Trådekerfälgar

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Alla förståsigpåare säger att man ska ha trådekerfälgar på motorcyklar som inte enbart körs på slät asfalt. På slät asfalt ska man ha kolfiber, annars kan man stanna hemma, men det hör inte hit.
Innan jag tog körkort åkte jag cykel ibland och på såna envisades ekrar med att gå av eller sträckas så fälgen plötsligt vek sig. Är det korrekt att anta att det händer även på motorcyklar?
Jag har haft några motorcyklar med trådekrar och jag har bara smattrat dem med en skruvmejsel då och då för att lyssna på klangen. Hittills har jag inte hört något som fått mig att vilja spänna ekrar, men är metoden helt fel? Borde jag ha en speciellt utformad momentnyckel för att kontrollera med?

Kan någon ge mig en snabbkurs i ämnet?
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Det går bra att lyssna om du har öron för det. Personligen har jag en momentnyckel för ekrar - härligt avslappnande jobb.

Om du inte gjort det på ett tag så bör du räkna med en del justerande. Spänn var fjärde eker runt hela fälgen och hoppa ett steg följande varv tills du gått över alla. Kolla sedan igen.

Det är lätt att göra fel, så låt det ta tid. Spänn inte för mycket vid varje justering utan låt det hellre ta längre tid.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Om man spänner ekrar lite hipp som happ finns god chans att fälgen kastar i sidled.
Eller värre att navet inte är i centrum.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Sen förutom @Lugn s tips räkna med att en del nipplar inte går fint utan behöver antingen rengöras nitiskt eller bytas-bytte både ekrar/nipplar sist jag fick feeling då en del satt som helvete av allsköns gegga/smuts/rost och när man börjar justera kast i sidled å diff åt andra hållet då är tvångströjan å psyket nära 😂
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Sen förutom @Lugn s tips räkna med att en del nipplar inte går fint utan behöver antingen rengöras nitiskt eller bytas-bytte både ekrar/nipplar sist jag fick feeling då en del satt som helvete av allsköns gegga/smuts/rost och när man börjar justera kast i sidled å diff åt andra hållet då är tvångströjan å psyket nära

Ja, försöka fixa en fälg som är ur led skulle jag inte ens försöka mig på. Då betalar jag hellre någon som kan
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Just nu har jag bara en mc med såna hjul så jag får väl skruva av hjulen, ta av däcken och lägga fälgarna i ett kar med 5-56 innan man börjar fundera över att vrida på nipplarna.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ska man som vanlig dödlig hålla sig ifrån såna hjul? Jag brukar inte hoppa eller köra över stockar med mc.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Motorcykelfälgar med rostfri/kromad fälgbana är rätt så stabila i sig, så det är liten risk att dom viker sig, man märker långt innan dess att ekrarna har slappat.

Gamla enkelbottnade cykelfälgar i aluminium (dom som vek sig) var gjorda av en legering som påminner mycket om bly i hårdhet.

Gamla Xhopper MC's hade ju så jävla många ekrar att en gräshoppa inte tog sig igenom, där spelade eker spänningen liten roll
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ska man som vanlig dödlig hålla sig ifrån såna hjul? Jag brukar inte hoppa eller köra över stockar med mc.
Har du ett balanseringsställ så du kan snurra och mäta hur det kastar så är det inga bekymmer bara tid du gör slut på.

Se till att hjulet snurrar i ett fast läge i sidled och antingen ha seriösa grejer indikeringsklockor eller vad det heter som mäter i sidled eller gör nån egen variant som jag gjorde och flytta närmre och närmre du ser ju hur det kastar och justerar efter det
 

anadr0id

Tvåtaktstendentiös
Gick med
17 May 2023
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha TDR250 -89
Man kan bygga en egen riktningsjigg tämligen simpelt t.ex. så här (länken är ett inhopp vid 14:11):

Därefter tålmodigt jobba sig igenom radiellt och axiellt. Been there, done that. Som exempel kan nämnas att TDR:ens fälgar tillåts ha 2.0 mm kast både radiellt och axiellt, enligt Yamahas verkstadsmanual.

