Torrt kött

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Jänkarna har något som kallas Beef Jerky som är torkat smaksatt kött som man kan tugga på. I Sverige finns någon variant på viltkött.

Problemet är att det är dyrare än naziguld att köpa i affären. 75 spänn för typ 100 gram. Så jag undrar om någon vet var man hittar billigare beef jerky i Sverige!
 

s9d8as0vjk

Guest
Jänkarna har något som kallas Beef Jerky som är torkat smaksatt kött som man kan tugga på. I Sverige finns någon variant på viltkött.

Problemet är att det är dyrare än naziguld att köpa i affären. 75 spänn för typ 100 gram. Så jag undrar om någon vet var man hittar billigare beef jerky i Sverige!

Det är bara att göra eget ! Men räkna med att ca 65-75% av vikten försvinner iom torkandet. Det är mycket vatten i kött. ;)

Kortfattat så gör man en saltlag av vatten, salt & de kryddor man vill ha. Skivar köttet tunnt och lägger i saltlagen i ca ett dygn. Efter det sköljer man av köttet i kallt vatten och torkar sedan i ugn på ca 50 grader. Torktiden varierar beroende på tjocklek på skivorna och vilket kött man använder men räkna med 12-16 timmar. Ugnsluckan ska vara öppen pyttelite för att släppa ut den fuktiga luften.

Jag har gjort torkat kött av oxrulle, fransyska och nåt mer och det blir kanongott. Köttet ska vara så fett- & senfritt som möjligt för att det ska hålla sig länge samt att det inte ska bli som tuggummi när man tuggar på det.
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Det är bara att göra eget ! Men räkna med att ca 65-75% av vikten försvinner iom torkandet. Det är mycket vatten i kött. ;)

Kortfattat så gör man en saltlag av vatten, salt & de kryddor man vill ha. Skivar köttet tunnt och lägger i saltlagen i ca ett dygn. Efter det sköljer man av köttet i kallt vatten och torkar sedan i ugn på ca 50 grader. Torktiden varierar beroende på tjocklek på skivorna och vilket kött man använder men räkna med 12-16 timmar. Ugnsluckan ska vara öppen pyttelite för att släppa ut den fuktiga luften.

Jag har gjort torkat kött av oxrulle, fransyska och nåt mer och det blir kanongott. Köttet ska vara så fett- & senfritt som möjligt för att det ska hålla sig länge samt att det inte ska bli som tuggummi när man tuggar på det.

Bra tips! :tummenupp

Ska räkna lite på det där, me det borde rimligtvis bli billigare än 750 kronor kilot, även med 75 procents vatteninnehåll!

Kanske köpa lite hickoryolja...
 

s9d8as0vjk

Guest
Bra tips! :tummenupp

Ska räkna lite på det där, me det borde rimligtvis bli billigare än 750 kronor kilot, även med 75 procents vatteninnehåll!

Kanske köpa lite hickoryolja...

Jadå, om du ska snika riktigt mycket kan du köpa nöthjärta. Hehe ! Billigt som fan och ska tydligen vara bra till torkning. Jag har dock aldrig testat.

En kryddning som jag kört på är salt, svartpeppar, sambal, vitlök & liquid smoke. Höll på att glömma en sak. Det ska vara socker i saltlagen också. Det ska vara hälften socker mot andelen salt. Kom på att jag gjort en laddning av rostbiff också. Funkade också kanon. :)

Tex
10 dl vatten
ca 0,5 dl grovsalt
ca 0,25 dl socker
1 msk grovmalen svartpeppar
1-3 tsk sambal
1-3 msk liquid smoke
4-8 klyftor pressad vitlök
 

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
Torka i ugn, skämmes!

Kött skall torkas utomhus på en skuggig plats i norrläge.

Ren/älgkött delas upp i ca 4 cm tjocka skivor som får ligga i en salt/sockerlag i ett dygn. Spola av. Stick ett hål i köttbitarna och fäst ett snöre i var och en. Häng utomhus skyddat från sol, helst i mitten av februari. Vänta 2-4 veckor. Klart och delikat.
 

s9d8as0vjk

Guest
Torka i ugn, skämmes!

Kött skall torkas utomhus på en skuggig plats i norrläge.

Ren/älgkött delas upp i ca 4 cm tjocka skivor som får ligga i en salt/sockerlag i ett dygn. Spola av. Stick ett hål i köttbitarna och fäst ett snöre i var och en. Häng utomhus skyddat från sol, helst i mitten av februari. Vänta 2-4 veckor. Klart och delikat.

Det lär inte fungera någe bra här nere. Skator, kråkor, fiskmåsar lär äta upp alltsammans innan det torkat. Alternativt att det ruttnat i värmen ... ;)

Ugn fungerar kalasbra och en med varmluftsfunktion funkar ännu bättre. Tempen får helst inte gå över 50 grader för då blir det mer tillagat än torkat ...
 

FLAGEL

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
CBR600F och gammal Kawa!
Även jag är en gedigen Beef Jerky-älskare, men som tidigare sagt är det förbaskat dyrt. Bra tips här i tråden, ska deffinitivt prova någon gång. Var får man tag på nöthjärta? :)
 

s9d8as0vjk

Guest
Även jag är en gedigen Beef Jerky-älskare, men som tidigare sagt är det förbaskat dyrt. Bra tips här i tråden, ska deffinitivt prova någon gång. Var får man tag på nöthjärta? :)

Om man bara orkar hålla på och slabba lite och pallar att vänta nästan 2 dygn så är det kanon att göra själv. Ofta räcker det ju en bra stund sen också. :)

Nöthjärta finns på Willys & Ica Maxi iallafall. Men har som sagt aldrig vågat köpa nåt. :yoparty

Hmm, blev så jäkla sugen på torkat kött så tjejen fick åka och köpa 1,25kg rostbiff som ska torkas. Om typ 1½ dygn får man smaka. :)
 
Last edited:

FLAGEL

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
CBR600F och gammal Kawa!
Om man bara orkar hålla på och slabba lite och pallar att vänta nästan 2 dygn så är det kanon att göra själv. Ofta räcker det ju en bra stund sen också. :)

Nöthjärta finns på Willys & Ica Maxi iallafall. Men har som sagt aldrig vågat köpa nåt. :yoparty

Hmm, blev så jäkla sugen på torkat kött så tjejen fick åka och köpa 1,25kg rostbiff som ska torkas. Om typ 1½ dygn får man smaka. :)

Aldrig vågat köpa? :p Haha, så ska de tas, en kvinna vet sin plats i huset eller? ;D
 

s9d8as0vjk

Guest
Aldrig vågat köpa? :p Haha, så ska de tas, en kvinna vet sin plats i huset eller? ;D

Mja, hon var så snäll som åkte iväg och shoppade. Oftast är det jag som får åka och handla tyvärr. ;)

Köttet hänger på torkning i ugnen nu iallafall. Fick stressa lite med saltningen för att få det klart tills nu ikväll. :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top