Trådlösa hörlurar under hjälm

elikam

Medlem
Gick med
30 Apr 2014
Hoj
Yamaha XJ6 Diversion F 2012
Tjena,

Behöver lite tips och idéer om bra trådlösa hörlurar man kan ha under hjälmen utan att det gör ont i öronen.

Tacksam för förslag.

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Nu vet jag inte vad du har för budget men satsa på en BT-handsfree monterad i hjälmen, typ Scala Rider.

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Hoj
Honda VFR1200F
Scala Rider G9 går dessutom att hitta billigt nu när G9x lanserats. Jag betalade 3200 för dubbelset på FC-Moto i förra veckan.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent

elikam

Medlem
Gick med
30 Apr 2014
Hoj
Kör själv med blåtandslurar...dock måste jag iallafall byta ut själva hörlurarna till ett par som har en så liten "stam" som möjligt. Annars trycker det på örat.

Typ iear Z-50

Ja precis, man får hitta några som inte sticker ut så mycket. Men det funkar att köra så? Ljudet blir bra osv?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vad man kan ha beror väldigt mycket på hur hjälmen sitter. Oavsett så bör man inte åka hoj i landsvägsfart utan hörselskydd och att då lägga på musik ovanpå det befintliga bullret är ingen bra idé i längden.

Mitt råd blir att antingen montera högtalare i hjälmen så man kan ha vanliga öronproppar eller ett par dyra formgjutna öronproppar med inbyggt ljud.

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
Har också haft funderingar ang hörlurar. Sladden är minsta problemet. Har ni några tips på slimmade lurar som inte trycker på örat? Med eller utan sladd. Provat med iPhone lurar men det är lidande delux (varje gång man tittar åt något håll kommer smärta som heter duga.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Har också haft funderingar ang hörlurar. Sladden är minsta problemet. Har ni några tips på slimmade lurar som inte trycker på örat? Med eller utan sladd. Provat med iPhone lurar men det är lidande delux (varje gång man tittar åt något håll kommer smärta som heter duga.

Jag kör med a-Jays Four och tycker det funkar kanon.

MrAndersson

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Hoj
Ktm 690SMC -11
Om sladden inte är ett problem så fungerar Creative EP-630 utmärk. Kostar runt 250 spänn på teknikmagasinet, ännu billigare online.

De bygger ungefär 3-4mm över mitt öra, när jag böjer in örat så som de är i hjälmen. Har inte märkt av att de trycker någon gång. Mycket sköna att åka med, isolerar ljudet utifrån så du slipper bruset/bullret av normal körning. Rekommenderas absolut.
Kan ev. finnas som trådlösa med vet ej.

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Sony Ericsson MW600 fungerar fint för mig för att lyssna på musik.

eXoticSimpa

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2012
Hoj
KTM 660 SMC -04
Vad man kan ha beror väldigt mycket på hur hjälmen sitter. Oavsett så bör man inte åka hoj i landsvägsfart utan hörselskydd och att då lägga på musik ovanpå det befintliga bullret är ingen bra idé i längden.

Mitt råd blir att antingen montera högtalare i hjälmen så man kan ha vanliga öronproppar eller ett par dyra formgjutna öronproppar med inbyggt ljud.

Det beror ju lite på vad för hörlurar man har. Om man, som jag, har hörlurar som dessutom stänger ute ljud runt omkring så behöver man inte höja musiken mer än man gör när man sitter hemma och lyssnar på musik.

elikam

Medlem
Gick med
30 Apr 2014
Hoj

Självklart kommer jag köra med ena hörluren i eller lösa det på något annat sätt, äventyrar inte min eller andras säkerhet såklart. Vill bara ha sköna tunes när jag fräser runt.

Blir nog Jabra Tag för mig med hörlurar som inte stänger av allt ljud runtomkring så man har en hyfsat uppfattning vad som händer runtomkring.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Självklart kommer jag köra med ena hörluren i eller lösa det på något annat sätt, äventyrar inte min eller andras säkerhet såklart. Vill bara ha sköna tunes när jag fräser runt.

Blir nog Jabra Tag för mig med hörlurar som inte stänger av allt ljud runtomkring så man har en hyfsat uppfattning vad som händer runtomkring.

Tror du missförstod (eller så gör jag det).
Men kör du med lösning som t.ex. Scala rider som monterar högtalare i hjälmen så har du inte tagit bort vindbruset utan du lägger bara på ljud på ett redan högt ljud, alltså skadligt för öronen.
Kör du med in-ear-lurar så har du båda i och tar därmed bort vindbruset och ersätter med musik.

Sen om du behöver höra vad som sker runt omkring dig så rekommenderar jag att helt sonika stänga av musiken, in-ear funkar som vanliga hörselproppar om du inte lirar musik.

elikam

Medlem
Gick med
30 Apr 2014
Hoj
Tror du missförstod (eller så gör jag det).
Men kör du med lösning som t.ex. Scala rider som monterar högtalare i hjälmen så har du inte tagit bort vindbruset utan du lägger bara på ljud på ett redan högt ljud, alltså skadligt för öronen.
Kör du med in-ear-lurar så har du båda i och tar därmed bort vindbruset och ersätter med musik.

Sen om du behöver höra vad som sker runt omkring dig så rekommenderar jag att helt sonika stänga av musiken, in-ear funkar som vanliga hörselproppar om du inte lirar musik.

Jag missförstod dig, sorry.

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...