Blip
Dum spiro, spero
Jag tänkte dela ADSL (8Mbps) med en granne. Han bor nämligen ca 75 meter bort och det finns en del väggar emellan. Skulle detta funka eller blir det för dålig sändning på prylarna?
Går det inte att dra en tråd istället?Blip skrev:Jag tänkte dela ADSL (8Mbps) med en granne. Han bor nämligen ca 75 meter bort och det finns en del väggar emellan. Skulle detta funka eller blir det för dålig sändning på prylarna?
berggren_martin skrev:Går det inte att dra en tråd istället?
Nr:18 skrev:Tror inte du får det att funka om inte du sätter en antenn utanför varje hus. Det finns extrna antenner att köpa till vissa kort, med en sån ökar räckvidden ordentligt
Den kan funka utan extern antenn, men det kommer att bli låg signalstyrka och antagligen inte optimalt, WLAN-utrustning brukar ofta ligga på runt 100 m inomhus och 400 m utomhus med fri sikt. Kör ni med externa riktantenner och har fri sikt så snackar vi nog kilometer.Blip skrev:Hur långt är långt? () Vilka räckvidder kan man tänka sej med extern antenn?
Det är helt klart ett alternativ.
e väl många ställen som kör med öppet köp.. de e ju bara o fråga om dom klarar av kraven du frågar efter.. om inte så lämna tbx!!Blip skrev:Telia ska bara hålla käft![]()
Tack för tipsen om kryptering osv. Sånt är viktigt. Men viktigast är att hitta utrustning som klarar kraven till att börja med. Inte helt lätt när man inte kan prova grejerna först![]()
MHK skrev:Så har jag tänkt göra med... ska bara hitta en granne först...
Men vad säger Telia egentligen?
Eller ska dom bara hålla käft?![]()
Varför inte göra en Pringles antenn?Blip skrev:Jag tänkte dela ADSL (8Mbps) med en granne. Han bor nämligen ca 75 meter bort och det finns en del väggar emellan. Skulle detta funka eller blir det för dålig sändning på prylarna?
Funkar okej för hemmabruk.. har ett sånt liggandes här hemma för folk som kommer hit me sin dator..MHK skrev:Det finns ju wlan som man pluggar in i USB facket... ser ut som ett USB minne typ.!
Funkar dom bra?
MHK skrev:Nu har jag hittat min granne som jag kan dela bredband med!
Men jag vet inte vad vi ska ha för utrustning vi bor cirka 75-100 meter ifrån varandra... går att ordna frisikt med externa antenner.
Ingen av oss har bredband än. Vilket abbonemang? Vilket annan utrustning? Modem, router , kort m.m?
Jag vill slippa att den ena personen ska behöva ha på sin ena dator för att den andra ska surfa.
Har kollat lite på bredbandsbolaget... verkar schysst!
HJÄÄÄLP SNÄLLA!![]()
cRoC skrev:Du får kolla upp vad för adsl/bredband du kan få hemma hos dig. För att slippa att den ena datorn måste vara på ska du ha en router, en trådlös sådan.
Dags för äventyrlig motorcykelmässa
Kommande helg, den 8-9 mars... |
|
![]() |
Pirelli lanserar Diablo Powercrusier
All Rights Reserved Pire... |
![]() |
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!
Ett avbrutet broms- eller k... |
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo
Den 8-9 mars arrangeras Adv... |
|
![]() |
MV Agusta firar 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
MV Agusta fyller 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
Rekordmånga nya personliga regskyltar
Under fjolåret godkände Tra... |
![]() |
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna
Pressrelease, Wels, 25 Febr... |
![]() |
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars
De två första dagarna i mar... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |