Tp kabel

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag ska dra en tp kabel genom trädgården
och längden blir mellan 50-100meter...
På pappret ska detta funka fint men jag e lite osäker ändå att det funkar pga att kablen blir för lång?
E det någon som har något tips eller berätta av egna erfarenheter?

jag ska dra en kabel mellan nätverkskort och switch och en kabel mellan adsl modem och nätverkskort...

Jag kommer bara dra en kabel så jag kommer använda samtliga kablar i kablen

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
AleX skrev:
Jag ska dra en tp kabel genom trädgården
och längden blir mellan 50-100meter...
På pappret ska detta funka fint men jag e lite osäker ändå att det funkar pga att kablen blir för lång?
E det någon som har något tips eller berätta av egna erfarenheter?

jag ska dra en kabel mellan nätverkskort och switch och en kabel mellan adsl modem och nätverkskort...

Jag kommer bara dra en kabel så jag kommer använda samtliga kablar i kablen
Inga problem, kör man ethernet över TP-kabel så kan man köra uppåt en kilometer innan man behöver förstärka signalen om inte mina datakommunikationskunskaper sviker mig, hur som helst så är 100 meter inga problem.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
sgtpepper skrev:
Inga problem, kör man ethernet över TP-kabel så kan man köra uppåt en kilometer innan man behöver förstärka signalen om inte mina datakommunikationskunskaper sviker mig, hur som helst så är 100 meter inga problem.

Hmm e du säker på de.. som jag har fattat det så e max 100meter på tp kabel men med bnc kabel eller va de heter så kan man ha kilometervis.. rätta mig någon :gnissla

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
AleX skrev:
Hmm e du säker på de.. som jag har fattat det så e max 100meter på tp kabel men med bnc kabel eller va de heter så kan man ha kilometervis.. rätta mig någon :gnissla
Du har helt rätt, jag mindes fel. Jag hittade den här sidan, där står det ganska utförligt om olika Ethernettyper, 100m för 10BaseT och 2 km för 10BaseF (fiber). Du får köra fiber då helt enkelt ;).

LiCrO

.....
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
ER6n
100 Meter!
Men om du skulle dra några meter extra så märker du ingen skillnad. det är bara en sådan dära hemskt standard "TIA/EIA-568-A" Som man ska gå efter när man drar kablar på "riktigt".

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
CBR 600 mod
100 meter funkar bara bra, drar man längre typ 130-140 tror jag men börjar tappa signal och även bandbredd...har iallfall själv ca 100-110 meter tp kabel till min switch och det funkar bara bra....se bara till att dra kabeln i ett skyddande rör, inge kul att gräva upp hela gården om ett år :huvet

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
100 meter klarar du med en TP kabel, cat 5
Vad som är viktig är hur du lägger den, inga klämskador eller liknande på kabeln.
Sen klarar vanlig inomhuskabel inte utomhusfukt så länge så välj rätt kabel.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife