Trängselskatt i sthlm

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Den 1 januari blev det alltså svindyrt och avgift på den enda vettiga vägen för att passera sthlm eller ta sig från den ena sidan till den andra.

Enligt reklamerna (finns i flera olika versioner) på radion så kostar det 11-30 kr men jag betalade 35 när jag åkte upp vid lindhagsplan.

EDIT; Nu kom en reklam som sa 35kr?:dummer

Åkte centralbron via klarastrandsleden och passerade två kontroller a 35 kr styck. Sitter verkligen den norra kontrollen så tätt intill stan att man åker på två avgifter för att åka en bit på leden?

Enligt radion kommer var tionde bilist välja andra alternativ eller 10% mindre trafik på Essingeleden.
Låter totalt BS och vem kom på idén att ljuga?
Vem ska hållas ansvarig när detta inte stämmer?
Möjligtvis de första veckorna men som vanligt så kommer trafiken öka igen.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Sjuka är att de stoppar förbifarten och höjer trängselskatten.. elakt!

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Tycker att alla kommuner skall få skatta de som åker igenom, som nästa steg även på varor som passerar.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Tycker att alla kommuner skall få skatta de som åker igenom, som nästa steg även på varor som passerar.

Ja, Stockholms kommun kanske kunde ta betalt av alla utbölingar som vill hit och på så sätt finansiera Stockholmarnas del av den statliga trängselskatten som suger ut kommunens invånare.:tummenupp

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Ja, Stockholms kommun kanske kunde ta betalt av alla utbölingar som vill hit och på så sätt finansiera Stockholmarnas del av den statliga trängselskatten som suger ut kommunens invånare.:tummenupp

Skulle gladeligen betala de få gånger jag åker dit om man isf slipper betala de gånger man bar vill förbi.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Jag skulle rösta på det förslaget.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Skulle gladeligen betala de få gånger jag åker dit om man isf slipper betala de gånger man bar vill förbi.

Min poäng var att om du som utböling vill köra in i kommunen får du betala för det och att inkomsterna skulle gå till att betala Stockholmarnas del av den nuvarande statliga skatten (som du självklart kommer att få fortsätta betala utöver den nya kommunala). Det är ju rimligt att vi som bor i kommunen får trängas gratis på våra gator men att andra bör hållas borta/betalar för privilegiet.

Vill du bara åka förbi kommunen är det avgiftsfritt redan idag.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Min poäng var att om du som utböling vill köra in i kommunen får du betala för det och att inkomsterna skulle gå till att betala Stockholmarnas del av den nuvarande statliga skatten (som du självklart kommer att få fortsätta betala utöver den nya kommunala). Det är ju rimligt att vi som bor i kommunen får trängas gratis på våra gator men att andra bör hållas borta/betalar för privilegiet.

Låter rimligt att de som bor innanför tullarna och vill bege sig ut från stan skulle slippa avgiften, visst.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Låter rimligt att de som bor innanför tullarna och vill bege sig ut från stan skulle slippa avgiften, visst.
Tell me about it, jag bott innanför men jobbar utanför, jag bidrar till minskad trängsel eftersom jag lämnar staden dagtid. Men, logik biter förstås inte på moderaterna som skapat detta helvete.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan

I och med trängselskatten på essingeleden så är det rätt knapigt för oss utbölingar att bara ta oss förbi..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, det är väl "smidigast" att svänga av och köra E20/rv55 istället isf, förutsatt att man inte har något att göra i sthlm alls.
Tror man kan ta någon färja också, från Uppsala tex så tar man av Norrortsleden i Häggvik, följ till Arninge, åk till Vaxholm, ta färjan till Rindö, nästa färja till Värmdö, sedan Nacka, Södra Länken och vips så är man tillbaka på E4

Eller via Drottningholm, Ekerö, färja till Norsborg.

Åh jo, det är minsann helt valfritt att åka Essingeled. #moderaterna

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
I och med trängselskatten på essingeleden så är det rätt knapigt för oss utbölingar att bara ta oss förbi..

Bor man väldigt nära så är man inte utböling, bor man inte väldigt nära så kör man Strängnäs - Enköping! :D

Skittråkig och inte fyrfilig väg men utan trängselskatt! :tummenupp

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tror man kan ta någon färja också, från Uppsala tex så tar man av Norrortsleden i Häggvik, följ till Arninge, åk till Vaxholm, ta färjan till Rindö, nästa färja till Värmdö, sedan Nacka, Södra Länken och vips så är man tillbaka på E4

Eller via Drottningholm, Ekerö, färja till Norsborg.

Åh jo, det är minsann helt valfritt att åka Essingeled. #moderaterna

Färjan mellan Ekerö å Slagsta kostar pengar.... Billigare att ta Essingeleden...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bor man väldigt nära så är man inte utböling, bor man inte väldigt nära så kör man Strängnäs - Enköping! :D

Skittråkig och inte fyrfilig väg men utan trängselskatt! :tummenupp

Sålänge man inte hamnar på 55an i pendlingen så är den ju faktiskt helt acceptabel. Men det är några av pendlarna som är helt jävla dumma i hela huvudet och fiser fram i 60 på 80vägen, lite oavsett väglag och väderlek. :gnissla
Jag pendlar mellan Enköping/Slöddertälje så jag har fått köra sträckan alldeles tillräckligt mycket.
Det blir ju inte bättre av att de satt upp fartkameror på de bästa omkörningställena heller av nån jävla outgrundlig anledning. :huvet

Men med hoj så är ju bilarna mer av rundningsmärken än faktiska hinder när man pendlar. :banana

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...