Jäkligt snyggt!
(Dumpar lambdamuttrarna i din brevlåda sent på tisdag kväll annars i värsta fall torsdag em åt andra hållet.)
Du hade inte flänsen fastskruvad på en grövre platta vid svetsning?Efter som att jag inte har Facebook där det alltid verkar visa hur allt alltid är så fantastiskt bra, fint och positivt så postar verkligheten.
Skulle svetsa fast flänsen och svestade utvändigt och det gick hyfsat till sista biten, då tog gasen slut. Ny flaska fixades igår så jag tänkte att nu svetsar jag det sista, hade problem i torsdags men det var nog gasen men idag gick det bättre.
Det var i alla fall vad jag trodde till jag kollade resultatet, fick värma på hyfsat och då slog sig flänsen nåt fruktansvärt. Skulle möjligen gå att plana med det skulle vara ett jäkla jobb. Kapade av röret i första skarven så det får bli en ny rörbit och ny fläns och denna gång konar insidan av hålet på flänsen och svetsar på insidan.
Lite surt, men jag har ju bara svetsat tig i 11 månader så lite missöden för man nog räkna med.
Den skeva flänsen och en ny på gång
View attachment 479055View attachment 479056
Du hade inte flänsen fastskruvad på en grövre platta vid svetsning?
Rostfritt slår sig som fan. Om du vet hur mycket dom drog sig även om dom var i spänn så kanske du kan shimsa lite och överspänna dom innan svetsning.
När vi svetsar rör kan man få ha t.ex. 1mm spalt där man börjar och 3mm där man ska sluta för då har den krympt till 1mm när man kommer dit. Man kan också ta stumpar av rundstång och sätta i skarven och häfta fast, det brukar hålla emot krympningen bättre.Jag har märkt detta? Vad jag märkt är att det också krymper hyfsat bra, fast det gör ju svart också men är rostfritt värre?
Röret mellan toppen blev kortare redan efter två svetsar så jag fick kompensera med spalt på de två sista svetsarna och ändå blev det på gränsen. Går det på nåt vis att räkna ut hur mycket det krymper eller är det känsla och erfarenhet som gäller för detta? I fallet med toppen skulle jag nog lagt på ca 2 mm känslan säger att det for ca 0.5 mm i varje svets.
Blir svårt att förspänna denna flänsen om man ska komma åt att svetsa, men konar jag hålet och svetsar invändigt kommer det nog att krävas betydligt mindre värme och flänsen bör nog då slå sig år rätt håll, är ju bättre om ytterkanterna reser sig. Sen är det nog klokt att ta det lugnare och svetsa en liten bit och kyla och sen svetsa en bit på motsvarande sida. Tänker att jag då får försöka greja ihop nåt för att få till rotgas på utsidan, man får nog försöka tejpa alutejp på utsidan så det bildar ett hålrum mellan röret och flänsen.
Nå man lär sig nåt nytt hela tiden och det är ju ännu ett tag till våren, så än så länge håller tidsplanen för nytt insug och avgassystem, fick avgasflänsarna i förgår så nu har jag också alla grejer för att fortsätta med avgassystemen.
Jag fattar inte, vart fan sitter förgasaren/förgasarna?
Kör du singelförgasare?
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |