Trög startmotor/bränd spänningsregulator på FZR 600

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Tjo,

En kväll när jag skulle köra in hojen i garaget märkte jag att den startade lite tungt, precis som att batteriet skulle vara slut. Tänkte att den kanske var sur då den varit ute ett tag :va På morgonen efter ville den inte starta alls, samma symptom som tidigare. Kom till jobbet, drog åt skruvarna på batteriet, startade som vanligt alla gånger under dagen. Problemet kom sedan tillbaka, och när jag kom hem igår såg farsgubben att det rykte från spänningsregulatorn. En ny sådan är beställd.

En teori om att startmotorn drygade på grund av dåliga kol målades upp, men dessa har mycket kvar att ge. Har även mätt spänning på batteriet både med motorn på och avstängd, helt OK. Både innan och efter vi plockade isär startmotorn försökte vi köra den med en batteriladdare. Axeln snurrade, men inte mer än 15-20 RPM, eller nåt sånt. Reläet verkar inte vara felkällan, då startmotorn inte vill fungera ens utan hojens komponenter. Vad kan det finnas för fel på startmotorn, som till synes är helt OK? Finns det något samband mellan det första problemet och startmotorproblemet?

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Ducati
“drog åt skruvarna på batteriet” skrev du. Om det var dålig eller ingen kontakt så kan du mycket väl ha förstört laddningsregulatorn. Kan kanske vara så enkelt.

Om du har en ”liten” batteriladdare så orkar den inte dra runt startmotorn ordentligt. Ta startkablar och använd ett batteri t.ex. hoj eller bilbatteri när du provar (håll fast motorn ordentligt när du drar på strömmen).

Forsberg

Gick med
2 Jan 2004
Hoj
SirCastic skrev:
“drog åt skruvarna på batteriet” skrev du. Om det var dålig eller ingen kontakt så kan du mycket väl ha förstört laddningsregulatorn. Kan kanske vara så enkelt.

Om du har en ”liten” batteriladdare så orkar den inte dra runt startmotorn ordentligt. Ta startkablar och använd ett batteri t.ex. hoj eller bilbatteri när du provar (håll fast motorn ordentligt när du drar på strömmen).

Tror faktiskt skruvarna har varit så korta hela tiden, så jag lade under en extra bricka, det var lite glapp tidigare.

Vi använde en gammal batteriladdare, 12V och jag tror vi var uppe på 6 Ampere, mätaren på laddaren gick inte längre.

Skulle spänningsregulatorn kunna ha varit paj redan vid första gången det gick tungt att starta? Samband mellan den och startmotorn?

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Ducati
En laddare med 6 ampere klarar inte att dra runt startmotorn något vidare. Det krävs ganska ordentligt med kraft för att sätta snurr på en startmotor (titta på kabeln från laddaren och jämför med strömkabeln från batteriet till startmotorn).

Angående laddningen så kan jag bara spekulera. Men jag tycker att det låter som att laddningsregulatorn inte kan/har reglera spänningen och bränt. Kan vara så att den har bränt när den inte fick ordentlig kontakt med batteriet. Kan också vara kortslutning i batteriet och detta medförde att regulatorn gav upp.

Om kontakten var dålig till batteriet så gick/går startmotorn naturligtvis tungt/långsamt,
för att sedan snurra på bra när du skruvade dit kontakterna. Om nu regulatorn ”kastade in handduken” i samband med detta så borde hojen ha fungerat bra till dess att batteriet var tömt på ström.

Prova med att ladda batteriet och kontrollera att det ger rätt spänning innan du kopplar in en ny regulator. Vore himla trist om du bränner en ny regulator på ett dåligt/kortslutet batteri.

krilleyzf

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 12
Kolla laddnings regulatorn igen, hade samma problem på min gamla FZR för utom att det inte hjälpte att skruva åt batteriet. Den laddade över och batteriet "pajjade". FZR 600 är känd för att äta ladd-reg.

Forsberg skrev:
Tjo,

En kväll när jag skulle köra in hojen i garaget märkte jag att den startade lite tungt, precis som att batteriet skulle vara slut.

Forsberg

Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Som SirCastic skrev så krävdes det mer kräm än ca 6 A, var lite för optimistisk (okunnig) :)

Problemet är nu åtgärdat. Ny spänningsregulator och nytt batteri, då det förra batteriet sket sig då regulatorn lämnade in.

Funderar på att koppla in någon mätare över batteriet så man märker när det laddar på lite för mycket, så man inte behöver paja flera batterier. Eller nåt...

Tack för era svar! :tummenupp

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...