Trådlös Router, 100Mbps?

Izze

There is no reality, only perception
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Teutonia Mistral S - 2007
Hej!

Jag har Bredbandsbolaget som internetleverantör. Bredbandsbolaget var trevligt nog att uppgradera nedladdningshastigheten från 10 till 100Mbps :)

Jag använder en Linksys WRT54G som router/WLAN och tyvärr är den en flaskhals som endast kan processa ca 30Mbps (tydligen har den en processor på 200MHz som inte hinner att skyffla och processa mer än 30Mbps).

Är det någon som ha bra tips på alternativ router/WLAN, eller switch som man kan sätta innan WRT54G så att jag får 100Mbps till min stationära dator och 30Mbps till WLAN?

thanks!
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Valfri av dyrare fabrikat fungerar bra...

Men varför ha 2 nätverk...det vore väl dumt att inte koppla in nätverket till samma router
 

Izze

There is no reality, only perception
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Teutonia Mistral S - 2007
tycon1 skrev:
Valfri av dyrare fabrikat fungerar bra...

Men varför ha 2 nätverk...det vore väl dumt att inte koppla in nätverket till samma router

Tycon,

Tack!
Visst, en router/WLAN-burk och bara ett nätverk är att föredra.
Har du (eller någon annan) specifik rekommendation på alternativ burk som fungerar i mitt system så är det välkommet. :)

Jag trodde att Linksysyburken skulle funka när jag läste databladet och FAQ, men det var mest marketingbullshitting :(
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Izze skrev:
Tycon,

Tack!
Visst, en router/WLAN-burk och bara ett nätverk är att föredra.
Har du (eller någon annan) specifik rekommendation på alternativ burk som fungerar i mitt system så är det välkommet. :)

Jag trodde att Linksysyburken skulle funka när jag läste databladet och FAQ, men det var mest marketingbullshitting :(

För att förtydliga mig själv (jul-ruschen) så har alla problem med någon trådlös router...beroende på situationen, om vad man bor i för grotta eller om det är rispappsväggar. Men regeln är att man får vad man betalar för..så därför undvik till exempel d-link som är det sämsta skit du kan komma över..
Jag har själv 2st netgear som har fungerat bra för mig, utan några som helst problem..

Men jag förstår fortfarande inte varför du vill ha 2 separata nätverk för att sammankoppla datorerna? Är det inte enklare att ha 1 router / 2 datorer inkopplat? Kan knappast tänka mig att det förbättrar situationen att ha 2st routrar inkopplade om du vill tjäna prestanda...
 

Izze

There is no reality, only perception
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Teutonia Mistral S - 2007
tycon1 skrev:
För att förtydliga mig själv (jul-ruschen) så har alla problem med någon trådlös router...beroende på situationen, om vad man bor i för grotta eller om det är rispappsväggar. Men regeln är att man får vad man betalar för..så därför undvik till exempel d-link som är det sämsta skit du kan komma över..
Jag har själv 2st netgear som har fungerat bra för mig, utan några som helst problem..

Men jag förstår fortfarande inte varför du vill ha 2 separata nätverk för att sammankoppla datorerna? Är det inte enklare att ha 1 router / 2 datorer inkopplat? Kan knappast tänka mig att det förbättrar situationen att ha 2st routrar inkopplade om du vill tjäna prestanda...


Hej Tycon,

Jag kanske uttrycker mig dåligt, men jag vill bara ha ett nätverk, precist som du säger. :)
Idag har jag en stationär och två bärbara som jag kör genom linksysburken. Allt funkar perfekt.....förutom hastigheten mellan WAN och LAN.... :-/

Hittade även dessa trådar som beskriver rätt bra vad jag är ute efter. Verkar som det i dagsläget är svårt att hitta en prisvärd hemmarouter som klarar att skyffla 100Mbps genom brandväggen?


http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=721756#722350

http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=779735#779735
 
Last edited:

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr -00
Izze skrev:
Hej Tycon,

Jag kanske uttrycker mig dåligt, men jag vill bara ha ett nätverk, precist som du säger. :)
Idag har jag en stationär och två bärbara som jag kör genom linksysburken. Allt funkar perfekt.....förutom hastigheten mellan WAN och LAN.... :-/

Hittade även dessa trådar som beskriver rätt bra vad jag är ute efter. Verkar som det i dagsläget är svårt att hitta en prisvärd hemmarouter som klarar att skyffla 100Mbps genom brandväggen?