Trådekerfälgar är djävulens påfund. Jag kör treekrade gjutna alu-varianter nu istället.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Senast på moppehjulen så körde jag wd-40 på de ekernipplar som satt fast. Markerade dessa med tejp och ställde dessa kl 6. Man får ta en i taget om det är flera eftersom endast en kan stå längst ner. Ekernyckel är bra om den passar väl. Annars 00-an. Jucka höger-vänster-höger-vänster.
Varmluftspistol. Inte så gummit brinner. Lite lagom. Tålamod, jucka lite. Det är lockande att använda tång för att hålla emot ekern ovanför nippeln men det blir fula märken på ekrarna. Tålamod, wd-40,värme och vrida så hård man vågar.

När nipplarna är loss snurrar jag hjulet och håller tuschpenna emot fälgkanten. Då ser du lätt åt vilket håll fälgen är skev. Lossa 1/2 varv och spänn lika mycket på andra sidan. 1/4 varv där tuschsträcket smalnar av och tar slut. Detta tar lite tid men det är roligt (bara så du vet).

Jag brukar känna på två ekrar i taget så de känns lika. Det har funkat för mig. Inget 24-timmars Le Mans i mitt CV men otaliga cyklar, moppen och ett fälgbyte på en kx 250.

Är hjulet ovalt, hoppar upp och ned så är det lite mer tidskrävande tror jag. Men principen är ju densamma. Lossa bägge sidor höger-vänster och spänn motsvarande höger-vänster på motsatt sida.

Några föredrar att justera mindre, 1/4 varv i taget. Beror också på hur mycket hjulet slår.
Visst kan jag justera bort mig. Tvätta bort tusch och börja om.

Att dra av en eker är trist eftersom man då måste riva av däck och beställa ekrar. Två olika vinklar på böjen vid navet. Ekerlängden är ofta samma men det vet jag inte helt 100. Om man nu kan köpa enstaka ekrar. En sats kostar runt 800 och uppåt. Moppe 200. En till cykel 8 kr.
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ska man som vanlig dödlig hålla sig ifrån såna hjul? Jag brukar inte hoppa eller köra över stockar med mc.


Absolut inte!

Ekerfälgar både tåliga, lätta och flexibla.
KTM har haft problem på sina stora äventyrshojar, men det beror på... ...KTM och val av usla underleverantörer.
Konkurrenterna i samma segment har inga sådana problem.

Själv har jag knäckt många fler gjutna fälgar på vanlig grusväg än ekerfälgar.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Drar man ekrarna lite i taget och i rätt ordning håller sig hjulet rakt.
På tex KTM:s crosshjul dra åt en och hoppa över två stycken.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Man kan bygga en egen riktningsjigg tämligen simpelt t.ex. så här (länken är ett inhopp vid 14:11):

Därefter tålmodigt jobba sig igenom radiellt och axiellt. Been there, done that. Som exempel kan nämnas att TDR:ens fälgar tillåts ha 2.0 mm kast både radiellt och axiellt, enligt Yamahas verkstadsmanual.

Trådekerfälgar är djävulens påfund. Jag kör treekrade gjutna alu-varianter nu istället.
Tackar för klippet. Jag blev snurrig i huvet strax när han började ansluta ekrarna i fälgen, kanske bara har fått för lite kaffe denna morgon. Men detta är något jag verkligen behöver lära mig då nästan alla mina hojar har ekrar.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har ekerhjul på alla mina hojar... Enda som snyggt nog i min värld...
Inga konstigheter att rikta ekerfälgar, byta fälgbana eller ekra upp nya hjul.. Även om man är en ganska nybörjare mot dom som kan ta sig an alla sorters hjul..
Pyade på moped å cykel verkstaden i Huddinge centrum å man fick lära sig hur man gör grunderna.... Bytte fälgbana på min moped som 15 åring å de har blivit flertal hjul sen dess..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Absolut inte!

Ekerfälgar både tåliga, lätta och flexibla.
KTM har haft problem på sina stora äventyrshojar, men det beror på... ...KTM och val av usla underleverantörer.
Konkurrenterna i samma segment har inga sådana problem.

Själv har jag knäckt många fler gjutna fälgar på vanlig grusväg än ekerfälgar.
BMW hade väl samma underleverantör där kring 2017-2020 och fick samma problem. Många garantiärenden blev det.

Men det verkar inte vara någon större fara med att ekerfälgar hamnar ur balans. Jag brukar köra med skruvmejsel på ekrarna någon gång emellanåt och särskilt efter en rejäl bottenkänning i något potthål men hittills på mer än 10.000 mil varav rätt många på icke belagt underlag har de inte flyttat sig ur tonhöjd eller kast höjd/sida.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top