träna bort bakbromsvanan

Magg0t

Speed Is Priceless
Gick med
24 May 2009
Jag är rätt ny på Mc i trafik har mesta dels bara lekt runt med min R1a osv på diverse ställen eftersom jag inte får ta kortet förens nästa sommar pga ålders kraven. Men iaf jag har alltid haft intresse för 2 hjuliga fordon och jag körde moped dagligen när jag va 12 år tills jag vart 15-16. Har små kört lite då och då för jag liksom velat köra hoj så då tar man de man har :).

Problemet är att jag inte haft någon frambroms på den så jag har alltid bromsat i bak så i panik situationer med Rettan som blir de automatiskt att jag nyper i bak och alla som kör hoj vet ju hur bra det är ;). Jag har kör cross osv men jag har ju alltid kört på grus eller i skog då blir det ju bak man bromsar just för att man sladdar runt mesta dels.

Så nu när jag tränar inför körkortet osv försöker jag köra med frambromsen men när de blir mer göra-utan-att-tänka situationer så blir det i bak jag nyper åt.

Någon som har tips på hur man kan träna bort detta ? Kan man ställa ner bromsverkan i bak så den bromsar men aldrig låser hjulet ? Och hur gör jag det om det skulle vara en lösning ?

/ Mag

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Sätt höger fot så att du har fotpinnen strax bakom tårna, och ha den kvar där, så kan det underlätta en del.

Magg0t

Speed Is Priceless
Gick med
24 May 2009
Sätt höger fot så att du har fotpinnen strax bakom tårna, och ha den kvar där, så kan det underlätta en del.

ah har tänkte så jag också alternativt ha foten under bromspinnen men jag har en tendens att snabbt få den på plats när jag ska bromsa :S

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Jag är grön själv men jag tycker att nilax kom med ett bra tips, håll foten på pinnen! :p

Körde uppe i idre nyligen=inga bilar men mkt renar och skit. Testade ett par gånger att stanna från de hastigheterna jag låg i, när jag var för pigg på bakbromsen lämnade jag ett duktigt sträck bakom mig

Lycka till med kortet!

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
ah har tänkte så jag också alternativt ha foten under bromspinnen men jag har en tendens att snabbt få den på plats när jag ska bromsa :S

Risken är stor att du kommer klota med låst bakhjul. Öva bort ovanan. Nån klok person sa till mig att det tar ca 3000 upprepningar att öva in något reflexmässigt. Hoppas det går fortare för dig. Tänk : Använd Frambroms!

Magg0t

Speed Is Priceless
Gick med
24 May 2009
tack för alla svar ska fortsätta träna som en dåre !

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Gör väl inget att bromsa med bakbromsen så länge du i första hand bromsar med frambromsen och det är ju bara å öva. Tycker inte att det verkar påverka bromssträckan om man låser bak eller inte, fast körskoleläraren gillade inte mina långa svarta streck så det fick övas bort, svårt att undvika att låsa bakhjulet vid nödsituationer dock.
Kul när man lyckas bromsa så att det kvittrar om framdäcket, konstigt nog så gick hojen jag övningskörde med inte upp på framhjulet och jag hann aldrig prova med GS500an.

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tycker inte att det verkar påverka bromssträckan om man låser bak eller inte, fast körskoleläraren gillade inte mina långa svarta streck så det fick övas bort,

Det är ju inte direkt bromssträckan man oroar sig för i samband med låst bakhjul. Snarare att det släpper, man får sladd och hela hojen far åt h*lvete.

Alla inbromsningar sker tyvärr inte på en spikrak övningssträcka.

Till trådskaparen:

Jag gjorde som alla andra, använde bakbromsen för mkt i början.
Men ta några repor och koncentrera dig på att inte använda bakbromsen alls, utan bara frambromsen så ser du att det funkar lika bra / bättre.

Förslagsvis så börjar du med det när du inte kör speciellt fort så försvinner "rädslan" oxå.

Tänk oxå på att bromsa mjukt men bestämt, och inte krampaktigt nypa åt handtaget så kommer du märka att den inte går upp på framslangen. Man kan bromsa väldigt mkt innan det händer.

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Gör som min exman som var min handledare, sparka mig på smalbenet när jag ansvänder bakbromsen:tummenupp
Det vara garanterat effektivt, dock mindre bra för äktenskapet:tummenupp

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Gör väl inget att bromsa med bakbromsen så länge du i första hand bromsar med frambromsen och det är ju bara å öva. Tycker inte att det verkar påverka bromssträckan om man låser bak eller inte, fast körskoleläraren gillade inte mina långa svarta streck så det fick övas bort, svårt att undvika att låsa bakhjulet vid nödsituationer dock.
Kul när man lyckas bromsa så att det kvittrar om framdäcket, konstigt nog så gick hojen jag övningskörde med inte upp på framhjulet och jag hann aldrig prova med GS500an.

Varför hann du inte prova med GS500an? Bromsade du inte? ;)

Nä de va elakt, förlåt:brinnerup

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Det är ju inte direkt bromssträckan man oroar sig för i samband med låst bakhjul. Snarare att det släpper, man får sladd och hela hojen far åt h*lvete.

Alla inbromsningar sker tyvärr inte på en spikrak övningssträcka.

I kurvor ska man inte bromsa öht, och behöver man trots allt göra det så får man vara ytterst försiktig, jag bromsar då lätt med frambromsen och lättar lite på gasen för att motorbromsa. Behöver man tvärnita rätar man upp hojen och bromsar för fulla muggar tills man fått ner farten tillräckligt då kan man börja svänga igen (undvek krock i en rondell på det sättet).

Varför hann du inte prova med GS500an? Bromsade du inte? ;)

Nä de va elakt, förlåt:brinnerup

Hehe, jag prioriterade wheelies i första hand och det gick inte (fick inte upp dne mer än 10cm), hann lägga omkull den innan jag gjort slag i saken och försökt få upp den på framhjulet. Den har lite annan chassigeometri än en sh också så den går inte lika lätt upp på framhjulet.

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
Långsam men underbar
en broms är väl till för att användas antar jag.. förstår mig inte på er alla som inte använder bakbromsen... själv använder jag bakbromsen hela tiden.. har provat använda enbart fram men det funkar inte.. man får inte det lika optimalt som när man använder båda..

träna istället på att bli vän med den

Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
en broms är väl till för att användas antar jag.. förstår mig inte på er alla som inte använder bakbromsen... själv använder jag bakbromsen hela tiden.. har provat använda enbart fram men det funkar inte.. man får inte det lika optimalt som när man använder båda..

träna istället på att bli vän med den

Instämmer, lär dig använda bakbromsen rätt, du ska aldrig låsa någon broms inte ens i paniksituationer så det är bara att träna :tummenupp

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...