Trådlös router - mimo eller inte ?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Jag verkligen hatar alla säljare som ska pracka på en det dyraste dom har.
spelar ingen roll vilken butik man går till.

Nu tänkte jag skaffa mig en trådlös router, med kort till min dator, tösens dator. dvs 1 trådlös router + 2 st nätverkskort
min budget ligger på 2000:- för rubbet

Jag har idag stadsnätet 10/10 och vill inte förlora hastighet när jag nu ska gå över till trådlöst.

Men vad är bra ?

D-Link ? många säger att det är skit
Netgear ?
Zyxel ?
Linksys ?

mimoteknik, är detta bara en försäljningsgrej eller är det så pass mycket bättre ?

vad anväder du/ni ? och vad är bra/dåligt ?

wonderwizard skrev:
2654047 Jag verkligen hatar alla säljare som ska pracka på en det dyraste dom har.
spelar ingen roll vilken butik man går till.

Nu tänkte jag skaffa mig en trådlös router, med kort till min dator, tösens dator. dvs 1 trådlös router + 2 st nätverkskort
min budget ligger på 2000:- för rubbet

Jag har idag stadsnätet 10/10 och vill inte förlora hastighet när jag nu ska gå över till trådlöst.

Men vad är bra ?

D-Link ? många säger att det är skit
Netgear ?
Zyxel ?
Linksys ?

mimoteknik, är detta bara en försäljningsgrej eller är det så pass mycket bättre ?

vad anväder du/ni ? och vad är bra/dåligt ?

Använder linksys, har haft 3x d-link och 1x Netgear.

d-link nr1 pajade direkt, nr2 fungerade ibland och nr3 va faktiskt ganska bra, netgear fungerade inte alls, linksys har inte strulat förutom när jag varit klåfingrig. Zyxel har jag ingen uppfattning om, men det ska gå bra långt om jag i framtid köper annat än linksys.

Linksys!! dom är helt enkelt grymmast!! går även med fördel att använda en modifierad mjukvara så får du lite extra inställnings möjligheter :tummenupp

Jag använder D-link 624+
Fick börja med att uppdatera firmwaren i lådan för att den överhuvudtaget skulle fungera:mad:
Trodde det var en engångsföreteelse. Men likadant var det med farsans
D-link 5?? Jäkligt dålig erfarenhet...vadå plug and play????
Har bekanta som kör 3Com, dom är nöjda.
Mimoteknik:confused: Ingen aning...

Jag snor tråden lite, om det är ok.
Jag lyckades nämligen att dra ut strömmsladden till min accesspunkt när jag uppdaterade firmwaren, och nu vill den inte va med och leka längre, nån som sitter på tips?

AGE skrev:
2654095 Jag snor tråden lite, om det är ok.
Jag lyckades nämligen att dra ut strömmsladden till min accesspunkt när jag uppdaterade firmwaren, och nu vill den inte va med och leka längre, nån som sitter på tips?

Provat med resettknappen ?

AGE skrev:
2654095 Jag snor tråden lite, om det är ok.

Hmm det brukar dom inte gilla.. testa ring supporten borde finnas nått sätt att få igång den!

Billigare D-Link är inte mycket att hänga i granen, men kolla upp D-Link DGL-4300, burkar ligga runt 1100-1300kr. Då har du bra prestanda så det räcker iaf. Har inte startat om min sedan Augusti.

Fick lite halvtaskig feedback här, så jag gick & köpte ett kompett set idag

det blev 108 mbps maxrange med mimo teknik

Netgear WPN824 Wireless Router
Netgear WPN311 Wireless PCI kort
Netgear WPN111 Wireless USB stick

Totalsumma 1988:-

har tagit lite tid att få rätt på, men nu funkar det utmärkt :yoparty

Angående MIMO, jag brände lite pengar i våras och köpte en uppsättning Netgear med MIMO å biddevitten för att försöka få lite bättre kräm i WiFI-nätet ut till garaget - men inte fan då, hälften så bra mottagning mot det gamla skräpet jag försökte byta ut, så jag returnerade MIMO-skiten och köpte hårddisk istället. Men det såg iaf flashigt ut!

Uppgraderar man Netgerar med senaste drivarna så är de stabila - förrutom det klena nätaggregat som de flesta Netgear verkar ha - behöver stärkas upp med ett par kondingar för att inte få spel när man får dippar på strömmatningen.

Köp Linksys.

andersbrink skrev:
2655768

Uppgraderar man Netgerar med senaste drivarna så är de stabila - förrutom det klena nätaggregat som de flesta Netgear verkar ha - behöver stärkas upp med ett par kondingar för att inte få spel när man får dippar på strömmatningen.

hur uppgraderar jag dem ?

finns det något jag kan sätta emellan nätaggregatet och eluttaget, eller det ska in o lödas ?

Last edited:
Splajsa kabeln och löd in en konding. Se bara till så att DU har ett DC-aggregat, dvs ger plus och minus och inte AC (växelström). En 2200uF konding på 16 volt räcker. Isolera med Gaffa-tejp eller whatever. Se även till att uppgradera mjukvaran i router/modem till den absolut senaste.

/anders - e6600@3.2GHz@1.20v, TAT 36°/57° med Zalman snik

oviktigt om jag sätter den på + eller - sidan , eller någon av dessa är att föredra ?

pluggade den på + då jag kopplade bilstereo, så mkt minns jag.

AndreasNo skrev:
2654110 Då kan jag nog bara säga; hoppas du har kvar kvittot...
Tror knappast garantin gäller vid misslyckade uppdateringar som gjorts av lekman, tyvärr.

Last edited:
andersbrink skrev:
/anders - e6600@3.2GHz@1.20v, TAT 36°/57° med Zalman snik

Jasså det blev den...:D Har du benchat den än? Nöjd annars?
Fan min har blivit försenad, får inte den förrän mellandagarna...
Får väl stå ut med min slöa P4 3,06 och en crt 19":are så länge :näsblod

Seså starta nu upp Bolinder-Munktel:en du har på gården och gräv ner en slang + en bit CAT6 kabel till garaget...:)

5389 i 3DMark06 med snik 1950 gaffe.
http://service.futuremark.com/compare?3dm06=697494
Jag har inte lärt mig "fuska" än så jag ligger på fjärde plats bland 1950-korten - oavsett propp och hastighet.

8521 i PCMark05 med samma snik gaffe,
http://service.futuremark.com/compare?pcm05=564783
Stolt förstaplats bland (de få) 1950 Pro-körarna!

Min gamla avlagda P4@3.1 med FX5500 får 2419 i PCMark05, inte ens 1/3 så snabb. Egentligen en 2.7 Ghz och SG-71 kortet klockar inte speciellt bra. Ingen ställbar vCore eller vDim.

HURRA! Fick hem Devcon F2 epoxy idag, har varit utan i 3 veckor, nu bli're trimma av i lopptocken eller vad det nu hette... 2 på kö.

<edit>Ha, snik-PC'n jag byggde idag med en tusenkronors Athlon 3500+ på 2.2 GHz @ 2.75 GHz och ett snik-geforce 6200 i 374/1440 Mhz för 349 pix fick 3321 i PCMark05. Huga, e kul & trimma!!! </edit>

<edit 2>Grrr... min X2 4600+ går INTE att köra SuperPI under 30 sekunder med - trots DDR2-667 körda i 460 Mhz (mot 333 som är default). </edit 2>

Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back