Trögt tändningslås...

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
När jag vrider om nyckeln går det riktigt trögt. Jag har nästa böjt ena nyckel när jag har försökt vrida på tändningen. Det är lite jobbigt att sitta och vrida på nyckel fram och tilbaka i en minut för att få på tändningen. Har ni tips på vad jag kan göra?

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Yamaha R1
Jag har samma problem med min R1:a, kom på att om man trycker nyckeln mot "överkanten" av springan när man vrider går det galant!! Testa

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Prova byt nyckel. Jag är inne på min andra som oxå börjar gå trögt. Verkar vara riktigt mjuk metall i nyckeln, alldeles runda kammar. Antagligen för att just nyckeln skall slitas först. Värt att prova.

SoX

Gick med
7 Oct 2004
Hoj
no
Spruta i lite typ 556 ibland så slits det mindre, Ett MClås är jäkligt utsatt.

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Tackar för tipsen. Det fungerade att vicka nyckel upp och ner mot kanterna som ni skrev, istället för från vänster till höger.
Det blir till att köpa en ny nyckel och se om det går bättre, och en skvätt 556 skall också i.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
5-56 är typ diesel eller liknande... helt värdelöst
Använd ptfe/granitspray eller liknande

SoX

Gick med
7 Oct 2004
Hoj
no
556 är bättre än ingenting....
Men visst, det finns bättre grejor.
Eftersom jag är låssmed vet jag att om man smörjer lås med jämna mellanrum, så får man mindre med problem, oavsett om det är ett MClås eller ett dörrlås. (Gäller ej 9-tillhållarlås)

Fett är inte bra för det tränger inte in tillräckligt till stift o shims.

Last edited:

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Sprayfett i stil med CRCs litiumfett med PTFE brukar tränga in bra i det mesta, och smörjer bra. Men visst, oljor har lättare att tränga in - men 5-56 är inte olja, det är en dyr sprayburk med nått som luktar gott...

Nyheter
Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad