju var skönt att få skälla ut vederbörande chef i butiken. Jag själv är inte blyg för det i alla fall, sedan kan du ju förklara att du aldrig kommer att sätta din fot i deras butik.

Vidare kan det ju på sin plats att berätta för dina kompisar att dom bör vara vaksam när dom handlar i butik X.

Menar inte att du ska hänga ut dom HÄR, utan kanske berätta muntligt för dina närmaste kompisar i allafall.. Enligt PUL finns regler om hur man får nämna företagsnamn o.dyl. (Min kompis har haft vissa problem med det på sin hemsida.)

"Gamla" dåck

Ämnet har ju varit uppe för ett par år sedan, då betr vinterdäck för bil.
Vill minnas att det var Michelin (?) som sålde "gamla" däck, de hävdade dock att upp till tio år var det inga problem och att åldringen började först då man "motionerade" däcken, dvs började använda dem.

:hej

Re: "Gamla" dåck

Kahobe skrev:
Ämnet har ju varit uppe för ett par år sedan, då betr vinterdäck för bil.
Vill minnas att det var Michelin (?) som sålde "gamla" däck, de hävdade dock att upp till tio år var det inga problem och att åldringen började först då man "motionerade" däcken, dvs började använda dem.

:hej

ja.... är inte torrsprickor ett ålderstecken då vet inte jag... :confused:

ODEN skrev:
Menar inte att du ska hänga ut dom HÄR

Lägg in det under forumet "Handlare och verkstäder".

Många, ibland jag själv också, tittar aldrig hur gamla däcken är. Och att kränga däck som har (eller strax efter köpet fick) torrsprickor är ju totalt uppåt väggarna.

Häng ut dem, I say.

/J

Fel av butiken, ja.
Dumt att inte byta direkt, nja

Hade jag fått rabatt på de däcken på den hojen hade jag nog tatt det. Fast då skulle de ha varit billiga.

Och häng ut den firman, det chockar nog ingen vilken det är...

svineri, de har lurat dig anser jag.
Annars ska de fasen sga att det är däck som är gammla man köper.
Jag har kört på allt gamalt skit som finns med o utan sprickor, men då har jag åtminstonde vetat om det.
Ofta sliter man snart av det hårda "skalet" på ett gammalt däck, sen är det bättre under.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick