Trådlöst nätverk!

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Nån som vet hur det ska konfigureras? Kör en D-Link DI-514 som fungerar som router, men jag kan inte komma åt den från laptopen. Från den stationära pc:en funkar det bra, men inte från laptopen. Den hittar ett nätverk, kör samma arbetsgrupp, men kan ändå inte komma in. Hjälp!

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Om du kör krypterad trafik, kolla så att nyckeln stämmer. Annars är det väl det vanliga med IP-adresser och annat tjafs.

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Får datorn en IP-adress? Kolla med ipconfig /all (eller winipcfg på Win95-98-Me).
Jag utgår ifrån att dina datorer inte har statiska IP-adresser utan använder DHCP.

Har du ett vanligt nätverkskort eller någon trådlös variant?

/A

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Kör W2k, kombinerad router och trådlös AP, det funkar inte att komma in från den trådlösa sidan. Lan med sladd funkar, så problemet borde ligga i ap:n. Vet inte hur man ska konfigurera för att det ska funka :huvet

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Klienten ska använda DHCP, är "nätverkskortet" korrekt installerat?

Starta en webläsare på datorn som fungerar och surfa till routern (den brukar ha IP-adress 192.168.0.1).
Logga in som admin med blankt lösenord, om du inte har ändrat lösenordet förstås...
Kolla om du hittar något konstigt under "Wireless".

/A

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Det bör finnas "länk-lampor" för wlan både på routern och datorn, lyser de?

SSID ska vara samma på datorn och routern.
Kolla Channel.
Prova att stänga av all form av kryptering.

/A

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Rundningsmärke: Han kör en på trådlöst, och en med sladd, som jag menade :] Du måste alltså ansluta till routern med laptopen, har du gjort det? Nätverksinställningar (Inaktivera den gamla) Klicka på den nya, tryck anslut. Jag har en liknande router.

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Nu slänger jag snart ut skiten :huvet
Laptopen kan inte komma in på 192.168.0.1, det kan jag från den stationära. Kan inte komma åt laptopen från den stationära heller. Dock säger progget i laptopen som hanterar radiokommunikationen att jag har excellent kommunikation. Detta måste betyda att laptopen känner av ett radionätverk, men det släpper inte in mej. Vet inte vilken inställning som är fel!!

Mojje

www.mce.se
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
BMW K1300s -09
Nr:18 skrev:
Nu slänger jag snart ut skiten :huvet
Laptopen kan inte komma in på 192.168.0.1, det kan jag från den stationära. Kan inte komma åt laptopen från den stationära heller. Dock säger progget i laptopen som hanterar radiokommunikationen att jag har excellent kommunikation. Detta måste betyda att laptopen känner av ett radionätverk, men det släpper inte in mej. Vet inte vilken inställning som är fel!!
Jag har råkat ut för samma sak på mitt WLAN (3Com), det slutade med att jag blåste hela configen på routern och började om från början. Men innan du gör det kolla upp följande:

Har du samma kryptering inställd på routern som på Lappen, WEP eller WPA (WPA funkar ej med W2k).

Samma nyckel på routern som lappen?

Kanske värt att testa att slå av krypteringen för att se om det är det som strular.

Connection controll (eller vad det heter på DLINK), tillåter du alla PCs att connecta till att börja med?

Är SSID:en lika på båda ställen?

Kolla så att du ej kör i Ad Hoc Mode på lappen!

Testa att Restarta Routern.

Nu kommer jag på något mer, håller tummen,
//\//\

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Mojje skrev:
Jag har råkat ut för samma sak på mitt WLAN (3Com), det slutade med att jag blåste hela configen på routern och började om från början. Men innan du gör det kolla upp följande:

Har du samma kryptering inställd på routern som på Lappen, WEP eller WPA (WPA funkar ej med W2k).

Samma nyckel på routern som lappen?

Kanske värt att testa att slå av krypteringen för att se om det är det som strular.

Connection controll (eller vad det heter på DLINK), tillåter du alla PCs att connecta till att börja med?

Är SSID:en lika på båda ställen?

Kolla så att du ej kör i Ad Hoc Mode på lappen!

Testa att Restarta Routern.

Nu kommer jag på något mer, håller tummen,
//\//\
Ingen kryptering, ingen nyckel,
Vad är Ad hoc?

Mojje

www.mce.se
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
BMW K1300s -09
Nr:18 skrev:
Ingen kryptering, ingen nyckel,
Vad är Ad hoc?
Det kan jämnföras med P2P, dvs i detta fall om din lapp skulle vara kopplad direkt mot din andra PC men så är ju inte fallet. Nu har du ju en access punkt i form av WLAN Router, du kör därmed i "Infrastructure mode".

//\//\

Kain

Potatis
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Teutonia
Mojje skrev:
Det kan jämnföras med P2P, dvs i detta fall om din lapp skulle vara kopplad direkt mot din andra PC men så är ju inte fallet. Nu har du ju en access punkt i form av WLAN Router, du kör därmed i "Infrastructure mode".

//\//\

Får du kontackt med routern från laptopen menar bara att den har kontakt? har den kontakt men ingen ip beror det på att de inte har pratat i hop sig och inte riktigt överäns.. Kolla nycklarna så de stämmer.. Om du inte har nyckel lägg upp en så inte hela granskapen kan surfa från dig. Fixade trådlöst hos morsan härom dagen. Visade sig att det var tre olika uppe i granskapet utan varken kryptering eller nyckel.. (viste man det så hade man sluppit bostream)

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Kain skrev:
Får du kontackt med routern från laptopen menar bara att den har kontakt? har den kontakt men ingen ip beror det på att de inte har pratat i hop sig och inte riktigt överäns.. Kolla nycklarna så de stämmer.. Om du inte har nyckel lägg upp en så inte hela granskapen kan surfa från dig. Fixade trådlöst hos morsan härom dagen. Visade sig att det var tre olika uppe i granskapet utan varken kryptering eller nyckel.. (viste man det så hade man sluppit bostream)
Laptopen får radiokontakt, men ingen nätverkstrafik går att få fram. Verkar som om kortet i lappen inte kan snacka med routern. Ska testa med ett d-link kort istället.

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
cRoC skrev:
Hm måste man inte ha en router och ett kort som är kompatibla med varandra?
Båda följer standarden, men är inte av samma märke. Det är 11Mbits både i lappen och routern

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Efter lite testande av D-link pc-card funkar det felfritt!! Sitter 25 meter från antennen bara för att testa, full hastighet på nätverket :banana

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...