Trådlöst nätverk.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jag tänkte dela ADSL (8Mbps) med en granne. Han bor nämligen ca 75 meter bort och det finns en del väggar emellan. Skulle detta funka eller blir det för dålig sändning på prylarna?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Tror inte du får det att funka om inte du sätter en antenn utanför varje hus. Det finns extrna antenner att köpa till vissa kort, med en sån ökar räckvidden ordentligt

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Blip skrev:
Jag tänkte dela ADSL (8Mbps) med en granne. Han bor nämligen ca 75 meter bort och det finns en del väggar emellan. Skulle detta funka eller blir det för dålig sändning på prylarna?
Går det inte att dra en tråd istället?

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Hur långt är långt? ( :D ) Vilka räckvidder kan man tänka sej med extern antenn?
Det är helt klart ett alternativ.

Nr:18 skrev:
Tror inte du får det att funka om inte du sätter en antenn utanför varje hus. Det finns extrna antenner att köpa till vissa kort, med en sån ökar räckvidden ordentligt

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Blip skrev:
Hur långt är långt? ( :D ) Vilka räckvidder kan man tänka sej med extern antenn?
Det är helt klart ett alternativ.
Den kan funka utan extern antenn, men det kommer att bli låg signalstyrka och antagligen inte optimalt, WLAN-utrustning brukar ofta ligga på runt 100 m inomhus och 400 m utomhus med fri sikt. Kör ni med externa riktantenner och har fri sikt så snackar vi nog kilometer.

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
*såld*
Så har jag tänkt göra med... ska bara hitta en granne först...

Men vad säger Telia egentligen?

Eller ska dom bara hålla käft? :arsele

Pawwe

SDK Socio#2533
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati 1000SS -06
vad Felia säger spelar ingen roll skit i dom. Det funkar super med WLAN. Ni kan vara flera stycken som delar på det, utan prob. Och ang hurvida det funkar via väggar osv. kan jag bara säga att det äger, jag kör Wlan i min lgh. 90kvm massa väggar o skit, det rockar, inga probl att ligga i badkaret o kolla en scysst MC rulle om man så vill...tillsammas med en wirre =)
Och det är bara 11mbit!

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Telia ska bara hålla käft :D

Tack för tipsen om kryptering osv. Sånt är viktigt. Men viktigast är att hitta utrustning som klarar kraven till att börja med. Inte helt lätt när man inte kan prova grejerna först :va

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Finns utrustning som orginal skall klara runt 2 mil !

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
Blip skrev:
Telia ska bara hålla käft :D

Tack för tipsen om kryptering osv. Sånt är viktigt. Men viktigast är att hitta utrustning som klarar kraven till att börja med. Inte helt lätt när man inte kan prova grejerna först :va
e väl många ställen som kör med öppet köp.. de e ju bara o fråga om dom klarar av kraven du frågar efter.. om inte så lämna tbx!!

Coola Ola

Guest
MHK skrev:
Så har jag tänkt göra med... ska bara hitta en granne först...

Men vad säger Telia egentligen?

Eller ska dom bara hålla käft? :arsele

Telia säger ingeting om det. Har jobbat där så lite koll på det har jag. Du betalar ju för samma bandbredd oavsett om det är en eller 20 personer som utnyttjar den. Dessutom finns det inget sätt för telia att se hur många som befinner sig bakom en router.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Det finns inget som är idiotsäkert, men krypteringen är den viktigaste biten. Att låsa på MAC-adressen är inte så säkert som det en gång var. Finns program att tanka på nätet för att spoofa hårdvaruadress. Men, ser du till att ha ordentlig kryptering så har du gjort vad du kan.

Mojje

www.mce.se
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
BMW K1300s -09
Blip skrev:
Varför inte göra en Pringles antenn?
pringlesonstandbig.jpg

Källor:
http://www.turnpoint.net/wireless/cantennahowto.html
http://www.turnpoint.net/wireless/has.html

//\//\

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
*såld*
Det finns ju wlan som man pluggar in i USB facket... ser ut som ett USB minne typ.!

Funkar dom bra?

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
MHK skrev:
Det finns ju wlan som man pluggar in i USB facket... ser ut som ett USB minne typ.!

Funkar dom bra?
Funkar okej för hemmabruk.. har ett sånt liggandes här hemma för folk som kommer hit me sin dator..

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
*såld*
Nu har jag hittat min granne som jag kan dela bredband med!

Men jag vet inte vad vi ska ha för utrustning vi bor cirka 75-100 meter ifrån varandra... går att ordna frisikt med externa antenner.

Ingen av oss har bredband än. Vilket abbonemang? Vilket annan utrustning? Modem, router , kort m.m?

Jag vill slippa att den ena personen ska behöva ha på sin ena dator för att den andra ska surfa.

Har kollat lite på bredbandsbolaget... verkar schysst!

HJÄÄÄLP SNÄLLA! :confused:

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
*såld*
MHK skrev:
Nu har jag hittat min granne som jag kan dela bredband med!

Men jag vet inte vad vi ska ha för utrustning vi bor cirka 75-100 meter ifrån varandra... går att ordna frisikt med externa antenner.

Ingen av oss har bredband än. Vilket abbonemang? Vilket annan utrustning? Modem, router , kort m.m?

Jag vill slippa att den ena personen ska behöva ha på sin ena dator för att den andra ska surfa.

Har kollat lite på bredbandsbolaget... verkar schysst!

HJÄÄÄLP SNÄLLA! :confused:

Men hjälp mig då för fan.... :mad:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Du får kolla upp vad för adsl/bredband du kan få hemma hos dig. För att slippa att den ena datorn måste vara på ska du ha en router, en trådlös sådan.

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
*såld*
cRoC skrev:
Du får kolla upp vad för adsl/bredband du kan få hemma hos dig. För att slippa att den ena datorn måste vara på ska du ha en router, en trådlös sådan.

Kan inte få det bredband.... Så en router får de bli!

Vad ska man sattsa på för någon då? Pris?

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...