http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=721756#722350

http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=779735#779735
skulle till och med vilja påstå att du inte i dagsläget kommer hitta en router som klarar 100 riktiga mbps. netgear har väll grejer som klarar 70 men i och med att 100 mbps är i försöksstadiet så får ni vänta någåt år till:p
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Som jag förstår så vill du ha "verkliga" 100mbit....Ja då säger jag såhär,
skaffa en vanlig kabel som du har mellan routern och stationära datorn.
Routern bör ha 108mbps / 802.11g. Då får du upp till en 60-70mbps från routern till bärbara...beroende på räckvidd osv

MEN. Jag antar att du har pcmia kort till din bärbara....jag tror inte de har högre hastighet än 40mbps iaf (testade det på min egna som är 3år gammal nu) Där fick jag resultatet 33mbps...visst teknologin går framåt men jag tror inte du har 100mbps där iaf.


Med den där setupen så tankar du i stationära datorn och spelar, eller vad du nu vill göra..då får du max hastighet där, med en någolunda rimlig hastighet i LANet...Har du som sagt trådlöst till stationära burken också, så kommer du aldrig komma upp i 100mbit som din anslutning ska kunna leverera....

(tror aldrig du kommer komma upp i den hastigheten iaf, om du inte tankar linux från sunet.se eller dylikt)
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
D-link 4300 är riktigt bra men lite dyr (1200kr). Jag har den och är riktigt nöjd. Den ska klara 108 Mbps men om den nu gör det är rätt oklart eftersom min bärbara inte har högre hastighet än 54Mbps. Duger så länge man har 10Mbps men nu uppdaterar ju bredbandsbolaget till 100Mbps :rolleyes:

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e876739&ReferId=3

Edit: Ska förtydliga med att den klarar wpa2 också, säkerheten är mao på topp.
 
Last edited:

Coola Ola

Guest
Alltså, om jag fattat detta rätt så vill Izze inte ha en router som klarar 108 Mbit/s trådlöst (dvs två 54 Mbits-kanaler) utan bara en router med trådlös funktionalitet som kan leverera de fulla 100 Mbit/sek mellan WAN och LAN. Dvs, det är routerns brandvägg/SPI som begränsar mängden data som routern kan ta emot då processorn inte är tillräckligt kraftig.

Tyvärr har jag inte något bra svar på detta men generellt sett brukar Netgear göra ok prylar och Zyxel är nog ännu lite bättre (men också lite dyrare). Mitt BBB kommer inte uppgraderas till 100 Mbit förräns i v10 tyvärr, annars hade jag kunnat testa med min Netgear och ev. gett ett absolut svar.

En möjlig lösning på problemet är att stänga av SPI i brandväggen (dvs att routern kontrollerar avsändare/mottagare på varje datapaket), då lär nog processorn räcka till. Säkerheten minskar ju förstås men kanske inte är jätteviktigt om du inte blir DDoS:ad ofta....
 

jayjay

Jappsen jr
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB750 -94, CBR600F -96
Om du vill utnyttja 100 Mbit til lden stationära och bara ha trådlöst som fungerar tillfredställande, så bör du kanske överväga att inte använda routerdelen alls.

Eftersom BBB ger dig 5 IP-adresser så behöver du inte routern för det ändamålet att dela din internetanslutning, även om det finns vissa säkerhetsaspekter att ta hänsyn till.

Alla trådlösa routrar kan arbeta som "dumma" accesspunkter om du skiter i att koppla in de via WAN-porten. Koppla in ditt BBB-jack till en av LAN-portarna på routern och använd en annan LAN-port till din stationära.

Stäng av eventuell DHCP-server i routern, så kommer du då få en extern ip både till din stationära och din trådlösa dator, och routern kommer inte begränsa hastigheten. Tänk också på att du bör du slå på DHCP-klienten i routern så den också får en IP (för att kunna administrera den), alternativt ställa in en statisk intern IP.


Tyvärr är det få routrar som klarar av att skyffla den datamängd du eftersträvar, så den billigaste lösningen för att få 100Mbit är den jag föreslår. Alternativet är väl kanske att bara köra en switch mellan jack, staionär och router, och sedan köra den bärbara bakom brandväggen. Dock blir det då problem om du ska använda fildelning eller dylikt.

Hoppas du förstår vad jag menar, men som sagt, om du vill utnyttja den säkerhet som en router/brandvägg erbjuder så är det inget alternativ för dig.
 

Izze

There is no reality, only perception
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Teutonia Mistral S - 2007
Coola Ola,
Du har förstått exakt vad jag menar och är ute efter. Tyvärr blir det ingen speciell förbättring när jag stänger av SPI.

jayjay skrev:
Alla trådlösa routrar kan arbeta som "dumma" accesspunkter om du skiter i att koppla in de via WAN-porten. Koppla in ditt BBB-jack till en av LAN-portarna på routern och använd en annan LAN-port till din stationära.

Stäng av eventuell DHCP-server i routern, så kommer du då få en extern ip både till din stationära och din trådlösa dator, och routern kommer inte begränsa hastigheten. Tänk också på att du bör du slå på DHCP-klienten i routern så den också får en IP (för att kunna administrera den), alternativt ställa in en statisk intern IP.

Koolt, det har jag inte tänkt på. Jag förstår på en konceptuell nivå vad du menar, men hur man i den verkliga verkligheten ställer in min Linksys för utdelningen av ip adresser, DHCP-server/klient mm som du beskriver får jag nog fundera på lite och antagligen gräva i manualen mm ....
...sedan är det rätt trevligt att ha en hårdvarubrandvägg också....
Väldans intressant dock :)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ett alternativ, men som blir lite dyrare, är att använda PC-hårdvara som router. Vi routar i gigabit-fart med Opteron och PCI-X, men mindre och billigare hårdvara duger utmärkt till 100Mbit-förbindelser. Men det blir ju några tusenlappar ändå, speciellt om man vill ha kompakta och ljudlösa lösningar.

Jag kör själv med WRT54GS och den duger gott. Det är sällan som enkla nätverkskort och interna diskar kan leverera i 100Mbit full duplex ändå mer än i korta bursts. Backbone-nätet är inte heller byggt för den kapaciteten.
 

Izze

There is no reality, only perception
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Teutonia Mistral S - 2007
TomK skrev:
Ett alternativ, men som blir lite dyrare, är att använda PC-hårdvara som router. Vi routar i gigabit-fart med Opteron och PCI-X, men mindre och billigare hårdvara duger utmärkt till 100Mbit-förbindelser. Men det blir ju några tusenlappar ändå, speciellt om man vill ha kompakta och ljudlösa lösningar.

Jag kör själv med WRT54GS och den duger gott. Det är sällan som enkla nätverkskort och interna diskar kan leverera i 100Mbit full duplex ändå mer än i korta bursts. Backbone-nätet är inte heller byggt för den kapaciteten.

Hej Tom!

Jag fick ett liknande svar på
http://www.linksysinfo.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=49390#49390

Now, for those of you who need more than 30mbps and don't want to buy a professional-grade router, I'd suggest taking an older PC and two Ethernet cards, and loading up M0n0wall or Smoothwall, and buying a switch to put on the LAN side. That will give you all of the functionality of the WRT54G, and more, and should be expandable to any speed you want.

Jag har 'endast' 100Mbps download och 10Mbps upload, d.v.s. jag har aldrig 100Mbps full duplex.
Förra veckan hade jag 80Mbps download ett bra tag när jag använde dc++ och bypassade routern helt. Ganska enormt tycker jag :)
 

jayjay

Jappsen jr
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB750 -94, CBR600F -96
Izze skrev:
Coola Ola,
Du har förstått exakt vad jag menar och är ute efter. Tyvärr blir det ingen speciell förbättring när jag stänger av SPI.



Koolt, det har jag inte tänkt på. Jag förstår på en konceptuell nivå vad du menar, men hur man i den verkliga verkligheten ställer in min Linksys för utdelningen av ip adresser, DHCP-server/klient mm som du beskriver får jag nog fundera på lite och antagligen gräva i manualen mm ....
...sedan är det rätt trevligt att ha en hårdvarubrandvägg också....
Väldans intressant dock :)

Webgränssnittet i routrarna brukar vara ganska självförklarande om du har förstått principen. som sagt, du behöver ju egentligen ingen dhcpklienten i routern utan kan med fördel köra med en statisk ip, som du sedan använder för administrering.

Det är även möjligt att köra den trådlösa bakom brandvägg men stationära öppet, enbart med hjälp av en extra tp-kabel, även om det kanske är en bättre lösning att köra en extra switch för att separera näten.

Som sagt, om du förstod vad jag menade så ska du nog inte ha några problem att sätta upp det, krävs bara lite tålamod och eget testande =)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top