Trögt gasreglage, villej mjukt fjädra tillbaka

sealjo

Ny medlem
Gick med
21 May 2006
Ort
Uppsala
Hoj
750cc
Jag har lite problem med gasen. Inte själva användningen men om jag släpper gasen så fjädrar den inte tillbaka som den ska utan är lite trög. Vid normalt användande märks inte detat men skulle jag vurpa så skulle den riskera att fortsätta att gasa vilket inte vore så bra.

Det jag undrar är vad jag ska göra för att få den att gå tillbaka mjukt. Jag gissar på smörja någonstans men EXAKT var, hur och med vad?
Tacksam för alla tips då det är min första säsong med MC och jag än så länge har väldigt ringa koll på mek-biten.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Enklaste åtgärden: Skruva loss gashandtaget (dela på klumpen med start- och dödarknapp) och gör rent styret under rullen samt smörj upp med olja inuti hylsan där wiren går. Undvik smörjfett nånstans då det är för trögt. Smörj också upp hela wiren med wiresmörja eller vanlig motorolja genom att låt det rinna igenom wiren. Detta missas ofta...

Blir det inte bättre måste du in till förgasarna och kolla om inte länkaget behöver göras rent/smörjas.
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Kolla som ovan. Annars är det bara att smörja med det billigaste universalolja du hittar (typ, vit miniralolja men allt i smörjväg funkar).

Från förknasarna och uppåt
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag har lyckats med att få hantagsgummit att hamna för långt in av någon outgrundlig anledning, så att det går emot den där klumpen där vajrarna går. Då blir det trögt, men det är bara att lirka ut igen.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Är det ett fel du haft länge eller kom det plötsligt?

Har du haft det länge så kan det räcka med att smörja MEN kom det plötsligt så är det bara att lyfta på tank och luftburk (minst lika enkelt på en honda som på en Yamaha)

Jag råkade ut för samma fenomen och det var just justermuttern som lossnat och glidit ned för wiren (efter service hos mc-verkstad...)
 

Bifogat

  • mutter.jpg
    mutter.jpg
    128.3 KB · Visningar: 92
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
sealjo skrev:
2407537 Jag har lite problem med gasen. Inte själva användningen men om jag släpper gasen så fjädrar den inte tillbaka som den ska utan är lite trög. Vid normalt användande märks inte detat men skulle jag vurpa så skulle den riskera att fortsätta att gasa vilket inte vore så bra.

Det jag undrar är vad jag ska göra för att få den att gå tillbaka mjukt. Jag gissar på smörja någonstans men EXAKT var, hur och med vad?
Tacksam för alla tips då det är min första säsong med MC och jag än så länge har väldigt ringa koll på mek-biten.
För hårt spända vajrar ger trög gas, samma symtom som du beskriver.
Det ska vara litet dödgång i gasrullen
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Annars brukar trög vajer betyda (om man inte har meckat knas på nåt sätt) att vajerns invändiga teflonrör är söndernött.
 

sealjo

Ny medlem
Gick med
21 May 2006
Ort
Uppsala
Hoj
750cc
Tack för alla snabba svar, uppskattade verkligen responsen!
Gjorde idag som Jåke rekommenderade, "enklaste åtgärden", och nu fungerar gasen utmärkt!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top